Hulpartikel overzicht

Hulpartikel

Ik wil DNS-records van een subdomein voor de VPS mailservice instellen

Bij het doorlopen van de wizard voor onze VPS mailservice is het niet mogelijk om de DNS-instellingen voor een subdomein in te stellen. Het kan echter wel zo zijn dat je namens een specifiek subdomein mail wilt verzenden. Daarnaast is de hostname van jouw server doorgaans ook een subdomein en kunnen 'automatische' mails vanaf je server ook wel eens deze hostname gebruiken.

Hoe stel ik in het controlepaneel dan hiervoor de benodigde DNS-records in?
Subdomain DNS-settings overview

Om de DNS-records via het controlepaneel in te stellen voor onze mailservice, hoef je eigenlijk alleen de records voor het hoofddomein te kopiëren en er .[JOUWSUBDOMEIN] achter te zetten. Wanneer onderstaand bijvoorbeeld jouw DNS-records voor de VPS mailservice zijn:

@	5 Min 	TXT	v=spf1 include:_spf.transip.email ~all
transip-a._domainkey	5 Min 	CNAME	_dkim-A.transip.email.
transip-b._domainkey	5 Min 	CNAME	_dkim-B.transip.email.
transip-c._domainkey	5 Min 	CNAME	_dkim-C.transip.email.
x-transip-mail-auth	5 Min 	TXT	c074e69e4c8d82ff810a47e81d11ca

Dan zouden de volgende records correct zijn voor het instellen van de mailservice voor het subdomein 'subdomein':

subdomein 	5 Min 	TXT	v=spf1 include:_spf.transip.email ~all
transip-a._domainkey.subdomein 	5 Min 	CNAME	_dkim-A.transip.email.
transip-b._domainkey.subdomein 	5 Min 	CNAME	_dkim-B.transip.email.
transip-c._domainkey.subdomein 	5 Min 	CNAME	_dkim-C.transip.email.
x-transip-mail-auth.subdomein 	5 Min 	TXT	c074e69e4c8d82ff810a47e81d11ca

Uiteraard vervang je zelf subdomeinvoor het door jou gewenste subdomein en moet je ook jouw eigen "x-transip-mail-auth"-code gebruiken. Waar je deze terugvindt leggen wij uit in dit artikel. Het kan ook even duren voordat de wijzigingen overal gepropageerd zijn omdat DNS-instellingen worden gecached.

Let op! Jouw subdomein moet wel via DNS op te vragen zijn (er moet dus een 'A-record' voor bestaan) anders zal de validatie van deze records alsnog mislukken!


 

Mocht je aan de hand van dit artikel nog vragen hebben, aarzel dan niet om onze supportafdeling te benaderen. Je kunt hen bereiken via de knop 'Neem contact op' onderaan deze pagina.

Wil je dit artikel met andere gebruikers bespreken, laat dan vooral een bericht achter onder 'Reacties'.

Heb je ook een goed idee?

Stuur jouw idee in! Met genoeg stemmen komt jouw idee op onze wishlist!

Heeft dit artikel je geholpen?

Maak een account aan of log in om een beoordeling achter te laten.

Reacties

Maak een account aan of log in om een reactie te plaatsen.

0
Matthijs van Beek Admin 19 november 2018 (#2238)

@xddesigners

De blokken in het zwart zou je moeten kunnen kopiëren. Indien je daar een probleem mee ervaart, zou je onze supportafdeling dan een bericht kunnen sturen middels de 'Neem contact op'-knop onderaan deze pagina en aangeven welk OS en browser (incl versienummers) je gebruikt?

Let wel dat de waarde van het x-transip-mail-auth in dit artikel afwijkt van de waarde van dit record voor je eigen TransIP account en je de waarde dus in je controlepaneel moet achterhalen, zie https://www.transip.nl/knowledgebase/artikel/338-de-vps-mailservice-instellen/

0
xddesigners 15 november 2018 (#2226)

Zou fijn zijn als je tekst kon kopiëren uit bovenstaand voorbeeld. Het zijn nu afbeeldingen.

0
Matthijs van Beek Admin 18 september 2018 (#1959)

@baslooijestein

Scherp gespot! Het lijkt alsof ze niet bestaan, maar ze zijn er wel degelijk: het zijn back-up records die door de achterliggende constructie enkel bereikbaar zijn als het andere record dat niet is. Stel dat _dkim-A onbereikbaar wordt, dan zal _dkim-B zich aandienen, wordt _dkim-B onbereikbaar, dan zal _dkim-C zich aandienen.

0
baslooijestein 17 september 2018 (#1956)

volgens mij bestaan de hosts _dkim-B.transip.email en _dkim-C.transip.email niet, deze uitleg lijkt te uitgebreid....

0
pterhaar 23 januari 2018 (#656)

Ik heb dus maar de VPS mailservice uitgezet en m'n eigen SPF records gemaakt. De Plesk SRS techniek werkt goed genoeg voor Gmail, Hotmail e.d. dus dat is geen probleem.

0
Matthijs van Beek Admin 23 januari 2018 (#655)

@pterhaar

Het klopt inderdaad dat onze VPS mailservice standaard niet werkt bij het forwarden van e-mail. De reden hiervoor ligt hem in hoe forwarding standaard werkt. Hierbij wordt de door de oorspronkelijk verzendende mailserver een mail gestuurd met een SPF-record dat (waarschijnlijk) die mailserver als 'gemachtigd' heeft ingesteld. Het probleem is echter dat wanneer onze mailservice deze mail doorstuurt, ook het IP-adres van de mailservice als verzendende server wordt gezien.

Een workaround is om SRS techniek te gebruiken. Op dit moment kunnen wij hier geen ondersteuning op aanbieden maar wij zullen op termijn (waarschijnlijk dit of volgend kwartaal) een handleiding voor schrijven.

0
pterhaar 21 januari 2018 (#639)

dit lijkt niet te werken voor forwarders

Kom je er niet uit?

Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

Neem contact op