Hulpartikel overzicht

Hulpartikel

De VPS mailservice instellen

Wanneer je een VPS bij TransIP hebt kun je kosteloos gebruik maken van onze eigen mailservice, ook wel "Zorgeloos Mailen" genoemd. Hiermee heb je de mogelijkheid om zorgeloos uitgaand te kunnen mailen na het eenmalig configureren van deze mailoplossing binnen jouw VPS. Door het gebruik hiervan hoef je je bijvoorbeeld geen zorgen te maken over het in de spamfolder geraken van jouw mails doordat jouw reverse DNS of SPF-record niet correct ingesteld is, of dat een blacklist ervoor zorgt dat jouw mails niet aankomen.

Om dit correct in te stellen op jouw VPS zul je wel altijd enkele handelingen op jouw VPS moeten uitvoeren om er voor te zorgen dat jouw VPS en domeinnamen geauthenticeerd zijn voor het verzenden van mail via ons platform.

Welke gegevens heb ik hiervoor nodig?

mailcluster password
  • De gebruikersnaam en wachtwoord voor jouw account. Deze krijg je te zien tijdens het doorlopen van de configuratie in het controlepaneel, maar kun je ook altijd los terugvinden in het controlepaneel onder 'Jouw Mailservice beheren' > 'Gebruikersnaam & Wachtwoord'.


mailcluster SPF
  • Het SPF-record dat nodig is om onze mailservers namens jouw domein mail te laten zenden. Mocht je al een SPF-record ingesteld hebben staan voor jouw domein, dan is "include:_spf.transip.email" toevoegen in jouw huidige SPF-record voldoende. Indien je nog geen SPF-record hebt dan kun je bijvoorbeeld "@ 5Min TXT "v=spf1 include:_spf.transip.email ~all" als record toevoegen binnen de DNS van de nameserver(s) die je gebruikt. Mocht je dit record tijdens de configuratie gemist hebben, dan kun je deze ook altijd terugvinden in het controlepaneel onder 'Jouw Mailservice beheren' > 'Domeinnamen beheren' > 'Mijn gewenste domeinnaam staat hier niet tussen'.


VPS Mailcluser auth
  • Het TXT-record waarin jouw authenticatie hash in terug te vinden is. Deze zul je moeten toevoegen aan de DNS-instellingen van het domein waar vanaf je wilt gaan mailen. Mocht je het record tijdens de configuratie gemist hebben, dan kun je deze ook altijd terugvinden in het controlepaneel onder 'Jouw Mailservice beheren' > 'Domeinnamen beheren' > 'Mijn gewenste domeinnaam staat hier niet tussen'.


VPS Mailcluster DKIM record
  • De DKIM-records die als extra verificatielaag dienen voor het vertrouwd verzenden vanaf ons platform. DKIM-records kun je zien als een soort sleutel waarbij de publieke (in het DNS-record) sleutel overeen moet komen met de private sleutel die de mailserver zelf verstuurt. Mocht je deze records tijdens de configuratie gemist hebben, dan kun je deze ook altijd terugvinden in het controlepaneel onder 'Jouw Mailservice beheren' > 'Domeinnamen beheren' > 'Mijn gewenste domeinnaam staat hier niet tussen'.


Hoe stel ik mijn server hiervoor in?

VPS Mailcluster configuratie

Hoe je jouw specifieke MTA (mailserversoftware) instelt is grotendeels afhankelijk van de gebruikte oplossing. De meest gebruikte mail transfer agents zijn Postfix en Exim, waar bijvoorbeeld web control panels zoals DirectAdmin, Plesk en cPanel ook gebruik van maken.

Binnen het controlepaneel kun je altijd de configurator starter die je door de stappen voert voor het instellen van de mailservice. Deze vind je onder 'VPS & Colocatie' > klik de VPS aan > 'Jouw Mailservice beheren' > 'VPS Configureren'.

Voor onderstaande MTA's hebben wij handleidingen met specifieke instellingen beschikbaar:


Staat jouw MTA hier niet tussen?

Dan is het verstandig om de documentatie van deze mail transfer agent te raadplegen. Zoek dan naar het deel dat gaat over externe relay-services en stel in dat vps.transip.email de relayserver is (via poort 587). Het tweede stuk dat altijd ingesteld moet zijn is dat jouw gebruikersnaam en het wachtwoord meegestuurd moet worden om jouw VPS via die weg te authenticeren.

Heb je ook een goed idee?

Stuur jouw idee in! Met genoeg stemmen komt jouw idee op onze wishlist!

Heeft dit artikel je geholpen?

Maak een account aan of log in om een beoordeling achter te laten.

Deel dit artikel

Reacties

Maak een account aan of log in om een reactie te plaatsen.

1
Matthijs van Beek Admin 6 november 2017 (#302)

@hetsein Je hebt inderdaad gelijk en wij zullen dit zo spoedig mogelijk updaten.

Door een bug in Plesk kan een DKIM record met underscore niet toegevoegd worden, maar er is een workaround: Dit kun je met plesk bin dns --add jedomein.nl -cname transip-A._domainkey -canonical _dkim-A.transip.email in de Plesk shell wel toevoegen (let wel dat je dit ook doet voor het transip-B._domainkey & transip-C._domainkey record).

0
hetsein 4 november 2017 (#297)

In Plesk is het niet mogelijk een CNAME aan te maken conform de instructies. Een CNAME dat begint met een underscore, zoals _dkim-A.transip.email., wordt niet geaccepteerd en geeft de error: The specified domain name is not valid. You need to specify a valid domain name like domain.com.

0
Matthijs van Beek Admin 24 oktober 2017 (#248)

Zou je wellicht een bericht vanuit je controlepaneel kunnen sturen zodat wij dieper op het probleem in kunnen gaan @pzndesigns? Bij een test VPS konden wij het probleem namelijk niet repliceren en konden wel uit de voeten met systemctl restart exim.

0
pzndesigns 23 oktober 2017 (#222)

Werkt wel met "/sbin/service exim restart"

0
pzndesigns 23 oktober 2017 (#221)

Daarbij, het configureren via de tool, alle stappen doorlopen in de handleiding. Echter de laatste stap "systemctl restart exim" Plakken in console voer ik uit maar krijg ik de melding "Command not found".

0
pzndesigns 23 oktober 2017 (#220)

Wanneer ik mijn domeinen heb gekozen en de stappen heb doorlopen druk ik op 'Nu toevoegen' krijg ik telkens de volgende melding.

"De verbinding is verbroken. Controleer je internetverbinding en probeer opnieuw."

0
Marinus Verhoeven Admin 22 september 2017 (#86)

Vermoedelijk is de mailservice nog niet volledig correct geconfigureerd.

Kun je me een bericht sturen via 'Neem contact op'? Je vindt die knop onder deze reactie. Stuur me dan het adres in het aan- en van-veld, en de datum/tijdstip van verzenden.

Hierna kijk ik het direct voor je na.

-Marinus

0
veenweiden 16 september 2017 (#70)

VPS en DNS volgens dit artikel geconfigureerd. Krijg echter bij het aanbieden van email : dsn=5.7.1, status=bounced (host vps.transip.email[149.210.149.126] said: 554 5.7.1 <smtp.bc-deveenweiden.nl[136.144.132.229]>: Client host rejected: Access denied (in reply to RCPT TO command))

Kom je er niet uit?

Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

Neem contact op