Hulpartikel overzicht

Hulpartikel

De TransIP-nameservers

De nameservers van een domeinnaam vertellen welke DNS-instellingen voor je domeinnaam gebruikt moeten worden. Wanneer je de TransIP-nameservers gebruikt, betekent dit dat de DNS-instellingen in jouw controlepaneel actief zijn. Gebruik je eigen nameservers of nameservers van een andere registrar? Dan zijn de DNS-instellingen daar actief en niet in het TransIP controlepaneel.

In dit artikel vertellen we je wat de TransIP-nameservers zijn en hoe je deze instelt via jouw controlepaneel.


De TransIP-nameservers instellen

Tenzij je zelf je standaardinstellingen hebt aangepast, worden de TransIP-nameservers standaard voor iedere nieuwe domeinregistraties gebruikt. Zoals vermeld, betekent dit dat de DNS-instellingen van je domeinnaam via jouw controlepaneel actief zijn.

De TransIP-nameservers zijn:

ns0.transip.net
ns1.transip.nl
ns2.transip.eu

De nameservers van jouw domeinnaam vind je eenvoudig terug via je controlepaneel. Ga hierbinnen naar het tabblad 'Domein & Hosting' en selecteer links je domeinnaam (niet aanvinken). Scrol nu naar beneden.


Zie je hier 'Jouw webadres instellingen'? Dan zijn de TransIP-instellingen ingeschakeld en maak je al gebruik van de TransIP-nameservers. Wil je toch andere nameservers inschakelen, klik dan hier op 'Geavanceerd domeinbeheer inschakelen'.

Klik op geavanceerd domeinbeheer


Zie je nu 'Geavanceerd domeinbeheer'? Scrol dan verder naar 'Nameservers'.

De TransIP-nameservers

Hier zie je de nameservers die voor jouw domeinnaam zijn ingesteld. In de bovenstaande afbeelding zie je de TransIP-nameservers terug. Mocht je de nameservers van je domeinnaam willen aanpassen, dan kan dat hier. Verwijder dan eerst je huidige nameservers en voer de gewenste nameservers in. Als je zover bent, klik je op 'Opslaan'.

Om de TransIP-nameservers te kopiëren vind je ze hieronder voor het gemak terug:

ns0.transip.net
ns1.transip.nl
ns2.transip.eu

Vorige TransIP-nameservers

Vanaf oktober 2018 hebben we de voorheen gebruikte TransIP nameservers vervangen met de bovenstaande nameservers. Dit is gedaan om onderhoud op de nameservers te vergemakkelijken. 

Vóór oktober 2018 is het mogelijk dat je domeinnamen een combinatie van de volgende nameservers hebben gebruikt:

  • ns0.transip.nl
  • ns2.transip.nl
  • ns1.transip.net
  • ns2.transip.net
  • ns0.transip.eu
  • ns1.transip.eu
  • ns0.transdns.eu
  • ns1.transdns.eu
  • ns2.transdns.eu
  • ns0.transip.be
  • ns1.transip.be
  • ns2.transip.be
Whitelabel nameservers

Heb je de Whitelabel-dienst geactiveerd? Dan zul je in plaats van de TransIP-nameservers de volgende nameservers gebruiken:

ns0.nl
ns5.be
ns11.net



In dit artikel hebben we uitgelegd wat de TransIP-nameservers zijn.

Wil je meer weten over de nameservers en de DNS-instellingen van je domeinnaam? Lees dan het artikel 'Wat zijn DNS en nameservers?'.

Voor meer informatie over het instellen van nameservers en DNS-instellingen gebruik je het artikel 'DNS en nameservers aanpassen via het controlepaneel'.

Mocht je aan de hand van dit artikel nog vragen hebben, aarzel dan niet om onze supportafdeling te benaderen. Je kunt hen bereiken via de knop 'Neem contact op' aan de onderzijde van deze pagina.

Wil je dit artikel met andere gebruikers bespreken, laat dan vooral een bericht achter onder 'Reacties'.

Heb je ook een goed idee?

Stuur jouw idee in! Met genoeg stemmen komt jouw idee op onze wishlist!

Heeft dit artikel je geholpen?

Maak een account aan of log in om een beoordeling achter te laten.

Reacties

Maak een account aan of log in om een reactie te plaatsen.

0
Nick Brouwer Admin 16 november 2018 (#2231)

@bordewijk

De wijziging van de nameservers wordt naadloos uitgevoerd, zodat de verbinding tussen jouw domeinnaam en je website niet onderbroken wordt. Bij het bezoeken van je beide domeinnamen, zie ik dat deze beiden zonder problemen naar je webhostingpakketten wijzen.

Mocht je website het nu niet doen, dan heeft dit een andere oorzaak. Ik raad je hiervoor aan contact op te nemen met onze supportafdeling, zij zullen hier samen met je naar kijken. Geef hierbij op om welke website het exact gaat en waaraan je ziet dat de website niet meer werkt.

Je bereikt onze supportafdeling met de knop 'Neem contact op' aan de onderkant van deze pagina of met de knop 'Contact' in je controlepaneel.

0
bordewijk 16 november 2018 (#2230)

Mijn website werkt niet meer na een e-mail van jullie betreffende "Wij gaan de naamgeving van de TransIP-nameservers wijzigen zodat dit over ons gehele portfolio consistent is. Deze wijziging voeren wij door voor alle domeinnamen die gebruikmaken van onze standaard nameservers. Dit vergemakkelijkt toekomstig onderhoud en verkleint de kans op fouten".

Ik heb geprobeerd een back-up terug te zetten, maar helaas!!!! En nu? Ik heb hier niet om gevraagd.

0
Nick Brouwer Admin 31 oktober 2018 (#2149)

@bullseyedesign

Oeps! We hebben het direct aangepast. Het is in dit geval selecteren en inderdaad niet aanvinken ;-)

@dafnia

We hebben al onze klanten hiervan op de hoogte gesteld voordat de nameservers zijn gewijzigd. Op de dag van de wijziging is 's ochtends een e-mail gestuurd (rond 09:00). Hierin staat meer informatie over de reden en de gevolgen van de wijziging. Inhoudelijk verandert er verder niets, je ontvangt alleen een melding voor domeinnamen die onze oude nameservers gebruikten.

0
dafnia 31 oktober 2018 (#2147)

Zomaar nameservers wijzigen. Ik schrik me rot.

0
bullseyedesign 31 oktober 2018 (#2146)

"en vink links je domeinnaam aan (niet aanvinken)" Ja wat is het nou?!

Volgens mij moet er staan "klik links je domeinnaam aan"

Kom je er niet uit?

Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

Neem contact op