Hulpartikel overzicht

Hulpartikel

Ik wil een Microsoft Remote Desktop Services-licentie installeren

Je VPS met Windows Server komt standaard met twee remote-desktoplicenties (ook bekend onder RDS/RDP). Deze twee licenties zijn verwerkt in de licentie van je besturingssysteem en is, afgezien van het inschakelen van RDS op je VPS geen actie voor vereist.

Wil je meer dan twee remote-desktopsessies kunnen gebruiken op je Windows Server-VPS, voeg dan handmatig een licentie toe. Bestel vanaf deze pagina een licentie.

Om een licentie toe te voegen, moeten Remote Desktop Services en Remote Desktop Licensing geïnstalleerd zijn op je VPS. Klik hier voor een handleiding om Remote Desktop Services op je VPS te installeren. In onderstaande handleiding laten wij zien hoe je na de installatie een licentie toevoegt.

In dit artikel lees je hoe je een licentie in je TransIP-controlepaneel terugvindt.

 

Remote Desktop Services-licentie installeren


 

Stap 1

Verbindt via Remote Desktop met je Windows Server en open je Server Manager (dit gebeurt bij een nieuwe remote-desktopsessie automatisch).

Windows Server Manager


 

Stap 2

Klik op 'Tools' > 'Remote Desktop Services' > 'Remote Desktop Licensing Manager'.


 

Stap 3

Er verschijnt nu een overzicht van de VPS'en die zijn opgenomen in je Active Directory. Klik met de rechtermuisknop op de gewenste VPS en selecteer 'Activate Server'.


 

Stap 4

De 'Activate Server Wizard' verschijnt. Klik op 'Next' om verder te gaan.


 

Stap 5

Op de volgende pagina kies je de verbindingsmethode voor de licentieserver-activatie. De gekozen methode wordt ook gebruikt voor het contacteren van Microsoft Cleaninghouse. Laat de 'Connection method' op 'Automatic connection' staan en klik op 'Next'.


 

Stap 6

Er wordt vervolgens gevraagd om je persoonlijke informatie, bedrijfsnaam en land. Vul hier de naam in van de persoon die als contact met Microsoft fungeert.


 

Stap 7

De volgende stap is een aanvulling op stap 6. Je kunt hier optionele informatie opgeven die Microsoft-support gebruikt om contact met je op te nemen. Deze stap is niet verplicht en je kunt desgewenst direct op 'Next' klikken.


 

Stap 8

Je VPS is nu geactiveerd en gereed om een remote-desktoplicentie toe te voegen. Klik op 'Next' om de installatie van de licentie te starten.


 

Stap 9

De 'Install Licenses Wizard' verschijnt. Je bedrijfsnaam zal hier genoemd zijn. Klik op 'Next' om verder te gaan.


 

Stap 10

In de volgende stap kies je een licentieprogramma. Wij zijn Microsoft SPLA-partner. Selecteer daarom de optie 'Services Provider License Agreement' en klik op 'Next'.


 

Stap 11

Geef het licentienummer op. Dit is een getal met zeven nummers en vind je terug in je controlepaneel vinden.


 

Stap 12

Vervolgens geef je de productversie op (bijvoorbeeld de Windows Service-versie) en selecteer je het licentietype 'RDS Per User CAL'.

Onder 'Quantity' geef je het aantal licenties op dat je hebt afgenomen. Deze zijn terug te vinden in je controlepaneel. De twee sessies die je standaard krijgt bij een Windows Server tellen niet mee. Wanneer je dus een licentie hebt afgenomen voor twee remote-desktopsessies voer je maximaal vier remote-desktopsessies tegelijk uit.


 

Stap 13

De installatie is voltooid! Je kunt nu aan de slag met je aanvullende remote-desktopsessies.


 

Mocht je aan de hand van dit artikel nog vragen hebben, aarzel dan niet om onze supportafdeling te benaderen. Je kunt hen bereiken via de knop 'Neem contact op' onderaan deze pagina.

Wil je dit artikel met andere gebruikers bespreken, laat dan vooral een bericht achter onder 'Reacties'.

Heb je ook een goed idee?

Stuur jouw idee in! Met genoeg stemmen komt jouw idee op onze wishlist!

Heeft dit artikel je geholpen?

Maak een account aan of log in om een beoordeling achter te laten.

Reacties

Maak een account aan of log in om een reactie te plaatsen.

Kom je er niet uit?

Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

Neem contact op