/ Beste tijd om te posten op Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn

Social media is een van de beste manieren om je merk te versterken en de content die je creëert gezien te laten worden door de wereld. Helaas is het niet voldoende om een nieuw bericht te plaatsen en achterover te leunen, in de hoop dat de likes en commentaren binnenstromen. Om de meeste vruchten te plukken van je sociale inspanningen is het verstandig om actief te zijn op de meest gunstige tijden. Lees verder om te achterhalen welke tijden er uit recente onderzoeken zijn gekomen en hoe je de beste publicatietijd achterhaalt met eigen data.


Niet elk sociaal platform of publiek is hetzelfde

Alhoewel het fijn zou zijn om een social post op hetzelfde moment op alle socialmediaplatformen te plaatsen, is het niet verstandig om alles over één kam scheren. Er zijn nou eenmaal verschillen in hoe en wanneer bepaalde platformen gebruikt worden. Hetzelfde geldt voor je doelgroep; tieners hebben een ander levenspatroon dan bijvoorbeeld yuppen of senioren.

Toch is het handig om algemeen opgestelde richtlijnen wat betreft plaatsingstijden in het achterhoofd te houden en als startpunt te nemen voor je strategie. Die richtlijnen zijn uiteengezet in diverse onderzoeken van bijvoorbeeld HubSpot, Sprout Social en Buffer. Maar je raadt het al, zelfs de richtlijnen per onderzoek zijn vaak niet hetzelfde. Waar de een woensdag als beste Facebookdag verkiest, doet de ander dit met donderdag. Vandaar dat we uit meerdere onderzoeken rond 2018 een vaste lijn hebben proberen te ontdekken.


Eerst enkele kanttekeningen:

  • We richten ons op de vier populairste platformen onder marketeers: Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn.

  • De meeste aangeraden tijden concentreren zich op B2C en organisch verkeer (geen advertenties).

  • De aangeraden tijden richten zich op het vergroten van je maximale bereik en niet op het vergroten van interactie. Het kan dus voorkomen dat je op andere tijden door een kleinere groep gezien wordt, maar meer likes krijgt.

  • Het merendeel van de onderzoeken zijn internationale studies en niet specifiek gefocust op Nederland.


Meest populaire socialplatformen wereldwijd


Facebook

Los van de recente commotie rondom privacy, blijft Facebook veruit het populairste socialmediaplatform met het meeste aantal actieve gebruikers. Geen gek idee dus om dit kanaal te betrekken in je promotie-arsenaal.

De populariteit van Facebook maakt het echter geen makkelijk promotieplatform. 94% van de sociale marketeers gebruikt Facebookadvertenties en 64% is van plan om dit nog vaker te doen. Probeer hier met je organische posts maar eens tussen zien te komen en op de nieuwsfeed van je volgers te belanden. Daarnaast speelt de introductie van het nieuwe Facebookalgoritme ook een rol, waarbij berichten van vrienden en familie standaard voorrang krijgen boven berichten van bedrijven.

“As we make these updates, Pages may see their reach, video watch time and referral traffic decrease. The impact will vary from Page to Page, driven by factors including the type of content they produce and how people interact with it.”

Interactie speelt een belangrijke rol om gezien te (blijven) worden en dus indirect ook het plaatsen van je social posts op de tijden waarop je volgers het meest actief zijn.

Uit onze vergelijkingen van verschillende studies blijkt dat woensdag tot en met vrijdag populaire dagen zijn. Qua tijden zit je het beste tussen 12.00 en 15.00 uur ’s middags. Je mag het wat breder aanpakken door tussen 10.00 en 16.00 uur te posten. Lukt ook dit niet, hou dan als uiterste grens de tijdstippen tussen 9.00 en 19.00 uur aan.

Weekenden zijn minder populair om te posten. Wil je dit toch proberen, dan is ook hier het populairste moment tussen 12.00 en 15.00 uur ’s middags, met als uiterste grens de tijden tussen 8.00 en 20.00 uur.


Social post Facebook en Instagram


Instagram

Instagram is naast Facebook een van de hardst groeiende socialemediaplatformen en wordt door de meerderheid van de gebruikers dagelijks gebruikt. Een belangrijk verschil met Facebook is dat Instagramgebruikers toleranter zijn tegenover berichten van bedrijven en er hierdoor meer interactie ontstaat. Daarnaast is de kans groot dat je concurrenten minder actief zijn op Instagram dan op Facebook, aangezien dit een ouder en minder niche platform is.

Tot slot is het ook fijn om te weten dat je bericht – in tegenstelling tot Facebook – sowieso op de feed van je volgers terechtkomt. Dit betekent echter niet dat het ook altijd gezien zal worden. Het Instagram-algoritme zorgt ervoor dat berichten in een feed niet meer op chronologische volgorde verschijnen. Om te voorkomen dat je na uren scrollen pas zichtbaar bent, speelt ook hier interactie en dus de beste tijd om te posten een belangrijke rol.

Voor Instagram blijken de tijden na werk tussen 17.00 en 19.00 uur populair. Ook de vroege middag wordt aangeraden tijdens lunch tussen 12.00 en 14.00 uur. Heel vroeg in de ochtend rond 5.00 uur is tot slot ook nog een interessante optie.

De favoriete dagen zijn maandag en donderdag, terwijl weekenden voor Instagram helemaal geen populaire momenten blijken om een social post te plaatsen.


Tweets per minuut


Twitter

Ook Twitter groeit lekker door, maar is misschien wel een van de moeilijkste platformen om gezien te worden door de honderdduizenden tweets die per minuut de deur uitgaan. Het feit dat het gebruikelijk is om hetzelfde bericht meerdere malen te herplaatsen en het volgen van nieuwe personen en bedrijven erg aantrekkelijk is, maken je zichtbaarheid er niet makkelijker op. Aan de andere kant is dit ook als een voordeel te zien, aangezien je er zelf ook op los mag tweeten en regelmatig nieuwe volgers kan verwachten.

Ook Twitter past een algoritme toe. Net als bij Instagram zal je tweet op de feed van een volger terechtkomen, maar zal jouw plek onder meer afhangen van de interactie met de Twittergebruikers.

Populaire Twittertijden zijn tussen 12.00 en 15.00 uur in de vroege middag en tussen 17.00 en 18.00 uur in de late middag. Wil je het iets breder aanpakken, hou dan de tijden tussen 9.00 en 18.00 uur aan. Wat betreft dagen zijn de werkdagen populair, maar weekenden worden over het algemeen niet afgeraden.


Social post LinkedIn


LinkedIn

Als zakelijk platform met meer dan een half miljoen professionals is LinkedIn een van de meestgebruikte platformen voor B2B-marketing. Het is dé plek om gezien te worden door experts en moeilijk te bereiken besluitmakers. Je zal er minder volgers en interactie uithalen dan bij andere platformen, maar in ruil daarvoor krijg je er meer kwalitatieve leads voor terug. Als ondernemer dus zeker geen platform om over te slaan.

En het was te verwachten, maar ook LinkedIn past een algoritme toe om te bepalen of jouw bericht gezien wordt door je volgers. Net als bij Facebook neemt de kans hierop af naarmate het aantal likes, comments en shares minder is.

Op LinkedIn kan je het beste social posts aanbieden voor werktijden tussen 7.00 en 9.00 uur of voor lunch tussen 11.00 en 12.00 uur. Het einde van de werkdag is ook een populaire optie tussen 17.00 en 18.00 uur. Aangezien dit een zakelijk platform is, wordt het plaatsen van posts in het weekend afgeraden. De voorkeur hebben dinsdag, woensdag en donderdag aangezien iedereen op maandag weer met een nieuwe drukke werkweek van start gaat en vrijdag het weekend al in zicht is.


Eigen data eerst

De beste tijden die genoemd zijn in verschillende studies zijn natuurlijk een mooie leidraad waarmee je aan de slag kan met je volgende social post. Hou altijd in het achterhoofd dat de norm niet hoeft te gelden voor jouw situatie. Misschien bestaat jouw doelgroep uit nachtuilen die op totaal andere tijden actief zijn. Of wellicht worden je volgers op populaire tijden bestookt met berichten van je concurrenten en loont het om je eigen berichten op rustigere tijden te plaatsen en zo makkelijker door de algoritmen te prikken. Je weet het pas het beste wanneer je jouw eigen data erbij pakt en jouw specifieke situatie onderzoekt. Gelukkig heeft elk platform zijn analytische overzichten voor je klaarstaan om hier snel inzicht in te krijgen.


Facebook Statistieken Berichten


Ben je op jouw Facebookbedrijfspagina ingelogd, dan zie je bovenaan in Facebook Statistieken onder Berichten op welke dagen jouw volgers het meest actief zijn en bekijk je per dag de meest gunstige tijden. Ook zie je per gepubliceerd bericht hoeveel mensen het heeft bereikt en hoe groot de interactie was.

In Twitter Analytics kan je terecht voor een overzicht van het totale bereik en de interactie per tweet. Met de exportfunctie is het mogelijk om dieper te graven in je Twitterdata en zelfs inzicht te krijgen in de beste dagen om te tweeten. Zie voor meer informatie de guides van Tomasz Tunguz en Aj Kohn. Een andere manier is om de online tools Tweriod en Followerwonk in te zetten.

LinkedIn biedt in hun statistiekenoverzicht soortgelijke inzichten waar je per bericht het aantal impressies, kliks en interacties bekijkt. Daarnaast is het mogelijk om te zien welke dagen de meeste interactie hebben opgeleverd over een door jouw geselecteerde tijdspanne.

Om inzicht te krijgen in statistieken van Instagram ben je eerst verplicht om je account over te zetten naar een businessprofiel. Het gevaar hiervan is dat het Instagram-algoritme je berichten dan minder vaak laat zien aan volgers en je op deze manier dwingt om advertenties in te zetten. Het wordt doorgaans dan ook afgeraden om te switchen naar een businessprofiel als je alleen het doel hebt om statistieken te bekijken.

Een alternatief (niet alleen voor Instagram overigens) is om via Google Analytics de beste tijden te achterhalen aan de hand van het verkeer dat via social media richting je website stroomt. CoSchedule biedt hiervoor 3 gratis aangepaste rapporten aan. Bekijk de video van Chris Penn om zelf aan de slag te gaan met het maken van een aangepast rapport voor sociale tijden.


Posten maar

Interactie van je volgers met jouw social posts speelt tegenwoordig een belangrijke rol om door de algoritmen van de socialmediaplatformen heen te prikken en een groot publiek te bereiken. Het plaatsen van je posts op de juiste tijden is hier nauw mee verbonden. Hou daarom de populaire tijden uit verschillende onderzoeken aan als richtlijn voor je nieuwe posts en kijk of ze ook voor jou werken. Vergeet hierbij niet zelf ook onderzoek te doen met je eigen data en de aangeraden tijdstippen meer te verfijnen naar jouw specifieke situatie om het maximale uit je social posts te halen.


Welke social tijden werken voor jou het beste? Laat het weten in de comments!

Deel dit verhaal

Auteur: Akif Hodzic

Voorziet als contentmarketeer het blog van bruisende artikelen voor doorgewinterde techies en digitale nomaden om iedereen wegwijs te maken in de online wereld.

Reacties voor het blog zijn uitgeschakeld

Disqus reacties zijn niet beschikbaar omdat je Marketing-cookies hebt uitgeschakeld. Wil je toch reageren op het blog? Zet dan de marketing-cookies aan in jouw privacy instellingen.