Beveiliging van websites is tegenwoordig van essentieel belang. Aan de ene kant omdat er steeds meer virussen en hackers actief zijn die veel schade kunnen toebrengen aan je website, aan de andere kant omdat de online handel (e-commerce) explosief groeit en de belangen van gebruikers (klanten) beschermd moeten worden. De Nederlandse wet verplicht e-commerce ondernemers om de gegevensuitwisseling met klanten te beveiligen via zogenaamde SSL-certificaten. Maar wat is precies het belang van SSL-certificaten?
Certificerende Autoriteiten
SSL-certificaten worden verstrekt door zogenaamde Certificerende Autoriteiten (CA's). De certificaten van de meeste vertrouwde autoriteiten zoals Global Sign, Let's Encrypt en Sectigo (voorheen bekend als Comodo) zijn 'voorgeprogrammeerd' in browsers zoals Chrome, Firefox en Microsoft Edge. Gebruik je een certificaat van een minder vertrouwde autoriteit, dan verschijnt er in de browser een waarschuwing. Veel mensen die dit zien, zullen op dit punt afhaken. Het is dus van groot belang om een SSL-certificaat bij een vertrouwde autoriteit aan te vragen.
Encryptie
SSL (Secure Socket Layer) is een beveiligingsmethode die zorgt dat kritische gegevens zoals namen, telefoonnummers, adressen en creditcard nummers versleuteld worden. Daardoor kunnen de gegevens alleen gelezen worden door degenen voor wie ze bestemd zijn. De meest directe manier om te zien of een (deel van een) site met SSL beveiligd is, is door de URL (het webadres) in de adresbalk te bekijken. Bij een beveiligde verbinding begint de URL van je domeinnaam met ‘https://’ in plaats van ‘http://’. De 's' in https staat voor secure en geeft aan dat de verbinding beveiligd is.
De beveiligde verbinding wordt daarnaast aangeduidt met een hangslot in de adresbalk van je browser. Bij het type Uitgebreide Validatie certificaat, wordt zelfs de bedrijfsnaam weergeven in de adresbalk.
Authenticatie
Je wilt er zeker van zijn dat (klant)informatie op jouw website naar de juiste server wordt verstuurd. Met je SSL-certificaat krijgt je ook een server certificaat, dat garandeert dat de leverancier van het SSL-certificaat betrouwbaar is. Je klanten kunnen beide documenten bekijken en zo vaststellen dat hun informatie veilig is en dat een bepaalde webpagina ook echt van jou is. Essentieel om hun vertrouwen te winnen!
Online betalingsverkeer beveiligen
Om online betalingen met creditcards via je site mogelijk te maken, eist de overkoepelende creditcard organisatie dat je een SSL-certificaat met 128-bit encryptie hebt. Daarmee staat vast dat je identiteit gewaarborgd is en dat de gegevens voldoende beveiligd zijn.
Google zoekresultaten
Het gebruik van HTTPS geeft je website een voordeel bij het bepalen van de positie (ranking) in de zoekmachine van Google. Hiermee wil Google eigenaren van websites motiveren om een veilige verbinding te gebruiken. Inmiddels is een veilige verbinding een essentieel onderdeel van het zoekalgoritme wat de positie van zoekresultaten bepaald.
Klantvertrouwen
Steeds meer mensen kopen online, maar ook steeds meer mensen zijn zich bewust van de risico’s en willen alleen zaken doen met websites die gegarandeerd veilig zijn. Met een SSL-certificaat laat je zien dat je de privacy en veiligheid van jouw bezoekers serieus neemt. Het aanvragen en installeren van een SSL certificaat hoeft niet moeilijk te zijn. Dit laten we zien in de onderstaande artikelen:
- Een Sectigo SSL-certificaat aanvragen
- Een Sectigo SSL-certificaat valideren
- Een Sectigo SSL-certificaat installeren
Staat jouw website op een webhostingpakket van TransIP? Dan staat hier een gratis Let's Encrypt SSL-certificaat op geïnstalleerd. In het artikel 'Let's Encrypt voor webhosting' lees je hier meer over.
In dit artikel hebben we je meer verteld over het belang van SSL-certificaten.
Mocht je na het lezen van dit artikel nog vragen hebben, neem dan contact op met onze supportafdeling. Je bereikt hen via de knop 'Neem contact op' aan de onderzijde van deze pagina.