Met behulp van een nieuw ticketsysteem, is een visput in het Noord-Hollandse Andijk af van een regelmatig terugkerend probleem: vissers die niet betalen voor een kaartje, maar wel hun hengel uitwerpen. Om dit probleem te verhelpen, bedacht eigenaar Briggite Poland een manier die bezoekers de mogelijkheid geeft om met hun mobieltje te betalen.
Als Poland of de controleurs een controleronde lopen langs de uitgestrekte visput, krijgen zij vaker te maken met mensen zonder ticket. ‘Sommigen denken dat een VISpas voldoende is om hier te mogen vissen, omdat zij ervan uitgaan dat deze put onderdeel is van de landelijke viswateren. Maar dit is privéterrein, bij ons moet je ook nog een kaartje kopen.
Geen geld
Soms is er dus sprake van een oprecht misverstand, maar het komt ook voor dat vissers betaling bewust proberen te ontlopen. De reacties die Poland krijgt als zij hen daarmee confronteert, zijn wisselend. ‘Ik heb verschillende smoesjes gehoord. De meestvoorkomende is dat mensen geen geld bij zich hebben om een ticket te kunnen kopen. Dan moet ik diegene helaas wegsturen.’ Om zulke situaties te voorkomen, is Poland om tafel gaan zitten met het West-Friese IT-bedrijf Cees&Co dat voor haar een ticketsysteem ontwikkelde. ‘Met dit systeem kunnen vissers met hun mobiel een kaartje kopen. Bijna iedereen heeft tegenwoordig een telefoon bij zich, dus zo blijven er weinig smoesjes over om geen ticket te halen.’ Mijn toekomstige uitdagingHet upscalen naar verschillende branches