Hulpartikel overzicht

Hulpartikel

Een domeinnaam van een andere eigenaar overnemen?

Als je een bezette domeinnaam wilt overkopen of overnemen kan je het beste contact zoeken met de huidige eigenaar. Een domeinnaam is al geregistreerd als je in de domeinchecker onder het blauwe tabje 'Verhuizen' de tekst 'Kiezen’ ziet staan. Een domeinnaam is nog vrij als er 'Kiezen' wordt weergegeven en er geen blauw tabje 'Verhuizen' boven het domein in de domeinchecker staat.

Voorbeeld van een vrij domein

afbeelding vrij domein registreren

Voorbeeld van een bezet domein dat te verhuizen is

afbeelding bezet domein verhuizen


1. Contactgegevens opzoeken

Meer informatie over wie de eigenaar van een domein is kun je in de meeste gevallen vinden door een WHOIS zoekopdracht uit te voeren op het domein. WHOIS wordt uitgesproken op z’n Engels “Who is”. In de WHOIS-database worden de contactgegevens van een domeinnaam opgeslagen. Daarin staan meestal de naam en contactgegevens van de eigenaar, de provider en andere technische gegevens.

Je kan WHOIS informatie op verschillende plekken opzoeken:

  • Door een domeinnaam in te voeren via onze WHOIS look-up tool.
  • Door op de blauwe link te drukken na een zoekopdracht in de domeinchecker.
  • Via het register van een specifieke domeinextensie, zoals de website van SIDN.

Het kan zijn dat er geen gegevens beschikbaar zijn in de publieke whois database. De eigenaar van de domeinnaam heeft er dan voor gekozen zijn gegevens niet zichtbaar te maken. In dat geval kan je de domeinnaam proberen in te voeren in je browser. Als er een website actief is op het domein staan er vaak contactgegevens van de beheerder vermeld. Deze vind je bijvoorbeeld onderaan de thuispagina of onder een tab genaamd ''over ons'' of ''contact''. Let wel op, als er een website actief is op de domeinnaam is de kans kleiner dat de huidige eigenaar deze wil afstaan.


2. Eigenaar contacteren

Als je de contactgegevens van de domeinnaam houder hebt gevonden in de WHOIS informatie kan je een bericht naar de eigenaar sturen met daarin jouw vraag of aanbod. Wij zullen zelf uit privacy overwegingen geen klantgegevens verstrekken om contact op te nemen met de eigenaar van een domeinnaam.


3. Veilige overdracht

Nadat beide partijen een overeenkomst hebben gesloten, kan je de domeinnaam verhuizen. Om zo min mogelijk risico te lopen bij het overmaken van geld voor een domeinnaam kun je het beste een escrow service gebruiken. Dit is een tussenpartij die zorgt voor een veilige overdracht van de domeinnaam met de zekerheid dat alleen bij een succesvolle transactie er geld wordt overgemaakt. Een bekende internationale escrow website is Escrow.com. Let wel: wij bieden zelf geen escrow-diensten aan.

Je kan een domeinnaam verhuizen met behulp van een verhuiscode. Deze code wordt ook vaak een verhuistoken of autorisatiecode genoemd. Zodra je deze autorisatiecode hebt ontvangen van de huidige eigenaar, kan je het domein verhuizen. Klik op deze link voor meer informatie hoe je de domeinnaam kunt verhuizen zodra je de autorisatiecode hebt.

Let op: nadat je het domein hebt overgenomen met behulp van de verhuiscode, is het aan te raden het domein op je eigen (bedrijfs)naam te zetten. Dit kan door de houdergegevens van het domein te wijzigen. Via deze link vind je meer informatie over hoe je de houder van je domeinnaam kunt wijzigen. Het is belangrijk de houder te wijzigen omdat het juridisch eigendom en het recht op het gebruik van een domeinnaam bij de domeinnaamhouder ligt.


 

Mocht je aan de hand van dit artikel nog vragen hebben, aarzel dan niet om onze supportafdeling te benaderen. Je kunt hen bereiken via de knop 'Neem contact op' onderaan deze pagina.

Wil je dit artikel met andere gebruikers bespreken, laat dan vooral een bericht achter onder 'Reacties'.

Heb je ook een goed idee?

Stuur jouw idee in! Met genoeg stemmen komt jouw idee op onze wishlist!

Heeft dit artikel je geholpen?

Maak een account aan of log in om een beoordeling achter te laten.

Reacties

Maak een account aan of log in om een reactie te plaatsen.

0
Nick Brouwer Admin 5 december 2018 (#2340)

@ernsth

Scherp! De link is zojuist aangepast :-)

0
ernsth 5 december 2018 (#2339)

Hoi TransIP, De volgende link in de text hierboven werkt niet : "Klik op deze link voor meer informatie hoe je de domeinnaam kunt verhuizen zodra je de autorisatiecode hebt." Kunnen jullie deze repareren? Mvg

0
Nick Brouwer Admin 20 november 2018 (#2257)

@zazaplt In dat geval kunnen wij hier eventueel bij bemiddelen. Als je onze supportafdeling benadert via de knop 'Neem contact op' aan de onderkant van deze pagina, helpen zij je graag de juiste eigenaar te benaderen.

0
zazaplt 20 november 2018 (#2252)

Eigenaar weet zelf niet eens of hij een domein heeft of niet. De domein staat bij jullie ingeschreven. Ik twijfel Of dat wel het juiste is.

Echt raar dit.

0
Matthijs van Beek Admin 20 november 2018 (#2245)

@zazaplt

Als de eigenaar akkoord gaat met je aanbod, dan heb je de verhuiscode van de huidige eigenaar nodig. Indien het domein bij ons staat, kun je de eigenaar op het volgende artikel wijzen voor het achterhalen van de verhuiscode: https://www.transip.nl/knowledgebase/artikel/261-domein-overdragen-verkopen-andere-partij/

0
zazaplt 20 november 2018 (#2243)

Hoi,

Er is een domeinnaam die ik graag wil hebben alleen die is bezet. Domein wordt ook niet gebruikt ook. Ik heb contact opgenomen met de eigenaar die weet van niks en vindt alles best.

Wat kan ik nu doen?

0
Matthijs van Beek Admin 20 augustus 2018 (#1795)

@osweb

De melding suggereert een fout in de verhuiscode. Ik zie overigens dat de verhuizing inmiddels geslaagd is. Mocht je onverhoopt toch nog problemen met het domein ervaren, zou je dan een bericht naar onze supportafdeling kunnen sturen vanuit je controlepaneel, of met de 'Neem contact op'-knop onder dit artikel?

0
osweb 30 juli 2018 (#1676)

Hallo,

Wij hebben van onze klant (Artemiz.nl) een authorisatiecode ontvangen om het domein te verhuizen. Dit lukt echter niet. Wij krijgen de volgende foutmelding:

Huidige actie: Verhuizing Laatste bericht: Validation of the transaction failed. (Domain name group) The Specified token did not originate from the specified domain name.

De klant heeft al 2 x een verhuiscode aangevraagd, maar we krijgen steeds dezelfde melding. Waar ligt de fout en hoe kunnen we dit oplossen?

Met vriendelijke groet,

support OS websolutions

Kom je er niet uit?

Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

Neem contact op