Hulpartikel overzicht

Hulpartikel

Ik wil mijn domeinnaam doorsturen

Met het gebruik van de Doorstuurservice kun je bezoekers van jouw domeinnaam doorsturen naar het door jou gekozen adres.

Zo kun je bijvoorbeeld jouw .COM domeinnaam doorsturen naar jouw .NL domeinnaam. Op die manier komen jouw bezoekers altijd op de juiste website aan. Met de Doorstuurservice kun je je domein dus naar elk ander adres doorsturen, bijvoorbeeld door naar je LinkedIn profiel!

Daarnaast is het met een Doorstuurservice ook mogelijk om alle e-mail gericht aan jouw domeinnaam naar een ander e-mailadres door te sturen. Mocht je ook willen e-mailen met jouw domeinnaam, dan raden we aan om een E-mail Only pakket uit te kiezen. In dit pakket zit de Doorstuurservice inbegrepen en kun je tevens 3 e-mailadressen voor jouw domeinnaam aanmaken.

Als je in het bezit bent van een webhostingpakket, dan kun je je website kosteloos door middel van een .htaccess bestand doorsturen. Check het artikel 'Ik wil mijn website doorsturen' voor meer informatie en uitleg over het gebruik van .htaccess.

Bestel je Doorstuurservice

 

Als je nog geen Doorstuurservice, webhostingpakket of E-mail Only pakket bij je domeinnaam hebt, dan kan je een Doorstuurservice bij je domeinnaam bestellen. Kies hieronder de situatie die op jouw domein van toepassing is om de stappen te zien voor het bestellen van de Doorstuurservice.

Let op: De Doorstuurservice bestel je op het domein van waar je wil doorsturen en niet op het domein waar je naar toe wilt doorsturen. Als je bijvoorbeeld wilt dat bezoekers die voorbeeld.nl in een browser intikken terechtkomen op mooiewebsite.nl dan moet je de Doorstuurservice bestellen bij de domeinnaam voorbeeld.nl.

Mijn domein staat (nog) niet bij TransIP

Via de productpagina van onze Doorstuurservice kun je een nieuw domein registreren. Op deze pagina vul je jouw gewenste domeinnaam in de domeinchecker in om te zien of deze nog beschikbaar is.

Voer jouw domeinnaam in de domeinchecker in

Als dit het geval is, klik je op 'Verder' en de Doorstuurservice zal automatisch aan jouw bestelling worden toegevoegd. In het artikel 'Een domeinnaam bij TransIP registreren' lees je stap voor stap hoe je een domeinnaam registreert.

Heb je al een domeinnaam, maar staat deze bij een andere partij? Dan kun je op de bovenstaande manier ook het domein samen met een Doorstuurservice naar ons toe verhuizen. Bij het bestellen van de Doorstuurservice via de productpagina word je dan gevraagd om je domeinnaam te verhuizen. Hoe je een domeinnaam naar TransIP verhuist, lees je in het artikel 'Een domeinnaam naar TransIP verhuizen'.

Na het afronden van de bestelling kun je in jouw controlepaneel het adres opgeven waar het domein naar doorgestuurd moet worden. In het hoofdstuk 'Beheer je Doorstuurservice' lees je hoe hoe je dit doet.

Mijn domein staat bij TransIP

Mocht het domein dat je wil gaan doorsturen al bij TransIP staan, dan bestel je op de onderstaande manier een Doorstuurservice.

 

Let wel op dat je alleen een Doorstuurservice kan bestellen als er niet al een pakket op het domein aanwezig is.

    Stap 1

    Ga binnen het controlepaneel naar het tabblad 'Domein & Hosting' en selecteer in de linkerkolom het betreffende domein (niet aanvinken). Scrol naar 'Extra's bestellen' en klik naast 'Vandaag nog jouw website online' op 'Bestellen'.

    kies extra's



    Stap 2

    Kies vervolgens voor de 'Doorstuurservice'.

    Kies hier de Doorstuurservice



    Stap 3

    Geef nu op naar welk adres je de bezoekers van jouw domeinnaam wil doorsturen.

    Geef het adres op waar je naar wil doorsturen

    Klik nu op 'Volgende' en rond de bestelling af. Hierna zal je Doorstuurservice zo snel mogelijk actief worden. In jouw controlepaneel geef je vervolgens het adres op waar het domein naar doorgestuurd moet worden. In het hoofdstuk 'Beheer je Doorstuurservice' lees je hoe je dit doet.


    SSL op de Doorstuurservice

     

    Nadat je de Doorstuurservice hebt besteld, wordt er automatisch een 'Let's Encrypt' SSL-certificaat aangevraagd en geïnstalleerd. Deze is nodig om jouw domeinnaam door te sturen via HTTPS. Je kunt dan niet alleen http://jouwdomein.nl doorsturen, maar ook https://jouwdomein.nl.

    Voor deze aanvraag is een validatie nodig in de vorm van een DNS-record. Hierbij zijn er 2 situaties mogelijk:

    • Wanneer je gebruikt maakt van de TransIP nameservers wordt de validatie automatisch uitgevoerd. Je hoeft dan zelf geen DNS-instellingen aan te passen. Ons systeem zal automatisch een benodigd TXT-record voor de validatie in de DNS-instellingen aanmaken.
       
    • Wanneer je andere nameservers gebruikt, ontvang je van ons een e-mail met een CNAME-record dat aan de DNS-instellingen van je nameservers moet worden toegevoegd. Zorg er voor dat je dit CNAME-record binnen 20 uur na het bestellen van de doorstuurservice aan je eigen nameservers toevoegt.

      Hou er daarnaast rekening mee dat je dit CNAME-record in de DNS-instellingen laat staan en niet verwijdert. Dit DNS-record is van belang voor het automatisch verlengen van het Let's Encrypt certificaat wat elke 3 maanden plaatsvindt. Omdat wij geen inzicht hebben in jouw nameservers, is het je eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat dit DNS-record in je nameservers ingesteld staat én blijft.


    Het kan tot enkele uren duren voordat het certificaat geïnstalleerd staat, hierna werkt de Doorstuurservice ook via https://jouwdomein.nl. Tot die tijd zal jouw domeinnaam wel al doorsturen via http://jouwdomein.nl.

    • Voor oudere doorstuurservices die vóór februari 2022 besteld zijn, wordt de ondersteuning voor SSL in de komende maanden geleidelijk toegevoegd.
       
    • Voor het gebruik van SSL op de doorstuurservice geldt er wegens restricties bij Let's Encrypt een maximale lengte van de domeinnaam in het SSL-certificaat. Het is daarom van belang dat je domeinnaam inclusief de punt en extensie maximaal 42 karakters lang is, anders is SSL met Let's Encrypt niet mogelijk.

    Beheer je Doorstuurservice

     

    Er zijn verschillende manieren om jouw domeinnaam door te sturen. Mocht je nog géén Doorstuurservice bij je domeinnaam hebben, ga dan eerst terug naar de stap 'Bestel je Doorstuurservice'.
     

    Nadat je een Doorstuurservice bij je domeinnaam hebt, kan je deze als volgt beheren:

    Ga binnen het controlepaneel naar het tabblad 'Domein & Hosting' en selecteer in de linkerkolom het betreffende domein (niet aanvinken). Klik nu onder 'Jouw webadres doorsturen' op 'Doorstuurinstellingen'.

    Klik op 'Doorstuurinstellingen'


    Op deze pagina geef je op waar bezoekers van jouw domeinnaam naartoe gestuurd moeten worden.

    Naast 'Webadres doorsturen naar' vul je het adres in waar je jouw domeinnaam naartoe wil laten sturen. Klik vervolgens op 'Opslaan'.

    kies waar je je domein naartoe wil sturen

    Op deze pagina kun je ook e-mails gericht aan jouw domeinnaam doorsturen naar het e-mailadres van jouw keuze. Dit e-mailadres voer je in naast 'Alle e-mail doorsturen naar'.


    Doorstuurmethodes

     

    Op dezelfde pagina zie je onder 'Webadres' de knop 'Geavanceerd' terug. Klik hierop om de doorstuurmethode van je Doorstuurservice te kiezen.
    Klik op 'Geavanceerd'
    301
    Bij een 301 redirect (moved permanently) wordt de bezoeker direct doorgestuurd naar het adres dat je hier opgeeft. Zoekmachines indexeren deze manier van doorsturen en het adres waar je naar doorstuurt wordt in de adresbalk getoond.


    302
    Bij een 302 redirect (moved temporarily) wordt de bezoeker ook doorgestuurd naar het adres dat je hier opgeeft. Het adres waar je naar doorstuurt wordt op deze manier ook in de adresbalk getoond, echter indexeren zoekmachines deze manier van doorsturen niet.


    Frame
    Bij een Frame blijft je TransIP domeinnaam en (dus niet het adres waar je naar doorstuurt) in de adresbalk staan. Hierbij maken wij gebruik van een HTML Frame. Je kan eventueel de titel van het frame en de locatie van een favicon.ico-bestand instellen.

    Frameverwijzingen hebben verder ook een negatieve invloed op de vindbaarheid van je pagina op Google. Voor SEO-doeleinden raden we dan ook aan om te kiezen voor een 301 redirect.


    Subdomeinen of -mappen doorsturen

     

    Bij het doorsturen naar een ander adres kun je ook subdomeinen of submappen op het domein doorsturen. Wanneer je op 'Geavanceerd' klikt, heb je de keuze uit de opties 'Map- en bestandsnamen behouden' en 'Subdomeinen ook doorsturen' kiezen.

    Stel dat je het domeinnaam jouwdomein.nl wilt forwarden naar https://www.anderdomein.nl/.

    • Kies je voor de optie 'Map- en bestandsnamen behouden', dan zullen bezoekers op https://www.jouwdomein.nl/map/ automatisch uitkomen op https://www.anderdomein.nl/map/.
       
    • Kies je voor de optie 'Subdomeinen ook doorsturen', dan zullen bezoekers op https://subhost.jouwdomein.nl/ automatisch uitkomen op https://www.anderdomein.nl/subhost/.
       
    • Kies je ervoor om beide opties te selecteren, dan zullen bezoekers op https://subhost.jouwdomein.nl/map/ automatisch uitkomen op https://www.anderdomein.nl/map/subhost/.

    Mijn Doorstuurservice werkt nog niet

     

    Wanneer je nog steeds onze Gereserveerd pagina ziet, verwijst jouw domein mogelijk nog niet naar de juiste server. Zorg er in dat geval voor dat de DNS instellingen van jouw domein naar de Doorstuurservice wijzen.

    Selecteer het domein opnieuw in 'Domein & Hosting' (niet aanvinken). Scrol nu naar 'Domeinbeheer' en controleer of 'TransIP instellingen' hiernaast op 'Aan' staat.

    Domeinbeheer op aan

    Is dit niet het geval, dan zie je hier 'Geavanceerd domeinbeheer' staan. Zet vervolgens 'TransIP instellingen' op 'Aan'.

    domeinbeheer op uit

    Hierna zal je domein automatisch de juiste DNS-instellingen gebruiken om naar je Doorstuurservice te wijzen.

    Let op dat de TransIP-instellingen bestaande DNS-records en nameservers overschrijven. Als je andere DNS-instellingen dan die van TransIP hebt ingesteld, raden we aan om de DNS-instellingen van je Doorstuurservice handmatig toe te voegen.
     
    Na het bestellen van de Doorstuurservice heb je van ons een e-mail ontvangen met hierin de benodigde DNS-records. Voeg de DNS-records uit deze e-mail toe aan je DNS-instellingen.
     
    Hou er rekening mee dat het tot maximaal 24 uur kan duren voordat wijzigingen van DNS instellingen wereldwijd zijn doorgevoerd. Dit is in verband met de wijze waarop externe systemen dit verwerken, hierop hebben wij helaas geen invloed. Overigens zie je de wijzigingen wel al ruim binnen 24 uur.


    In dit artikel hebben we uitgelegd hoe je je domeinnaam doorstuurt naar een ander adres.

    Mocht je na het lezen van dit artikel nog vragen hebben, neem dan contact op met onze supportafdeling. Je bereikt hen via de knop 'Neem contact op' aan de onderzijde van deze pagina.

    Wil je dit artikel met andere gebruikers bespreken, laat dan vooral een bericht achter onder 'Reacties'.

    Heb je ook een goed idee?

    Stuur jouw idee in! Met genoeg stemmen komt jouw idee op onze wishlist!

    Heeft dit artikel je geholpen?

    Maak een account aan of log in om een beoordeling achter te laten.

    Reacties

    Maak een account aan of log in om een reactie te plaatsen.

    0
    1
    bartdoedens85 2 september 2020 (#4817)

    Eens. Je zou gewoon zelf via DNS in staat moeten worden gesteld om je domein door te sturen. Als je het van die 5 euro per jaar moet hebben..

    1
    marcieboy 11 augustus 2020 (#4658)

    @sebastiaanvaz, volledig eens. Gewoon aangeven hoe je iets via DNS instellingen doet zou wel zo netjes zijn.

    0
    Pieter de Ruiter Admin 4 augustus 2020 (#4632)

    @ddijkh00, Via de Bulk opties kun je de TransIP standaard DNS instellingen kopiëren. Hierin staan altijd de correcte DNS instellingen voor de dienst waarvoor je ze kopiëert, mocht je de e-mail niet hebben ontvangen. De DNS instellingen worden pas opgeslagen als je op 'Opslaan' klikt, dus kopiëren kan geen kwaad.

    0
    ddijkh00 28 juli 2020 (#4612)

    Hoe voeg ik de DNS-instellingen van de Doorstuurservice handmatig toe aan de DNS instellingen? De mail waarnaar wordt verwezen heb ik helaas niet ontvangen. Zal gaan om de instelling voor @ record denk ik. Alvast dank voor uw reactie

    5
    sebastiaanvaz 28 mei 2020 (#4437)

    Belachelijk dat je €5 moet betalen om je domein door te verwijzen zonder hosting. Dit ben ik niet gewend van registrars. TransIP is de enige die zo'n raar beleid hanteert.

    0
    Matthijs van Beek Admin 26 februari 2018 (#828)

    @phinux

    Dit is inderdaad een beperking van LinkedIn: je moet ingelogd zijn om een profiel te bekijken. Als je bijvoorbeeld zelf uit LinkedIn uitlogt en vervolgens het profiel van iemand probeert te openen krijg je ook een inlogpagina te zien.

    Overigens valt dit enigszins buiten de scope van dit artikel. Bij dergelijke vragen kun je het beste contact opnemen met onze helden van support middels de 'Neem contact op' knop onderaan dit artikel.

    0
    phinux 26 februari 2018 (#827)

    Ik wilde mijn domein tijdelijk laten verwijzen naar mijn LinkedIn-pagina tot ik mijn bedrijfswebsite klaar heb. Zoals op de site ook als idee word gegeven. Helaas krijgt iedereen een inlog scherm van LinkedIn scherm te zien voor ze mijn pagina te zien krijgen. Ik weet dat dat niet aan jullie kan ligt, maar wellicht hebben jullie hier wel een oplossing voor.

    0
    Nick Brouwer Admin 22 januari 2018 (#645)

    @zienn

    Jazeker! In de Doorstuurservice vul je dan simpelweg domein.nl/pagina als doeladres in. De bezoekers van jouw domeinnaam worden dan automatisch naar de door jou ingevulde pagina doorverwezen.

    0
    zienn 22 januari 2018 (#644)

    kan ik ook een domein naar een pagina op een ander domein doorsturen? mijndomein.nl -> domein.nl/pagina

    0
    Nick Brouwer Admin 15 november 2017 (#342)

    @n2s

    Dat is zeker mogelijk! Wanneer je de 301 of 302 redirect gebruikt, zal men altijd de URL van het doeladres in de adresbalk te zien krijgen.

    0
    n2s 15 november 2017 (#336)

    is het mogelijk om sub.website.com te linken aan mijn domein www.mijndomein.com, en dat de link www.mijndomein.com blijft wanneer ze de site bezoeken ? het gaat om een one page website.

    1
    Nick Brouwer Admin 28 september 2017 (#108)

    De kosten voor de Doorstuurservice bedragen €5,- ex. BTW per jaar.

    In de afbeelding met het overzicht van de producten kun je naast de prijs zien of deze per maand (p.m.) of per jaar (p.j.) zijn.

    -Nick

    1
    mwitjens 26 september 2017 (#102)

    De kosten van doorsturen bedragen € 5,00. Echter is het mij niet duidelijk of dit eenmalig is, of per jaar, of per maand...

    Kom je er niet uit?

    Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

    Neem contact op