Hulpartikel overzicht

Hulpartikel

Plesk Tutorial Series 1: Inleiding en voor het eerst inloggen

Voor het eerst beginnen aan een VPS is een flinke onderneming. In onze Plesk tutorial series leggen wij je uit hoe je van start gaat met een VPS met Plesk. Hierin wordt niet alleen het hosten van je website en e-mail meegenomen, maar ook hoe je je VPS veilig inricht en update.

Algemene informatie over Plesk vind je je in ons artikel 'wat is Plesk' (of probeer de demo). Bestel hier een VPS met Plesk als je er nog geen hebt.

Het opzetten van een VPS met Plesk wordt in de volgende delen behandeld:

  1. Inleiding, de eerste login en een gebruiker aanmaken
  2. Je VPS beveiligen
  3. Plesk, PHP en SQL updates
  4. Domeinen en subdomeinen aan je VPS koppelen
  5. Een website en database uploaden en SSL gebruiken
  6. E-mailadressen aanmaken en gebruiken
  7. Aanvullende artikelen en overige vragen
  • Het opzetten van een gedegen goed functionerende VPS is een uitgebreid en complex proces. Sla vooral geen stappen over in deze tutorial series tenzij uitdrukkelijk aangegeven wordt dat ze optioneel zijn.
     
  • In de tutorial series gebruiken wij tenzij anders aangegeven de Power User View van Plesk.
     
  • Op het moment van schrijven wordt een Plesk-VPS geleverd met Plesk 17.5.3 in combinatie met CentOS 7. Deze tutorial maakt hier ook gebruik van.
     
  • Op meerdere plekken in dit artikel wordt er gebruik gemaakt van commandline. De commando's kunnen uitgevoerd worden via SSH of de VPS console in je controlepaneel. Wanneer je geen ervaring hebt met commandline raden wij aan eerst ons artikel over commandline te raadplegen voor algemene informatie over commandline en het gebruik van SSH.

In dit eerste deel van de Plesk tutorial series worden de volgende onderwerpen behandeld:

  • Wat voor VPS heb ik nodig?
  • Voor het eerst inloggen in Plesk
  • Een extra Plesk gebruiker maken
  • Software packages toevoegen aan Plesk
Wat voor VPS heb ik nodig?

Je vraagt je misschien af of je een X1, 4, 8, of nog grotere VPS nodig hebt. Welke VPS geschikt is hangt van een aantal zaken af, zoals het aantal websites en e-mailadressen dat je wil hosten, de inrichting van de website(s), het aantal bezoekers, etc.

Het is dan ook heel lastig / niet te zeggen wat je precies nodig hebt. Bij twijfel kun je met een kleinere VPS beginnen en die later upgraden naar een grotere VPS. Het is niet mogelijk een VPS te downgraden in verband met de toewijzing van de schijfruimte op een VPS.

Host je websites die gebruik maken van een CMS systeem (zoals WordPress, Joomla, etc.), raadpleeg dan de systeemeisen van het betreffende CMS systeem. Zo krijg je een beeld van het aantal websites dat je ongeveer op een VPS kunt hosten.

Voor het eerst inloggen in Plesk

Na de installatie van Plesk sturen wij je automatisch een e-mail met het wachtwoord voor de root gebruiker. Dit wachtwoord gebruik je voor de eerste keer inloggen in Plesk en voor het schakelen naar de root gebruiker in SSH. Bewaar het wachtwoord goed, want wachtwoorden zijn voor ons niet inzichtelijk en worden niet opgeslagen.

In de mail staat ook het webadres van Plesk. Dit adres is het IP van je VPS met de toevoeging :8443, bijvoorbeeld 123.123.123.123:8443. Wanneer je voor het eerst inlogt in Plesk komen er enkele stappen kijken bij de initiële setup die wij hieronder toelichten.

Stap 1

Ga als eerste naar de inlogpagina van Plesk (e.g. 123.123.123.123:8443). Je krijgt een melding te zien die lijkt op de onderstaande (afhankelijk van je browser / OS).

plesk first login insecure message

De melding is het gevolg van dat er geen SSL gekoppeld is aan het IP-adres van je VPS. Je krijgt de melding niet meer te zien nadat je verderop in deze tutorial series SSL hebt gecofigureerd en je hostname gebruikt om in te loggen (e.g. server.voorbeeld.nl:8443).

Klik op 'Geavanceerd' en vervolgens 'Doorgaan naar 123.123.123.123 (onveilig)' om verder te gaan.

Log nu in in Plesk door je Plesk root gebruikersnaam en wachtwoord te gebruiken dat per e-mail is gestuurd. Een voorbeeld zie je in de screenshot hieronder.

Plesk login pagina


 

Stap 2

Je wordt gegroet door het onderstaand scherm. Sinds Plesk 17.8 is de initiële setup aanzienlijk vereenvoudigd. Je geeft enkel een Contact Name, Email en Password op, en bevestigt de License Agreement. Klik na het invullen van deze gegevens op 'Enter Plesk'.

plesk 17.8.11 first login


 

Stap 3

Je krijgt nu een initialisatie-scherm te zien. Dit duurt ongeveer een minuutje voor je automatisch verder gaat.

plesk initialisation screen


 

Stap 4

Je komt nu in het 'Home'-menu terecht en is de layout van Plesk ingesteld in de Service Provider view. Voor deze handleiding maken wij (tenzij anders aangegeven) gebruik van de Power User view. Klik eerst op 'Tools & Settings' en daarna onderaan links op 'Change View' en klik op 'Switch to Power User view'.

plesk change view to power user


 

Stap 5

Inloggen via SSH is om veiligheidsredenen uitgeschakeld voor de root-gebruiker. Er zijn dan ook enkele extra stappen nodig om hiervan gebruik te maken. Om dit te bereiken voeg je eerst een domein toe aan je VPS.

Na het wisselen naar de Power User view zou je automatisch onderstaand scherm te zien moeten krijgen. Klik op 'Add Domain'.

plesk add first domain


 

Stap 6

Vul de velden in zoals in de screenshot hieronder (maar met je eigen gegevens). Klik tot slot op 'Ok' om je domein toe te voegen.

plesk add new domain name

  • Gebruik je geen subdomein genaamd 'webmail', schakel dan niet Let's Encrypt voor je domein in op deze pagina en gebruik in plaats daarvan ons artikel over SSL in Plesk. De reden hierachter is dat deze optie probeert Let's Encrypt ook aan webmail.jedomein.nl te koppelen. Gebruik je het subdomein webmail niet en schakel je wel in bovenstaande stappen Let's Encrypt in, dan zie je in Plesk na het doorlopen van deze stappen een foutmelding.
     
  • Gebruik een unieke naam als 'Username'.
     
  • De 'Username' en 'Password' die je opgeeft gebruik je voor FTP en SSH. Zorg dat het wachtwoord veilig is (i.e. Strong) en bewaar het goed. 

 

Stap 7

In de vorige stap heb je een FTP- en SSH-gebruiker aangemaakt, maar de SSH-toegang is nog uitgeschakeld voor deze gebruiker. Aangezien SSH-toegang nodig is voor deze gebruiker om uiteindelijk naar de root-gebruiker te kunnen schakelen passen we dit eerst aan.

Klik in Plesk op 'Websites & Domains' > 'webhosting access'.

plesk webhosting and domains - webhosting access


 

Stap 8

De gebruiker die je in stap 5 hebt aangemaakt is automatisch ingevuld. Verander 'Access to server over SSH' van 'forbidden' naar /bin/sh/.

plesk web hosting access

Klik vervolgens op 'Apply' en daarna op 'Ok'. De gebruiker heeft nu SSH- en FTP-toegang. Eenmaal over SSH verbonden schakel je over op de root gebruiker met het commando (zie ons artikel hoe gebruik ik commandline voor meer informatie over het gebruik van commandline/SSH):

su root
Een extra Plesk-gebruiker aanmaken

Plesk maakt een onderscheid tussen FTPS/SSH toegang, een Plesk User, Plesk Customer, User Roles en Plesk Subscriptions. In bovenstaande stappen vijf tot en met zeven (onder Voor het eerst inloggen in Plesk) en in deel 4: Een domein in Plesk toevoegen laten wij zien hoe je een gebruiker toevoegt die FTPS/SSH toegang heeft.

De verschillen tussen users, customers, roles en subscriptions, en hoe je deze aanmaakt, worden uitgelegd in ons artikel 'Wat zijn Plesk users, customers, roles en subscriptions?' dat hier specifiek op in gaat.
Componenten toevoegen aan Plesk

Plesk bied je de mogelijkheid om een breed assortiment aan software te installeren vanuit Plesk zelf. Wij raden aan waar mogelijk om deze methode van installatie te gebruiken en niet bijvoorbeeld vanuit SSH de installatie uit te voeren.

Plesk bevat namelijk veel packages (software) die een configuratie bevatten die door Plesk zelf is verzorgt. Hiermee is de optimale werking in combinatie met Plesk gegarandeerd. Installeer je packages vanuit SSH in plaats van Plesk (waar mogelijk), dan vergroot je de kans op problemen met de configuratie van je VPS.

Nieuwe componenten installeer je vanuit Plesk als volgt:

 

Stap 1

Log in op Plesk en ga naar Tools & Settings > Updates & Upgrades.

plesk tools and settings updates


 

Stap 2

Klik op 'Add/Remove components' in de pagina die verschijnt.

plesk add or remove components


 

Stap 3

Je krijgt een overzicht te zien van componenten die je vanuit Plesk kunt installeren. Om een component te installeren hoef je enkel op het dropdown-pijltje achter het rode kruis te klikken, 'Install' te selecteren, en vervolgens op 'Continue' te klikken.

plesk add or remove product components


 

Daarmee zijn wij aan het eind van dit inleidende hoofdstuk gekomen. Klik hier om verder te gaan naar Deel 2: Je VPS beveiligen.

 

Mocht je aan de hand van dit artikel nog vragen hebben, aarzel dan niet om onze supportafdeling te benaderen. Je kunt hen bereiken via de knop 'Neem contact op' aan de onderzijde van deze pagina.

Wil je dit artikel met andere gebruikers bespreken, laat dan vooral een bericht achter onder 'Reacties'.

 

Heb je ook een goed idee?

Stuur jouw idee in! Met genoeg stemmen komt jouw idee op onze wishlist!

Heeft dit artikel je geholpen?

Maak een account aan of log in om een beoordeling achter te laten.

Reacties

Maak een account aan of log in om een reactie te plaatsen.

Kom je er niet uit?

Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

Neem contact op