Hulpartikel overzicht

Hulpartikel

Aan de slag met de TransIP-webmail

In dit artikel lees je hoe je je e-mailadres bij TransIP gebruikt met de TransIP-webmail. Denk hierbij aan het versturen en ontvangen van e-mails, het toevoegen van contacten aan je adresboek en het instellen van een Out of office-reply.

Heb je nog geen e-mailadres? Met de E-mail Only-pakketten en webhostingpakketten van TransIP maak je eenvoudig e-mailadressen aan.

Om e-mail via onze webhostingpakketten en E-mail Only-pakketten te kunnen gebruiken, is het van belang dat je domeinnaam de juiste DNS-instellingen gebruikt.

Als je domeinnaam de TransIP instellingen gebruikt, gebeurt dit automatisch. Als je zelf de DNS van je domeinnaam beheert, zorg er dan voor dat je de MX-, TXT- en CNAME-records van je webhostingpakket gebruikt.


Inloggen op de TransIP-webmail

Bezoek de TransIP-webmail in een browser en voer je e-mailadres en het bijbehorende wachtwoord in. Mocht je je wachtwoord niet meer weten, volg dan de stappen in het artikel 'Het wachtwoord van mijn e-mailadres wijzigen'.

Log in op de webmail

Nadat je bent ingelogd, kom je direct in de Inbox van het e-mailadres terecht. Aan de linkerzijde zie je de mappen van je mailbox terug. In het midden van de pagina vind je de e-mailberichten die in de betreffende map staan. Klik op een e-mailbericht om deze te selecteren, dubbelklik op een e-mailbericht om deze te openen.

De taal van de webmail aanpassen

Als je voor het eerst inlogt op de webmail, zal de taal van de gebruikersomgeving in het Engels zijn. Wil je de webmail liever in het Nederlands bekijken? Volg dan de onderstaande stappen.



Stap 1

Klik rechts boven in de webmail op 'Settings'.

Klik op settings

 


Stap 2

Klik nu links op 'Preferences', gevolgd door 'User Interface'.

Klik op user interface



Stap 3

Kies nu naast 'Language' voor 'Dutch (Nederlands)' en klik er onder op 'Save'.

kies de gewenste taal en klik op Save

De webmail zal nu opnieuw laden en volledig in het Nederlands getoond worden.

Hieronder vindt je een uitleg terug over de meest gebruikte functies van de TransIP-webmail.


E-mail versturen

Aan de linker bovenzijde van de webmail zie je de knop 'Opstellen' terug. Klik hier op om een nieuw e-mailbericht op te kunnen stellen en versturen.

Klik op 'Opstellen' om een nieuw e-mailbericht op te stellen

Zoals je ziet heb je tal van keuzes bij het opstellen van een e-mailbericht. Naast 'Soort tekstverwerker' kun je kiezen tussen 'Platte tekst' en 'Opgemaakt (HTML)'. De laatste optie geeft je de mogelijkheid om je e-mailbericht uitgebreid te bewerken.

Stel een nieuw bericht op

Om een bericht te versturen, klik je op 'Verzenden'.

verzend email

Maak nieuwe mappen aan

Naast de standaard mappen zoals 'Postvak In', 'Concepten' en 'Verzonden', is het ook mogelijk om nieuwe mappen aan te maken.

Om dit te doen klik je aan de linker bovenzijde op het logo van TransIP om weer in het overzicht van je webmail te komen. Klik nu links onderin op het tandwiel, gevolgd door 'Beheer mappen'. Klik nu onder de kolom 'Mappen' op het plusteken om een nieuwe map aan te maken.

Maak een nieuwe map aan

Voeg contacten toe aan je adresboek

Wanneer je vaker met personen e-mailt, is het handig om de bijbehorende e-mailadressen in je adresboek op te slaan. Hierdoor kun je ze eenvoudig toevoegen aan nieuwe e-mailberichten en worden de e-mailadressen ook als veilig gemarkeerd. Dit zorgt er voor dat e-mails die je van deze e-mailadressen ontvangt vrijwel nooit als spam worden gezien.

Klik nu aan de rechter bovenzijde op 'Contactpersonen'. In de linkerkolom kun je aparte adresboeken aanmaken door op het plusteken eronder te klikken.

Klik in de kolom ernaast op het plusteken om een nieuw contactpersoon aan te maken. Vul dan aan de rechterzijde de informatie van de nieuwe contactpersoon aan en klik op 'Opslaan'.

Voeg contacten toe aan je adresboek

Hierna zal de contactpersoon zijn aangemaakt. Sleep de contactpersoon naar één van je aangemaakte adresboeken om deze aan het adresboek toe te voegen. De contactpersoon wordt hierbij gekopieerd en zal dan ook in de lijst 'Contactpersonen' aanwezig blijven.

Als je nu een nieuw e-mailbericht opstelt, zul je links van je bericht je adresboeken met contactpersonen terugvinden. Dubbelklik op één van de contactpersonen om deze als ontvanger van je e-mailbericht toe te voegen.

Regels gebruiken voor ontvangen e-mail

Binnen de webmail kun je eenvoudig regels instellen die gelden voor alle inkomende e-mail. Hiermee kun je bijvoorbeeld spamberichten direct in de 'Ongewenste E-mail' map laten plaatsen of ontvangen e-mail per groep sorteren.

Klik in de rechter bovenhoek op 'Instellingen' en vervolgens aan de linkerzijde op 'Filters'. Klik nu onder de kolom 'Filters' op het plusteken om een nieuwe regel in te stellen voor ontvangen e-mail.

Voeg regels toe voor ontvangen e-mail

In het bovenstaande voorbeeld ontvangen we spamberichten met aanbiedingen om de zoekbaarheid van onze website in zoekmachines te vergroten (SEO). Daarom stellen we een regel in die berichten met de inhoud 'SEO' af te vangen en direct naar de map 'Spam' te versturen.

Omdat we echter in gesprek zijn met een SEO-expert om daadwerkelijk de vindbaardheid van onze website in zoekmachines te vergroten, willen we zijn berichten natuurlijk nog wel kunnen ontvangen. Daarom voegen we een extra regel toe, waarmee we het e-mailadres van onze SEO-expert vrijstelling van deze regel geven.

Op deze manier wordt alle e-mail met de inhoud 'SEO' naar onze 'Spam'-map gestuurd en ontvangen we alsnog netjes de e-mails van onze SEO-expert.

De mogelijkheden om regels te gebruiken zijn eindeloos. We raden dan ook zeker aan om de verschillende opties goed door te nemen om zo je inbox zo efficiënt mogelijk te kunnen organiseren.

Een Out of office-reply of vakantiebericht instellen

Via de webmail stel je eenvoudig een vakantiebericht in. Wanneer iemand dan een e-mail naar je stuurt, ontvangen zij automatisch het bericht dat je hier hebt ingesteld. Dit is bijvoorbeeld handig om te laten weten binnen welke tijdsperiode je je e-mail leest of dat je aan het genieten bent van een welverdiende vakantie.

Klik bovenaan rechts op 'Instellingen' en daarna aan de linkerzijde op 'Vakantie'. 

Onder 'Antwoordbericht' geef je het onderwerp en de inhoud van je vakantiebericht op. Daaronder kun je ook naar wens een begin- en einddatum opgeven. Naast 'Status' geef je aan of het vakantiebericht actief is of niet.

Out of office Antwoordbericht

Onder 'Geavanceerde instellingen' kun je ervoor kiezen om het vakantiebericht voor meerdere of al je e-mailadressen te laten gelden.

Geef naast 'Antwoordinterval' op na hoeveel dagen het vakantiebericht naar hetzelfde adres moet worden gestuurd. Als dit veld leeg wordt gelaten, wordt een standaard interval van 24 uur aangehouden.

Naast 'Actie voor inkomend bericht' heb je de keuze om (een kopie van) ontvangen e-mail naar een ander adres door te sturen, in een specifieke map te plaatsen of de e-mail simpelweg te verwijderen.

Out of office Geavanceerde instellingen

Wachtwoord wijzigen

Om het wachtwoord van je e-mailadres in de webmail te wijzigen, ga je rechtsboven naar 'Instellingen'. Klik nu aan de linkerzijde op 'Wachtwoord'.

wijzig je wachtwoord

Voer nu je oude wachtwoord in en tweemaal het nieuwe wachtwoord. Klik vervolgens op 'Opslaan'.

Je kunt de wachtwoorden van je e-mailadressen ook via je controlepaneel aanpassen. In het artikel 'Ik wil het wachtwoord van mijn e-mailadres wijzigen' lees je hoe.

Let op: Heb je je e-mailadres ingesteld in een e-mailprogramma zoals OutlookThunderbird of de mailapplicatie op je telefoon of tablet? Vergeet dan niet het nieuwe wachtwoord ook daar in te updaten.



In dit artikel zijn de meest gebruikte functies van de TransIP-webmail uitgelegd. Er zijn daarnaast nog tal van functies die je kan gebruiken! Dit zijn er echter te veel om in één artikel op te noemen.

Mocht je daarom aan de hand van dit artikel nog vragen hebben over de TransIP-webmail, aarzel dan niet om onze supportafdeling te benaderen. Je bereikt hen via de knop 'Neem contact op' aan de onderzijde van deze pagina.

Wil je dit artikel met andere gebruikers bespreken, laat dan vooral een bericht achter onder 'Reacties'.

Heb je ook een goed idee?

Stuur jouw idee in! Met genoeg stemmen komt jouw idee op onze wishlist!

Heeft dit artikel je geholpen?

Maak een account aan of log in om een beoordeling achter te laten.

Reacties

Maak een account aan of log in om een reactie te plaatsen.

0
activepsychotherapie 28 juni 2019 (#3252)

Dank voor deze informatie. Het is zeer gemakkelijk om een afwezigheidsbericht in te stellen.

MvG Margreet van der Plas

0
Nick Brouwer Admin 1 maart 2019 (#2777)

@manonvanbortel

Ja hoor! Je kan deze pakketten op ieder gewenst moment upgraden :-) In het artikel 'Ik wil mijn webhostingpakket upgraden' lees je hoe.

0
manonvanbortel 28 februari 2019 (#2770)

Hi wannneer ik nu e-mail only aanschaf kan ik dat dan over een maand opwaarderen naar webhosting? gr manon

0
mauricehorst 19 februari 2019 (#2733)

@Nick Brouwer, Dank voor je zeer snelle reactie!

0
Nick Brouwer Admin 19 februari 2019 (#2732)

Hoi @mauricehorst

Deze plek is bedoeld om over dit artikel met andere gebruikers te discussiëren :-)

Mocht je het antwoord op je vraag niet in dit artikel terug kunnen vinden, dan helpen onze helden van support je hier graag bij! Je kunt hen benaderen door de knop 'Neem contact op' aan de onderkant van deze pagina te gebruiken.

0
mauricehorst 19 februari 2019 (#2731)

Hallo TransIP! Is het mogelijk om bij een "email only"-pakket een bestaande adreslijst (bv van Outlook of gMail) te importeren in Stack Webmail? Is er zelfs mogelijkheid tot synchronisatie van adresboek met b.v. gMail, iOS of zo? Dank alvast voor reactie!

0
Nick Brouwer Admin 15 oktober 2018 (#2081)

@robbertpgs

Zoals vermeld is dit niet de juiste plek om het antwoord op je vraag te krijgen. We willen je daarom opnieuw vragen om via het controlepaneel een bericht te sturen. Via die weg kunnen we je verder helpen.

0
robbertpgs 15 oktober 2018 (#2079)

Graag nu regelen ik stuur steeds mails dit is geen manier van communiceren ik wordt van kastje naar muur gestuurd

0
robbertpgs 15 oktober 2018 (#2078)

Mailbox bestaat niet

0
Nick Brouwer Admin 15 oktober 2018 (#2077)

@robbertpgs

Vervelend dat het nog niet lukt om je webmail te laten werken. Mocht je er niet direct uitkomen, raden we je aan om onze supportafdeling een bericht te sturen.

Je bereikt hen met de knop 'Neem contact op' aan de onderzijde van deze pagina of met de knop 'Contact' in je controlepaneel.

0
robbertpgs 15 oktober 2018 (#2075)

Ik heb aan florian gevraagd of jullie mij dringend kunnen helpen in iedere geval mijn webmail te laten werken! Zodat ik daar mail op kan ontvangen en op kan verzenden!!

Account naam is robbertpgs Op Mn telefoon krijg ik het met jullie makkelijke beschrijving ook niet voor elkaar hij herkent het ingevulde e-mail adres niet!!!!

Heel graag en hartelijk dank Groet Robbert

0
Nick Brouwer Admin 6 juli 2018 (#1562)

@ouiteke

Ik begrijp dat je een zogenaamd 'Catch all'-adres hebt ingesteld om alles wat vóór @jouwdomein.nl staat te accepteren en door te sturen naar je info@ adres.

De Out of Office die je hebt ingesteld, werkt echter alleen voor e-mail dat direct gericht is aan je info@ adres. Als een ander adres wordt gebruikt, stuurt dit 'andere' adres namelijk een nieuw bericht met dezelfde inhoud naar het info@adres.

Het Out of Office bericht wordt dan technisch gezien alleen gestuurd naar het 'andere' adres en stuurt dit niet door naar de oorspronkelijke verzender.

In het geval je andere e-mailadressen dan het info@adres hebt gecommuniceerd, zorg er dan voor dat je deze andere e-mailadressen ook daadwerkelijk aanmaakt. Hier kun je dan per stuk een aparte Out of Office voor instellen.

Mocht je verder nog vragen hierover hebben, kun je het beste onze supportafdeling benaderen. Zij kunnen je inhoudelijk assisteren en reageren doorgaans binnen een half uur :-)

0
ouiteke 6 juli 2018 (#1561)

Out of Office vraag: Ik heb mijn mail zodanig ingesteld dat alles mogelijk is vóór de @...nl. Als ik de out of office instel werkt deze alleen als er gemaild wordt naar info@....nl (het originele adres), maar niet naar andere adressen. De andere adressen worden (bij geavanceerd) niet herkend als bestaand. Wat nu te doen? Hoe kan ik mensen dan laten weten dat ik er niet ben, terwijl zij een ander adres gebruiken?

Kom je er niet uit?

Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

Neem contact op