Hulpartikel overzicht

Hulpartikel

Ik wil mijn webhostingpakket downgraden naar een E-mail Only-pakket

Wanneer je in het bezit bent van een webhostingpakket en hier eigenlijk alleen de e-mailfunctie van gebruikt, kunnen we ons voorstellen dat je liever gebruik zou willen maken van een E-mail Only pakket.

Een E-mail Only-pakket is voordeliger dan een webhostingpakket, maar bevat geen webruimte. Het E-mail Only-pakket geeft je wel toegang tot 3 e-mailadressen en stelt je in staat om bezoekers van je domeinnaam door te sturen naar een anders adres.

Vanwege technische beperkingen kan een webhostingpakket niet automatisch worden omgezet naar een E-mail Only pakket. In dit artikel leggen we je daarom uit hoe je jouw webhostingpakket handmatig kan vervangen door een E-mail Only pakket.

Voordat je de downgrade uitvoert, raden we aan om eerst een back-up te maken van je e-mail. Mocht er onverhoopt iets misgaan, heb je altijd een back-up om op terug te vallen.

 

Om een back-up via Outlook te maken, kun je gebruik maken van het artikel 'Ik wil een back-up van mijn e-mail maken (Outlook)'. In het artikel ´Ik wil een back-up van mijn e-mail terugplaatsen (Outlook)' lees je hoe je de back-up weer terugzet.

Gebruik je de Mail-app voor macOS? In deze deze handleiding van Apple lees je hoe je hierin een back-up van je e-mail aanmaakt en terugplaatst.

Downgraden naar een Doorstuurservice

Je kunt de stappen in dit artikel ook gebruiken om je webhostingpakket of E-mail Only-pakket te downgraden naar een Doorstuurservice. De Doorstuurservice wordt gebruikt om bezoekers van en e-mails naar je domein door te sturen naar het adres van jouw keuze. De Doorstuurservice bevat geen webruimte of e-mailadressen.

Om die reden hoef je bij het downgraden naar een Doorstuurservice niet direct rekening te houden met het maken van back-ups van je e-mail.


Vervang je webhostingpakket met een E-mail Only-pakket

Zoals vermeld kun je met het E-mail Only-pakket maximaal 3 e-mailadressen aanmaken. Voordat je besluit je webhostingpakket te vervangen met een E-mail Only-pakket, is het daarom eerst van belang dat je nagaat hoeveel e-mailadressen je momenteel gebruikt. Als je aan 3 e-mailadressen voldoende hebt, kun je de downgrade uitvoeren.

Om je huidige e-mailadressen te blijven gebruiken, maak je na de downgrade deze e-mailadressen opnieuw aan op het E-mail Only-pakket. Zorg er hierbij voor dat je dezelfde wachtwoorden als voorheen gebruikt. Mocht je niet zeker zijn of je het wachtwoord van een e-mailadres nog weet, dan kun je er voor kiezen om eerst het wachtwoord van je e-mailadres aan te passen.

Let op: Voordat je de downgrade uitvoert, is het belangrijk dat je het nieuwe wachtwoord voor je e-mailadres ook eerst aanpast in je mailprogramma!

De e-mailadressen die je in je mailprogramma's hebt ingesteld, zullen dan na de downgrade dan gewoon actief blijven. Let wel dat dit alleen geldt voor e-mailadressen die met het IMAP-protocol zijn ingesteld. We zullen nu uitleggen hoe je je webhostingpakket downgradet naar een E-mail Only-pakket.

Let op: Als je je webhostingpakket opzegt, zal de website hierop ook verwijderd worden. Mocht je deze gegevens willen bewaren, sla dan een back-up hiervan op met behulp van SFTP.



Stap 1

Log in op je controlepaneel en ga naar het tabblad 'Domein & Hosting'. Vink hier links het domein aan waarvan je het webhostingpakket wil opzeggen.

Klik nu op 'Opzeggen'.

vink je domeinnaam aan en klik op Opzeggen



Stap 2

Vink nu alléén het webhostingpakket aan. Zorg er voor dat het domein zelf niet is aangevinkt. Doe je dit wel, dan zal je domeinnaam ook worden opgezegd.

Kies hierna naast 'Opzeggen per' voor 'Direct' en klik op 'Opzegging aanvragen'.

Vink alleen het webhostingpakket aan en klik op 'Opzegging aanvragen'

Controleer in het volgende venster goed of alleen het webhostingpakket is geselecteerd. Bevestig hierna de opzegging door op 'Opzegging bevestigen' te klikken.



Stap 3

Ga nu terug naar 'Domein & Hosting' en vink je domeinnaam nogmaals aan. Klik nu op 'Bijbestellen / Upgraden'.

vink je domein aan en klik op 'Bijbestellen / Upgraden'



Stap 4

Klik nu op 'Webhosting' en klik onder 'E-mail Only' op 'Bestel'.

Kies E-mail Only en rond de bestelling af

Rond hierna de bestelling af en het E-mail Only-pakket zal zo snel mogelijk actief worden op je domeinnaam.

Zoals eerder vermeld, kun je hier ook een Doorstuurservice bestellen. De Doorstuurservice bevat geen webruimte of e-mailadressen. Dit pakket stelt je wel in staat om de bezoekers van en e-mail gericht aan je domein door te sturen naar een ander adres.



Stap 5

Nu het E-mail Only-pakket actief is op je domeinnaam, kun je opnieuw e-mailadressen aanmaken. In het artikel 'Een nieuw e-mailadres aanmaken' lees je hoe je dit doet. Om de e-mailadressen in je mailprogramma te blijven gebruiken, is het van belang dat je hierbij hetzelfde wachtwoord als voorheen gebruikt.

Zodra je de e-mailadressen hebt aangemaakt, synchroniseer je je e-mailaccounts in je mailprogramma. In Outlook doe je dit door op 'F9' te drukken. In de Mail-app voor macOS klik je linksboven op het envelop-icoon.

Mocht je een ander mailprogramma gebruiken, raadpleeg dan de documentatie hiervan om na te gaan hoe je de synchronisatie van je e-mailaccount uitvoert.

Je domeinnaam doorsturen met het E-mail Only-pakket

Nu je een E-mail Only-pakket op je domein gebruikt, kun je de doorstuurfunctie hiervan gebruiken. Ga hiervoor binnen het controlepaneel naar het tabblad 'Domein & Hosting' en selecteer in de linkerkolom het betreffende domein (niet aanvinken).

Klik nu op naast 'Jouw webadres doorsturen' op het tandwiel, gevolgd door 'Doorstuurinstellingen'. Vul vervolgens het adres in waar de bezoekers van je domeinnaam naar toe moeten worden gestuurd. Klik tot slot op 'Opslaan'.

Wanneer jouw domeinnaam nu in de adresbalk van een browser wordt ingevuld, zul je op het adres terecht komen die je hier hebt ingevuld.



In dit artikel hebben we uitgelegd hoe je een webhostingpakket kunt vervangen met een E-mail Only-pakket.

Mocht je verder nog vragen hebben, aarzel dan niet om onze supportafdeling te benaderen. Je kunt hen bereiken via de knop 'Neem contact op' aan de onderzijde van deze pagina.

WIl je dit artikel met andere gebruikers bespreken, laat dan vooral een bericht achter onder 'Reacties'.

Heb je ook een goed idee?

Stuur jouw idee in! Met genoeg stemmen komt jouw idee op onze wishlist!

Heeft dit artikel je geholpen?

Maak een account aan of log in om een beoordeling achter te laten.

Reacties

Maak een account aan of log in om een reactie te plaatsen.

0
Nick Brouwer Admin 16 augustus 2018 (#1776)

@404solutions

Naar aanleiding van je bericht hebben we dit toch getest voor het downgraden van je webhostingpakket en het gedrag van de Mail-app voor Mac.

Wat blijkt, de synchronisatie vindt inderdaad plaats! Stel dat je e-mailadressen binnen je webhostingpakket hebt aangemaakt en deze in de Mail-app voor Mac hebt ingesteld.

Vervolgens zeg je je webhostingpakket op en vraag je een E-Mail Only-pakket (of kleiner webhostingpakket) aan. Hierin maak je vervolgens weer de e-mailadressen aan die je hiervoor op het webhostingpakket gebruikte. Gebruik hierbij voor de zekerheid wel dezelfde wachtwoorden die je voorheen gebruikte.

De e-mails in de Mail-app blijven nu gewoon aanwezig. Als je vervolgens op het envelop-icoon links boven in de Mail-app klikt, vindt de synchronisatie plaats. De mails worden dan netjes naar de server gesyncd, waarna je ze vervolgens ook in bijvoorbeeld de TransIP webmail weer kunt benaderen.

We raden echter wel altijd aan om alsnog een back-up van je e-mail te maken. Better safe than sorry ;-)

0
Nick Brouwer Admin 16 augustus 2018 (#1775)

@404solutions

Of dit ook voor de Mail-app voor de Mac het geval is, is niet direct door ons getest. Naar alle waarschijnlijkheid is dit echter wel het geval. Voor de zekerheid raden we je aan om ook in dit geval de documentatie van de Mail-app te raadplegen.

0
404solutions 15 augustus 2018 (#1773)

@Nick Brouwer, werkt het behouden van de mappenstructuur ook voor de mac synchronisatie?

0
Nick Brouwer Admin 15 augustus 2018 (#1771)

@404solutions

Wanneer je de stappen volgt in het artikel over het terugplaatsen van de back-up, zal de mappenstructuur inderdaad intact blijven.

Het synchroniseren vindt echter niet automatisch plaats, dit zul je dus zelf in Outlook moeten uitvoeren en is alleen mogelijk als je het IMAP protocol gebruikt. Voor meer informatie raden we aan de documentatie van Outlook te raadplegen.

0
404solutions 15 augustus 2018 (#1769)

Ik heb wel nog een korte vraag hierover, wanneer je de mailboxen terug zet, synchroniseer je deze dan weer terug naar de server? en zo ja kan dat op een manier waardoor de mappen structuur intact blijft?

0
Beau Huisman Admin 11 januari 2018 (#600)

@ixad, Zou je hiervoor een bericht kunnen sturen naar mijn specialistische collega's? Zij kijken dan graag met je mee en zullen meedenken voor een oplossing. Je kan ze bereiken via de knop 'Neem contact op' onderaan deze pagina.

0
ixad 3 januari 2018 (#571)

Dag mensen van Transip, allereerst de beste wensen voor 2018 Ik maak opnieuw een fout die ik ook al maakte op 12 november 2017 bij het vastleggen van twee domeinnamen.

Ik moest vastleggen diferenci voor de extensies .nl en .com (met 1 f dus) ik begon foutief met differenci voor die extensies.

Nu heb ik de doorstuurservice geregeld naar janssentrainingenadvies.nl en heb ik opnieuw per ongeluk differenci.com aangevinkt. Kost slechts € 5 per jaar, maar toch.

Kom je er niet uit?

Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

Neem contact op