Hulpartikel overzicht

Hulpartikel

Een domeinnaam van een andere eigenaar overnemen

Stel, je hebt eindelijk een domeinnaam gevonden die perfect voor jouw bedrijf is. Je voert dit domein in op onze domeinchecker, maar komt er achter dat deze helaas al door iemand anders is geregistreerd. Dit is te zien als er na het checken 'Verhuizen' naast het ingevoerde domein staat.

domein is al geregistreerd

Dat is natuurlijk jammer, maar dit hoeft niet te betekenen dat het domein niet verkrijgbaar is. Het komt namelijk regelmatig voor dat domeinnamen 'geparkeerd' worden. Misschien heeft de eigenaar het domein geparkeerd om deze later te gebruiken of om door te verkopen.

In dit artikel leggen we uit wat je opties zijn als het domein dat jij op het oog hebt al geregistreerd is.


Bezoek het domein in je browser

De snelste manier om je kansen in te schatten, is het bezoeken van het gewenste domein in je browser. Zie je hier geen actieve website op terug, maar een placeholder of een 'Under construction'-pagina? Dan is de kans aanwezig dat je het domein kan overnemen.

Als je bij het bezoeken van het domein direct ziet dat het te koop staat, dan zijn je kansen om het domein over te kunnen nemen direct een stuk groter. Mocht je in het domein geïnteresseerd zijn, gebruik dan de link of banner op de pagina om direct contact op te nemen met de eigenaar.


Bekijk de WHOIS-gegevens

Als bij het bezoeken van het domein niet direct duidelijk wordt of het domein te koop is, kun je ook de WHOIS-gegevens raadplegen. Hierin staan in de meeste gevallen contactgegevens van de eigenaar of beheerder van het domein.

Via de onderstaande links kun je de WHOIS-gegevens opvragen voor de meeste domeinextensies:

Kun je de WHOIS-gegevens van jouw domeinextensie met bovenstaande links niet opvragen? Voer dan je domeinextensie + 'WHOIS' in een zoekmachine in. Het eerste zoekresultaat geeft vaak de WHOIS-pagina van jouw domeinextensie weer. Gebruik vervolgens de contactgegevens in de WHOIS-informatie om de eigenaar of beheerder te benaderen.


Benader de registrar

Mocht er geen e-mailadres of andere bruikbare contactgegevens van de eigenaar of beheerder aanwezig zijn, zoek dan binnen de WHOIS-gegevens naar de registrar. Dit is de partij waar het domein bij geregistreerd is.

Gebruik het bijbehorende e-mailadres of bezoek het domein van de registrar om contact met hen op te nemen. Geef hierbij aan dat je interesse hebt in het domein en graag contact met ze zou willen opnemen.

Is TransIP de registrar? Stuur dan een bericht naar support@transip.nl of stuur een bericht vanuit je controlepaneel. Vermeld in dit bericht dat je het domein zou willen overnemen en stuur een bericht mee dat je door zou willen sturen naar de eigenaar of beheerder van het domein. Wij sturen je bericht dan zo snel mogelijk door.


Veilige overdracht

Nadat beide partijen een overeenkomst hebben gesloten, kan je de domeinnaam verhuizen. Om zo min mogelijk risico te lopen bij het overmaken van geld voor een domeinnaam kun je het beste een escrow service gebruiken. Dit is een tussenpartij die zorgt voor een veilige overdracht van de domeinnaam met de zekerheid dat alleen bij een succesvolle transactie er geld wordt overgemaakt. Een bekende internationale escrow website is Escrow.com.

TransIP biedt zelf geen escrow-diensten aan.

Een domeinnaam verhuis je met behulp van een verhuiscode. Zodra je de verhuiscode van het domein hebt ontvangen van de huidige eigenaar, kan je het domein verhuizen. In het artikel 'Een domeinnaam naar TransIP verhuizen' lees je stap voor stap hoe.

Let op: Nadat je het domein hebt overgenomen, raden we sterk aan het domein op je eigen (bedrijfs)naam te zetten. Dit doe je door de houdergegevens van het domein te wijzigen.

Het is belangrijk de houder te wijzigen omdat het juridisch eigendom en het recht op het gebruik van een domeinnaam bij de domeinnaamhouder ligt. In het artikel 'De houdergegevens van je domeinnaam wijzigen' lees je hoe.



In dit artikel hebben we uitgelegd welke opties je hebt als een domein al geregistreerd is en je deze wil overnemen.

Mocht je aan de hand van dit artikel nog vragen hebben, aarzel dan niet om onze supportafdeling te benaderen. Je kunt hen bereiken via de knop 'Neem contact op' onderaan deze pagina.

Wil je dit artikel met andere gebruikers bespreken, laat dan vooral een bericht achter onder 'Reacties'.

Heb je ook een goed idee?

Stuur jouw idee in! Met genoeg stemmen komt jouw idee op onze wishlist!

Heeft dit artikel je geholpen?

Maak een account aan of log in om een beoordeling achter te laten.

Reacties

Maak een account aan of log in om een reactie te plaatsen.

0
Nick Brouwer Admin 5 december 2018 (#2340)

@ernsth

Scherp! De link is zojuist aangepast :-)

0
ernsth 5 december 2018 (#2339)

Hoi TransIP, De volgende link in de text hierboven werkt niet : "Klik op deze link voor meer informatie hoe je de domeinnaam kunt verhuizen zodra je de autorisatiecode hebt." Kunnen jullie deze repareren? Mvg

0
Nick Brouwer Admin 20 november 2018 (#2257)

@zazaplt In dat geval kunnen wij hier eventueel bij bemiddelen. Als je onze supportafdeling benadert via de knop 'Neem contact op' aan de onderkant van deze pagina, helpen zij je graag de juiste eigenaar te benaderen.

0
zazaplt 20 november 2018 (#2252)

Eigenaar weet zelf niet eens of hij een domein heeft of niet. De domein staat bij jullie ingeschreven. Ik twijfel Of dat wel het juiste is.

Echt raar dit.

0
Matthijs van Beek Admin 20 november 2018 (#2245)

@zazaplt

Als de eigenaar akkoord gaat met je aanbod, dan heb je de verhuiscode van de huidige eigenaar nodig. Indien het domein bij ons staat, kun je de eigenaar op het volgende artikel wijzen voor het achterhalen van de verhuiscode: https://www.transip.nl/knowledgebase/artikel/261-domein-overdragen-verkopen-andere-partij/

0
zazaplt 20 november 2018 (#2243)

Hoi,

Er is een domeinnaam die ik graag wil hebben alleen die is bezet. Domein wordt ook niet gebruikt ook. Ik heb contact opgenomen met de eigenaar die weet van niks en vindt alles best.

Wat kan ik nu doen?

0
Matthijs van Beek Admin 20 augustus 2018 (#1795)

@osweb

De melding suggereert een fout in de verhuiscode. Ik zie overigens dat de verhuizing inmiddels geslaagd is. Mocht je onverhoopt toch nog problemen met het domein ervaren, zou je dan een bericht naar onze supportafdeling kunnen sturen vanuit je controlepaneel, of met de 'Neem contact op'-knop onder dit artikel?

0
osweb 30 juli 2018 (#1676)

Hallo,

Wij hebben van onze klant (Artemiz.nl) een authorisatiecode ontvangen om het domein te verhuizen. Dit lukt echter niet. Wij krijgen de volgende foutmelding:

Huidige actie: Verhuizing Laatste bericht: Validation of the transaction failed. (Domain name group) The Specified token did not originate from the specified domain name.

De klant heeft al 2 x een verhuiscode aangevraagd, maar we krijgen steeds dezelfde melding. Waar ligt de fout en hoe kunnen we dit oplossen?

Met vriendelijke groet,

support OS websolutions

Kom je er niet uit?

Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

Neem contact op