Blog overzicht

/ Lokale SEO-kansen. Laat ze niet liggen!

Wanneer je een plaatselijk bedrijf start, is het vaak lastig om op de eerste pagina van Google’s zoekresultaten te verschijnen. Misschien zelfs onmogelijk als je het op moet nemen tegen grote (inter)nationale webshops of winkelketens. Gelukkig maak je als plaatselijke ondernemer een goede kans om lokaal gevonden te worden via lokale SEO van Google. Wat is dit en hoe maak je er optimaal gebruik van?

 

Lokaal gevonden worden via lokale SEO

Je hebt ‘m vast weleens voorbij zien komen: die grote vierkante box met een map op de eerste pagina van Google, ook wel de ‘local SEO pack’ genoemd. Deze tref je meestal aan tussen de advertenties en organische zoekresultaten wanneer je een commerciële zoekopdracht uitvoert.

 

Voorbeeld van local SEO pack

De local SEO pack voor ‘kapper Leiden’, gezocht vanuit Leiden 

 

Waar advertenties en organische zoekresultaten ondernemers uit heel het land kunnen bevatten, is de local SEO pack enkel bedoeld voor ondernemers uit de regio van de zoeker. Iemand uit Leiden die op zoek is naar een kapper, zal in de lokale zoekresultaten daarom alleen plaatselijke ondernemers aantreffen. Kom je als lokale ondernemer niet hoog in de organische zoekresultaten of heb je geen budget voor advertenties? Dan is de local SEO pack een uitgelezen kans om jouw bedrijf toch op pagina één van Google te krijgen en lokaal gevonden te worden.

Maar ook in de lokale zoekresultaten zal je om een plekje moeten vechten. Google laat tegenwoordig maar 3 lokale ondernemers zien in de local SEO pack. De volgende 17 ondernemers ziet iemand pas nadat hij heeft geklikt op ‘Meer plaatsen’ en doorverwezen is naar Google Maps. 

 

Resultaten voor kapper in de local finder

Lokaal gevonden worden via Google Maps

 

Om opgemerkt te worden zijn daarom de volgende twee stappen van belang:

  1. Ervoor zorgen dat je kans maakt op een zo hoog mogelijke plek binnen de lokale zoekresultaten, het liefst in de top 3 natuurlijk.

  2. Jezelf weten te onderscheiden van de lokale concurrenten wanneer iemand binnen Google Maps aan het vergelijken slaat.

 

Stap 1: een hoge plek veroveren in de lokale zoekresultaten 

Voor een plek in de lokale zoekresultaten moet je rekening houden met meerdere zaken. SEO-softwarebedrijf Moz heeft experts gevraagd welke factoren een belangrijke rol spelen om lokaal te ranken. Hier is het volgende uitgekomen.

 

Local pack en finder ranking factoren

Local SEO rankingfactoren 2017

 

Op veel van deze factoren heb je zelf invloed. Het zou dan ook zonde zijn om ze niet te optimaliseren.

 

Google My Business

De belangrijkste rankingfactor is – niet geheel onverwachts – het juist instellen van Google My Business. Hou hierbij vooral rekening met het correct en volledig invullen van zoveel mogelijk informatie over jouw bedrijf. Denk naast je adresgegevens dus ook aan:

  • exacte openingstijden

  • menu-items

  • winkelattributen

  • foto’s

Vergeet bovendien niet de juiste categorie van je winkel te vermelden en te verifiëren dat je de eigenaar bent!

 

Linksignalen

Linksignalen zijn bijna even belangrijk als het instellen van Google My Business. Het kan ontzettend helpen wanneer verschillende (lokale) websites en bloggers iets over je bedrijf schrijven en een link richting je website plaatsen. Hierdoor ziet Google dat anderen jou belangrijk vinden en hun bezoekers door durven te sturen naar jouw website. Dit wekt vertrouwen op, waardoor je misschien wel een hogere plek in de zoekresultaten verdient.

Een goede manier om links te stimuleren is om websites en bloggers bekend te maken met jouw bedrijf door bijvoorbeeld een proefproduct te sturen.

 

Lokale zoekmachineoptimalisatie

Zoekmachineoptimalisatie is net als voor de organische zoekresultaten ook belangrijk voor lokale SEO. Vermeld daarom relevante zoekwoorden en jouw locatie in de titel, H-tags, URL en body-teksten van je website. Bekijk onze checklist contentmarketing voor handige tips hierover.

Maak daarnaast gebruik van Schema.org markup om je bedrijfsgegevens op je website te plaatsen. Dit maakt het voor Google makkelijker om ze uit te lezen. De footer onderaan je website is een geschikte plek voor het plaatsen van Schema.org markup. Gebruik bijvoorbeeld de volgende template:

 
<div itemscope itemtype="http://schema.org/LocalBusiness">
<p itemprop="name">JE BEDRIJFSNAAM</p>
<p itemprop="address" itemscope itemtype="http://schema.org/PostalAddress">
<span itemprop="streetAddress">JE ADRES</p>
<span itemprop="postalCode">JE POSTCODE/ZIP</span>
<span itemprop="addressLocality">JE STAD OF DORP</span>
<span itemprop="addressRegion">JE PROVINCIE</span>
<span itemprop="addressCountry">JE LAND</span>
</p>
<p itemprop="telephone">JE TELEFOONNUMMER</p>
<p itemprop="openingHours">JE OPENINGSTIJDEN</p>
</div>

* Bestudeer de website van Schema.org goed om te zien wat de juiste schrijfwijze is van verschillende elementen.

 

Consistente bedrijfsvermeldingen

Het is belangrijk dat jouw bedrijfsgegevens op populaire bedrijvengidsen zoals De Telefoongids worden genoemd en exact met elkaar overeenkomen. Dit is een sterk signaal voor Google om te controleren dat jouw bedrijf werkelijk bestaat en te vertrouwen is.

Om dit te controleren, zoek je in Google je bedrijfsnaam in combinatie met je adres op.

 

Bijvoorbeeld: TransIP Schipholweg 9B 2316 XB Leiden.

 

Veel resultaten voor deze zoekopdracht zullen bedrijvengidsen bevatten. Wanneer je kleine variaties ontdekt op je telefoonnummer of adres, is het aan te raden om de desbetreffende bedrijvengidsen te vragen om dit aan te passen of dit zelf doen (als die optie bestaat). De zoekopdracht naar je onderneming kan je ook opslaan in Google Alerts om meteen bericht te krijgen van toekomstige bedrijfsvermeldingen.

Zoek daarnaast ook eens de bedrijfsnaam en het adres van je concurrenten op. De kans is groot dat je zo nieuwe bedrijvengidsen ontdekt waar je nog niet in vermeld staat.

 

Reviews verzamelen

Reviews zijn een ander belangrijk signaal voor Google om jouw bedrijf meer te vertrouwen. Google moedigt je zelfs aan om klanten te vragen om een review achter te laten en legt uit hoe je dit doet. Wanneer je genoeg Google-reviews hebt verzameld, is het ook verstandig om klanten naar andere kanalen zoals Facebook te sturen om een review achter te laten. Naast het wekken van nog meer vertrouwen, helpen deze reviews je bij stap 2 om je beter te onderscheiden van concurrenten.

 

Stap 2: jezelf onderscheiden van lokale concurrenten

Eenmaal aanbeland in de lokale zoekresultaten, is het zwaarste werk achter de rug. Maar we zijn er nog niet helemaal. De kans is groot dat mensen een vergelijking gaan maken tussen de verschillende lokale ondernemers. Tijdens deze vergelijking moet jouw bedrijf erboven uitsteken. Dit kan op verschillende manieren, waarbij er een onderscheid gemaakt moet worden tussen de lijst met lokale ondernemers links van het scherm en de zogeheten knowledge graph rechts van het scherm.

 

Lokale zoekresultaten en knowledge graph

Lijst met lokale ondernemers links en knowledge graph rechts in Google Maps (ingezoomd)

 

2a. Je vermelding in de lokale lijst optimaliseren (linkergedeelte)

In de lijst links van het scherm vallen er 3 punten te optimaliseren om de aandacht van een potentiële klant sneller te grijpen:

  • Verzamel voldoende Google-reviews (zie stap 1). Het liefst zoveel en zo positief mogelijk. Een bedrijf met 20 reviews lijkt nou eenmaal aantrekkelijker om op te klikken dan een bedrijf met geen reviews.

  • Zorg dat je een website hebt waarnaar verwezen wordt. Je wilt natuurlijk niet de enige in de lijst zijn zonder eigen website.

  • Controleer of je openingstijden kloppen om te voorkomen dat jij als enige in de lijst staat opgegeven als ‘nu gesloten’. 

 

2b. Knowledge graph optimaliseren (rechtergedeelte)

Wanneer iemand op je bedrijf klikt, krijgt hij rechts in het scherm de knowledge graph te zien. Ook hierin valt het een en ander te optimaliseren, zodat het meer informatie bevat en er beter uitziet dan de knowledge graphs van je concurrenten.

 

Reviews

Google-reviews nemen een groot gedeelte in van je knowledge graph. Naast het gemiddelde cijfer zie je namelijk 3 recente reviews en enkele korte quotes die hierop gebaseerd zijn. Om voor de quotes in aanmerking te komen, dienen je klanten wel een rating met tekst achterlaten. Vergeet dit niet te vermelden wanneer je om een review vraagt.

Sinds kort is het ook mogelijk om reviews uit andere bronnen zoals Facebook te tonen in je knowledge graph. Deze “Reviews van internet” krijg je door de juiste review snippet markup op je website in te stellen. Lees ons vorige blogartikel voor enkele praktische tips bij het instellen van deze review snippets.

 

Reviews from the web voorbeeld

De nieuwe afdeling “Reviews van internet” maakt je knowledge graph nog aantrekkelijker

 

Google Posts

Google Posts zijn kleine nieuwsberichten die je via Google My Business plaatst en in je knowledge graph verschijnen. Op deze manier laat je potentiële klanten meteen kennismaken met jouw producten en aanbiedingen, al voordat ze je website bezocht hebben. Daarnaast kan je Google Posts ook inzetten om updates over je bedrijf te geven of vacatures en blogartikelen te promoten. Het perfecte middel om je te onderscheiden van concurrenten!

Log in op Google My Business en klik in het linkermenu op 'Berichten' om te starten met schrijven. Artikelen blijven ongeveer 7 dagen op je knowledge graph staan voordat ze verdwijnen.

 

Google Post maken 

Google Post aanmaken

 

Google Posts voorbeeld

Google Posts in de praktijk

 

Foto’s

De mogelijkheid om foto’s in je knowledge graph te tonen, bestaat al langere tijd en is misschien wel het makkelijkste middel om je te onderscheiden van de rest. Helaas maken veel bedrijven er niet optimaal gebruik van. Zo zie je vaak saaie en donkere foto’s terugkomen die geen leuke sfeer schetsen. Soms zelfs alleen maar foto’s van de voorgevel van een bedrijf.

Dit kan natuurlijk beter. Maak mensen enthousiast met (bewerkte) kleurrijke foto’s, geef een close-up van je producten en laat ze kennismaken met je medewerkers. Het is zelfs mogelijk om 360 gradenfoto’s te uploaden en zo een kijkje binnen je bedrijf te geven.

 

Foto's in de Google knowledge graph

Mooie foto’s schetsen sneller een positief beeld

 

Lokale SEO is een mooie kans om zonder budget toch lokaal gevonden te worden door veel nieuwe klanten. Een kans die door weinig ondernemingen volledig benut wordt. Pas daarom de bovenstaande optimalisaties vandaag nog toe en neem met relatief weinig moeite de leiding in de lokale zoekresultaten voor jouw regio.

 

Heeft jouw bedrijf nog geen professionele website waar je potentiële klanten via lokale SEO naartoe kan sturen? Neem dan eens een kijkje op onze WordPress-pagina. Met duizenden gratis thema’s en plug-ins heb je in no time een professionele website voor je bedrijf gemaakt.

 

Ontdek WordPress


Beoordeel dit artikel

Deel dit artikel

Blog overzicht

Auteur: Akif Hodzic

Voorziet als contentmarketeer het blog van bruisende artikelen voor doorgewinterde techies en digitale nomaden om iedereen wegwijs te maken in de online wereld.

Reacties voor het blog zijn uitgeschakeld

Disqus reacties zijn niet beschikbaar omdat je Marketing-cookies hebt uitgeschakeld. Wil je toch reageren op het blog? Zet dan de marketing-cookies aan in jouw privacy instellingen.