Cache is tijdelijke opslag van bestanden zodat jouw website sneller kan laden. Op onze webhostingpakketten zijn er verschillende manieren waarop je cache kan inschakelen.
Een klein nadeel van cache is dat hierdoor gemaakte wijzigingen niet altijd direct zichtbaar zijn op jouw live website. Verouderde cache kan er in sommige gevallen ook voor zorgen dat jouw jouw editor niet goed functioneert.
Ondervind je hierdoor problemen, dan is het raadzaam om je cache handmatig te legen. Hierna is er geen ‘oude’ data meer in de cache en wordt de nieuwste versie van je website getoond. In dit artikel leggen we uit hoe je op verschillende manieren de cache leegt.
Browsercache legen
Door een incognito venster te openen kun je er vrij snel achter komen of het niet juist weergeven van wijzigingen aan de browsercache ligt. Zie je in een incognito venster wel de wijzigingen terug, maar niet in een ‘normaal’ browserscherm? Leeg dan altijd eerst je browsercache.
Gebruik Ctrl+F5 (Windows) of Cmd+Shift+R (Mac) om de pagina geforceerd te vernieuwen.
Leeg de cache van WordPress plug-ins
Gebruik je een plug-in zoals LiteSpeed Cache, WP Super Cache, W3 Total Cache of Elementor? Leeg dan de cache via de instellingen van de plug-in. Je kunt deze terugvinden binnen je WordPress dashboard.
Hoe dit er precies uit ziet verschilt natuurlijk per plug-in, maar in de meeste gevallen is dit een knopje binnen de instellingen van de plug-in genaamd ‘cache legen/wissen’. In Elementor heet dit ‘regenerate data/gegevens opnieuw genereren’.
Leeg je Varnish cache via het controlepaneel
Log in op je controlepaneel en navigeer naar jouw webhostingpakket. Klik bovenaan op ‘Prestaties en cache’ en klik in het 'Prestaties en cache' overzicht naast 'Varnish' op de drie puntjes, gevolgd door 'Beheren'.

Wanneer Varnish is ingeschakeld vind je in het overzicht hier je instellingen terug.
Klik op de knop 'Cache wissen' om handmatig de cache te legen.