Winkelwagen

    Sorry, we konden geen resultaten vinden voor jouw zoekopdracht.

    WooCommerce kosten: wat kost jouw WordPress webshop?

    Heb jij een geweldig idee voor een online winkel? Met de WooCommerce plug-in voor WordPress zet je in een handomdraai jouw webshop op. Maar wat gaat dat je kosten? Dit artikel laat je de verschillende WooCommerce kosten zien, zodat jij niet voor verrassingen komt te staan.

    Om de bouw en het beheer van een website te vereenvoudigen gebruik je een CMS (Content Management System). WordPress is het populairste CMS vanwege zijn gebruiksvriendelijkheid en de ondersteuning van plug-ins. Met plug-ins voeg je eenvoudig allerlei extra functionaliteit toe. Wil je bijvoorbeeld een online winkel beginnen? Dan kun je met de WooCommerce plug-in aan de slag. 

    Wat gaat jouw WordPress webshop kosten?

    Naast flexibiliteit en gebruiksvriendelijk hebben zowel WordPress als WooCommerce nog een krachtpunt: ze zijn gratis. Je kunt zowel het CMS als de plug-in voor niets installeren en gebruiken. Dat scheelt in de opstartkosten voor je webwinkel, maar betekent niet dat je helemaal gratis een online winkel kunt uitbaten. Afhankelijk van je wensen en eisen, zijn er een aantal kostenposten waar je rekening mee moet houden. 

    Wat worden de WooCommerce kosten?

    Om een webwinkel te runnen, heb je minimaal een domeinnaam en hosting  nodig. Beide regel je hier eenvoudig op één plek. De registratie van je domeinnaam (het webadres van je winkel) kost je jaarlijks 11,99 euro en een hostingcontract begint bij 11,99 euro per maand. Begin je net met je winkel? Dan kun je gebruik maken van gunstige instapaanbiedingen en tegen lagere kosten van start. 

    Wat bevat een hosting abonnement?

    Ieder hosting-abonnement biedt je opslag op servers om je website te plaatsen, een database om je content in te bewaren en minimaal één testomgeving. Daarnaast krijg je e-mailboxen, beveiliging van de infrastructuur en nog een aantal andere mooie extra’s. Minstens zo belangrijk is de ondersteuning. Met technische problemen of vragen kun je bij een professioneel team terecht. Uitgebreidere hostingabonnementen geven je meer opslagruimte, uitgebreidere ondersteuning en andere extra’s. 

    Wat heb je nodig voor een WooCommerce webshop?

    Je kunt WooCommerce in WordPress gebruiken door de plug-in te activeren. Gebruik van WooCommerce op zichzelf brengt geen extra kosten met zich mee. Het runnen van een winkel daarentegen, vereist wel investeringen. Naast je online omgeving, zul je moeten nadenken over het inkopen en opslaan van voorraden, afhandeling van retourstromen, administratieve ondersteuning en ga zo maar door. Wij laten binnen dit artikel die zaken buiten beschouwing en focussen alleen op de WordPress en WooCommerce kosten. 

    De kosten van een WooCommerce webshop

    Zowel WooCommerce als WordPress kun je gratis installeren. Het bouwen, onderhouden en gebruiken van je webwinkel kun je zo duur maken als je wilt. Bij het bouwen van een WooCommerce webshop kun je kosten maken voor een thema, extra plug-ins en gedeeltelijke (of volledige) ondersteuning door professionals. De onderhoudskosten van WooCommerce bestaan uit maandelijkse of jaarlijkse abonnementskosten voor specifieke plug-ins, je hosting en eventuele uitgebreide ondersteuningscontracten. In gebruik kun je WooCommerce kosten maken voor je betalingsgateway, verzenddiensten en andere opties die je per transactie of per klant afrekent. 

    Kiezen voor betaalde en gratis uitbreidingen voor WooCommerce?

    Na activatie van WooCommerce kun je producten aanmaken en krijgen jouw bezoekers een digitale winkelmand waar ze die in kunnen leggen. Als je ze ook af wilt laten rekenen, zijn er een aantal extra instellingen nodig (denk aan betalingsverwerking en verzendopties). Met plug-ins kun je deze processen uitgebreider ondersteunen en naar wens uitbreiden. Om je winkel en productpagina’s in te richten, heb je een thema nodig. Een flink deel van de extra WooCommerce kosten maak je voor plug-ins en jouw thema.

    Gratis WooCommerce thema’s

    WooCommerce bevat een basisthema. Afhankelijk van jouw vormgevingstalent en technische vaardigheden kun je dat aanpassen of een eigen thema ontwikkelen. Dat kost veel tijd en inspanning. De meeste mensen geven de voorkeur aan een kant-en-klaar thema. Je hebt keuze uit gratis thema’s en betaalde thema’s. 

    Betaalde WooCommerce thema’s

    Waarom betalen voor een (premium) thema als het ook gratis kan? Premium thema’s zien er doorgaans beter uit en ze bevatten meer opties en geavanceerde functies. Ook krijg je van de meeste ontwikkelaars na aanschaf nog (een tijdje) ondersteuning bij het aanpassen van het thema voor jouw webwinkel. De kosten van betaalde thema’s vallen relatief mee. Gemiddeld heb je voor 60 euro al een goed ogende winkel. Let bij de aanschaf op of er ook maandelijkse kosten bijkomen en waar je in dat geval voor betaalt. 

    Gratis en betaalde WooCommerce plug-ins

    Met plug-ins voeg je extra functionaliteit toe aan je webwinkel. Hiermee voeg je bijvoorbeeld 3D-weergaven aan je producten toe, verander je de manier waarop de winkelmand werkt of bied je automatische chatondersteuning op pagina’s aan. Afhankelijk van de functionaliteit en complexiteit van een plug-in (en de ontwikkelaar die erachter zit) kan de prijs variëren van gratis tot honderden euro’s. Sommige plug-ins vereisen ook nog een maandelijks abonnementstarief. 

    Wat kost het om een webshop te laten maken?

    Wil je liever de volledige opzet en inrichting van je online winkel uit handen geven? Dan kan dat ook. Wat dat kost, is afhankelijk van jouw wensen, de omvang van jouw online winkel en de ontwikkelaar(s) waarmee je samenwerkt. Om je een ruwe indicatie te geven, zijn dit de gemiddelde kosten die wij tegenkomen:

    • De kosten voor een kleine WooCommerce webshop die nagenoeg zonder maatwerk basisfunctionaliteit biedt, liggen gemiddeld tussen de 3.500 en 7.500 euro.
    • Een state-of-the art webshop op basis van WooCommerce voor WordPress met veel maatwerk en extra opties kost gemiddeld tussen de 7.500 en 75.000 euro.

    Jaarlijkse WooCommerce voor WordPress webshop kosten

    Naast deze opzetkosten, moet je ook rekening houden met navenante jaarlijkse onderhoudskosten. Naast de hosting, betaal je voor een kleinere webshop gemiddeld tegen de 1.000 euro per jaar aan onderhoud, updates en doorontwikkeling. Onderhoud aan grotere webwinkels met WooCommerce kosten, buiten de hosting om, als snel 3.500 euro of meer per jaar.

    Wat gaat online marketing voor WooCommerce kosten?

    Zonder klanten geen winkel. Om de zichtbaarheid en vindbaarheid van je winkel te verhogen, heb je marketing nodig en dat vraagt om een eigen jaarbudget. Standaard online marketing tools zijn SEO (Search Engine Optimalization), PPC (Pay Per Click), social mediamarketing en e-mailmarketing.

    • Met SEO zorg je dat je in zoekmachines te vinden bent. Je kunt hier tips vinden om zelf aan de slag te gaan of een bedrijf inzetten dat dit voor je regelt. De kosten voor eenvoudige SEO-ondersteuning beginnen bij enkele honderden euro’s per maand en kunnen snel oplopen.
    • Voor PPC stel je bij online advertentieverkopers zoals Google Adwords een bepaald maandbudget in. Je betaalt per klik op jouw advertentie een bedrag dat afhankelijk is van het zoekwoord dat je hebt ingesteld. De kosten voor PPC kunnen snel oplopen tot duizenden euro’s per maand. 
    • Social mediamarketing ligt in het verlengde van PPC. Afhankelijk van jouw doelgroep en een aantal andere factoren betaal je per advertentie een bedrag. Ook hier zijn zelfs flinke budgetten snel op te gebruiken.
    • Voor e-mailmarketing heb je mailadressen nodig die toestemming gegeven hebben om reclame van jou te ontvangen. Je kunt laagdrempelig beginnen met het verzamelen van die adressen door bij jouw kassa toestemming te vragen. 

    Google Shopping, affiliate marketing en Bol.com aansturen vanuit WooCommerce

    Vanuit WooCommerce kun je Google Shopping, affiliate marketing en Bol.com aansturen. Met Google Shopping zorg je dat jouw producten verschijnen bij de zoekresultaten van Google. Je betaalt hiervoor per klik op jouw product. Met affiliate marketingplatforms zoals Awin of TradeTracker zorg je dat anderen tegen betaling jouw producten gaan promoten. Ook dit kun je direct in WooCommerce regelen. Daarnaast kun je via WooCommerce jouw producten ook op Bol.com aanbieden. Je betaalt dan een commissie per verkocht product aan Bol.com. 

    Online marketing is noodzakelijk

    Online marketing is noodzakelijk om je winkel op te bouwen, maar kan heel snel in de papieren lopen. Zorg voor een goed plan vooraf en bepaal hoeveel je per verkocht product maximaal aan marketing kan besteden. Gebruik die inschatting om een budget vast te stellen. Hou vervolgens je resultaten scherp in de gaten. Welke dienst levert verkopen op? Wat kosten die verkopen? Past dat binnen jouw marketingbudget? Zo zorg je dat je effectief en binnen de perken klanten blijft werven.

    Bijkomende kosten voor webshopbestellingen

    Naast hosting zijn er twee kostenposten waar je bijna niet aan ontkomt. Je klanten kunnen via WooCommerce op een paar manieren betalen. Het is eenvoudiger en veiliger om een betaalgateway in te zetten. Een dienst zoals Adyen of Mollie regelt alle betalingen en biedt je klanten meer betaalopties dan WooCommerce standaard bevat. Afhankelijk van de dienst betaal je kosten per transactie of per maand. 

    Verzending en routeren regelen via een dienstverlener

    Ook de verzending (en retouren) van producten kun je zelf regelen, maar je bent beter af met een dienst die het voor je doet. Die kunnen gelijk ook verzendlabels maken en de track&trace voor je klanten afhandelen. De kosten hangen af van de service die je afneemt. 

    Maak voor jouw geweldige idee een webshop

    Met WooCommerce voor WordPress maak je voor jouw geweldige idee een webshop. Het runnen van die shop is helaas niet helemaal gratis. WooCommerce kosten hangen af van jouw wensen en eisen. Denk goed na over wat je gaat verkopen, hoe je dat gaat verkopen en wat dat van jouw webwinkel eist. Dan kun je vooraf inschatten wat de WordPress webshop kosten gaan zijn.  
     

    Kom je er niet uit?

    Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

    Neem contact op