Hulpartikel overzicht

Hulpartikel

Mail wordt aangemerkt als spam

Onze mailservers zijn afgesteld om zeer nauwkeurig vast te stellen of een bericht wel of geen spam is. Desondanks kan het voorkomen dat een bericht dat je graag had willen ontvangen als spam is aangemerkt.

Daarnaast kan het ook gebeuren dat een bericht dat je zelf stuurt als spam wordt tegengehouden. In dit artikel vindt je enkele veel voorkomende oorzaken en oplossingen.


Een verzonden bericht wordt als spam gezien

De meest voorkomende oorzaak is dat de DNS records van je domeinnaam nog niet goed staan. Om je e-mail netjes vanuit onze mailservers te kunnen versturen, is het allereerst van belang dat je het juiste SPF record gebruikt.

Een SPF record is een verificatiemiddel om vast te stellen dat de server die je instelt wel mail voor je mag versturen. Het SPF record is dan ook vereist om e-mail niet als spam gezien te krijgen.

Daarnaast gebruiken onze mailservers DKIM records om de validiteit van de afzender van e-mails te kunnen controleren. 

Controleer daarom de DNS instellingen van je domeinnaam en zorg dat zowel het SPF als de DKIM records aanwezig is.

Als je e-mails verstuurt met een E-mail Only- of webhostingpakket, kun je het artikel 'De DNS instellingen van mijn webhostingpakket' gebruiken voor de juiste DNS records.

Gebruik je onze mailservice in combinatie met een VPS? Controleer dan je instellingen met behulp van deze handleiding.

Let op: Als je e-mail stuurt via een externe partij, neem dan contact met deze partij op. Zij kunnen je helpen om verzonden e-mails niet langer als spam gezien te laten worden.


Een ontvangen bericht wordt als spam gezien

Wanneer je een bericht niet ontvangt omdat het als spam is tegengehouden of in je junkbox terecht komt, kan dit verschillende oorzaken hebben. In veel gevallen kan enkel degenen die het bericht verstuurt het oplossen. De meest voorkomende oorzaken zijn:

  • De inhoud van het bericht: De inhoud kan overeenkomsten tonen met spamberichten. Denk hierbij aan berichten met een enkele afbeelding, geen tekst, een mailonderwerp zoals "test", etc.
  • SPF record: Wanneer het SPF record ontbreekt of onjuist is, verhoogt dat de kans dat een bericht wordt tegengehouden aanzienlijk.
  • HTML en text wijkt af: Mail bevat doorgaans html en plain text. Het kan gebeuren dat de inhoud van beide afwijkt. Dit is iets dat spammers vaak gebruiken om spam te verbergen, maar kan ook een fout zijn in de gebruikte mailsoftware van de verzender.
  • Spamdatabase: Het is mogelijk dat iemand e-mails verstuurt die door de bovenstaande oorzaken vaak als spam worden aangeduid. De kans bestaat dan dat het verzendende e-mailadres en de bijbehorende mailserver in een spamdatabase worden opgenomen. Dit betekent dat andere e-mails die vanaf dat adres of de server worden verstuurd automatisch als spam worden gezien.

De verzender kan in dit geval het beste de bovenstaande oorzaken nagaan en het e-mailbericht, indien mogelijk, op basis hiervan aanpassen.

De verzender kan hier echter niet altijd iets aan doen. Wat jij wel kunt doen, is het e-mailadres whitelisten zodat berichten makkelijker binnenkomen. Dit doe je door het betreffende e-mailadres aan het adresboek van je e-mailprogramma toe te voegen.



In dit artikel hebben we uitgelegd wat je kunt doen als verzonden en ontvangen e-mail als spam wordt gezien.

Mocht je aan de hand van dit artikel nog vragen hebben, aarzel dan niet om onze supportafdeling te benaderen. Je kunt hen bereiken via de knop 'Neem contact op' aan de onderzijde van deze pagina.

Wil je dit artikel met andere gebruikers bespreken, laat dan vooral een bericht achter onder 'Reacties'.

    Heb je ook een goed idee?

    Stuur jouw idee in! Met genoeg stemmen komt jouw idee op onze wishlist!

    Heeft dit artikel je geholpen?

    Maak een account aan of log in om een beoordeling achter te laten.

    Deel dit artikel

    Reacties

    Maak een account aan of log in om een reactie te plaatsen.

    0
    Nick Brouwer Admin 12 februari 2018 (#746)

    @atmadata

    Ai, dat is vervelend! Let op dat het belangrijk is dat je als 'From' adres binnen Forms een e-mailadres invoert die eindigt op de domeinnaam van je website. Dit is een vereiste om e-mail vanaf je WordPress website te kunnen versturen.

    Lees ook dit artikel voor meer informatie over het gebruik van de plug-in Contact Form 7. Ga hier naar stap 3 van het hoofdstuk 'Maak een contactformulier aan'. Onder het kopje 'Mail' vind je uitleg over de correcte invoer van het From adres terug.

    0
    atmadata 10 februari 2018 (#741)

    Ik ben een contactformulier aan het maken op mijn WP website Mail verzonden via de plug-in Contact 7 (forms) komt in "junk" terecht. Met Ninja Forms komt de mail helemaal niet binnen. Wat te doen?

    Kom je er niet uit?

    Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

    Neem contact op