Blog overzicht

/ Content optimaliseren met de Checklist Contentmarketing 2018

Het schrijven van online teksten is een van de beste manieren om je website te promoten. Maar hoe spreek je de beoogde doelgroep aan, voeg je relevante zoekwoorden toe en optimaliseer je jouw content? Deze allesomvattende Checklist Contentmarketing 2018 helpt je op weg.

Voor het geval je door de bomen het bos niet meer ziet, is deze allesomvattende checklist voor contentmarketing samengesteld. We publiceerden de eerste checklist al in 2017. Deze blogpost hebben we uitgebreid en geüpdatet. Zo ben je er zeker van dat jouw content ook in 2018 geoptimaliseerd en wel op het internet belandt.


Creëer een blauwdruk

Voordat je begint met het schrijven van een tekst, is het belangrijk om goed voor ogen te hebben voor wie je het nou eigenlijk schrijft en met welk doel je dit wil doen. Zet daarom niet de populaire zoekwoorden maar de beoogde doelgroep centraal in je tekst. Je wilt je websitebezoekers tenslotte tevredenstellen met informatie waar ze naar op zoek zijn. Zo heb je de meeste kans om websitebezoekers bij jouw bedrijf of merk te betrekken.


1. Een onderwerp vinden

Hoe vind je nou leuke onderwerpen om over te schrijven? In het begin is het belangrijk om dicht bij jezelf, je merk of bedrijf te blijven zodat er een samenhang ontstaat voor je lezers en websitebezoekers. Kom je er toch niet helemaal uit, dan zijn er verschillende tools om je op weg te helpen. Maak bijvoorbeeld gebruik van Google. Wanneer je een zoekopdracht intypt in de zoekbalk, somt Google helemaal onderaan de pagina gerelateerde zoekopdrachten voor je op. Wellicht brengt het je op ideeën!

 

Aangezien meer en meer mensen zich wagen aan het publiceren van content, wordt het steeds moeilijker om gezien te worden in de wirwar aan content. Dit blijkt ook wel uit het onderzoek van Buzzsumo naar de content-trends van 2018. Bestudeer deze studie goed om te achterhalen aan welke content je lezers echt iets hebben. Liever 1 goed tekst, dan 5 flopteksten.


2. Duidelijke tekststructuur

Het is makkelijker om te beginnen met schrijven wanneer de grote lijnen van de tekst op voorhand al duidelijk zijn, in plaats van gaandeweg de opbouw ervan te bepalen. De kans is groot dat het dan een ongestructureerd geheel wordt. Voordat je één letter typt, is het zaak te besluiten over welk onderwerp je wilt schrijven. Bedenk vragen die je in de tekst wilt beantwoorden, een volgorde waarin je de informatie wilt presenteren, welke conclusie je uiteindelijk wilt maken en welke vervolgactie je de lezer mee wilt geven. De vragen kun je als leidraad gebruiken om tussenkopjes te verzinnen.

 

Moeite met het structureren van je content? Een copywriting-formule kan hierbij helpen. Het maakt het makkelijker om je content door te lezen en zorgt ervoor dat je teksten een stuk aantrekkelijker overkomen bij de lezer.


3. Beoogde doelgroep

Wie zou er geïnteresseerd kunnen zijn in het content-onderwerp dat je voor ogen hebt? Formuleer voor jezelf een doelgroep en hou dit beoogde publiek in het achterhoofd tijdens het schrijven. Zo voorkom je dat je in je tekst te veel vaktermen gaat gebruiken of zaken juist te simpel verwoordt.


4. Gericht vooronderzoek

Om de vragen voor je onderwerp te beantwoorden, hoef je het wiel niet altijd zelf uit te vinden. Maak door middel van literatuuronderzoek of deskresearch gebruik van bestaande informatie en feitelijke gegevens voor het schrijven van je eigen tekst. Wel netjes de bron noemen als je informatie overneemt!


5. Gedeelde interesse

Ga op zoek naar belangrijke personen (influencers) of websites die content over jouw te schrijven onderwerp plaatsen of delen. Laat ze bijvoorbeeld op voorhand alvast weten dat je binnenkort een leuke tekst gaat schrijven over jullie gedeelde interesse. Deze mensen ga je nodig hebben om jouw geoptimaliseerde content aan een groter publiek voor te stellen bij punt 29 uit deze checklist voor contentmarketing.


Tekst optimaliseren


6. Ondersteunend beeldmateriaal

Behalve over de structuur van je tekst is het ook belangrijk om alvast na te denken over beeldmateriaal. Duidelijke en opvallende afbeeldingen, video’s of screenshots om je tekst te ondersteunen zijn van toegevoegde waarde.

Tip: Gebruik eigen materiaal om betrouwbaar over te komen en een authentiek beeld van jouw merk of bedrijf neer te zetten.


Relevante zoekwoorden toevoegen

Oké, we hebben gezegd dat de nadruk meer ligt op het oplossen van problemen waar je lezers mee zitten, en minder op zoekwoorden. Maar dat betekent niet dat je zoekmachineoptimalisatie helemaal moet overslaan. Google en andere zoekmachines willen graag weten waar je tekst over gaat, om daar vervolgens de juiste zoekopdrachten aan te verbinden. Google kan dus een van je belangrijkste bronnen zijn om mensen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp te koppelen aan jouw nuttige content. Leg een broodkruimelpad uit door relevante zoekwoorden aan je tekst toe te voegen waarmee je internetgebruikers naar je website leidt.


7. Inhoudelijke zoekwoorden

Om de juiste bezoekers naar je website te sturen, is het van belang om een zoekwoordonderzoek uit te voeren voor het content-onderwerp. Schrik niet: zo’n onderzoek hoeft niet lang te duren en ook geen geld te kosten. Gebruik bijvoorbeeld deze tools en tactieken om snel en gedegen onderzoek te doen.

Verlies tijdens je onderzoek de realiteit niet uit het oog: vermijd dat je met websites die een veel hogere autoriteit hebben de strijd aangaat om met jouw content te scoren op een heel algemeen zoekwoord, zoals ‘content’. Grote kans namelijk dat je dat tegen de grote reuzen gaat verliezen. Optimaliseer liever op iets langere zoekwoorden (ook wel long tail keywords genoemd), zoals ‘contentmarketing checklist 2018’.

Haal uit je onderzoek 1 tot 3 relevante zoekwoorden die te maken hebben met je onderwerp. Bedenk daarnaast enkele synoniemen en gerelateerde woorden die je ter afwisseling op je zoekwoorden in je tekst kunt gebruiken. Google snapt namelijk het verband tussen deze woorden. Hou je zoekwoorden paraat, want verderop in deze checklist voor contentmarketing heb je ze ook nog nodig.


Zoekmachineoptimalisatie


8. Opvallende paginatitel

Door in de paginatitel (ook wel meta title genoemd) aan de hand van je zoekwoord en je merk- of bedrijfsnaam het onderwerp van je tekst te beschrijven, laat je bezoekers en Google in een oogopslag zien waar je tekst over gaat. Google toont de titel namelijk in de zoekresultaten. Beperk je tot 60 karakters (inclusief spaties!), want anders is Google nog weleens geneigd de titel af te breken.

Opvallende titels zijn niet alleen handig om het onderwerp van je tekst mee aan te duiden, ze helpen ook de klikfrequentie (CTR) vanuit zoekmachines richting je content te verhogen. Daar zijn diverse title-hacks voor bedacht.


9. Krachtige paginabeschrijving

Google geeft de paginabeschrijving (meta description) in de zoekresultaten onder de paginatitel weer. De paginabeschrijving is niet zichtbaar op je eigen website, maar wel superbelangrijk voor je doelgroep. Een goede beschrijving zorgt voor die extra push om jouw website te verkiezen boven andere in de zoekresultaten. De kunst is om met behulp van je relevante zoekwoorden te beschrijven wat lezers in de tekst kunnen verwachten. Kijk ook of je een synoniem of gerelateerd woord kunt toevoegen. Waar in 2017 nog werd gerekend op maximaal 160 karakters (inclusief spaties) zodat Google de beschrijving in de resultaten niet afsnijdt, kom je nu weg met wel 300 karakters. Zo heb je meer ruimte om goed uit de doeken te doen waar je content over gaat.


10. Leesbaar webadres

Het webadres (URL) van de pagina waar je tekst op komt te staan, is ook een belangrijke plek om te voorzien van je zoekwoord. Net als de paginabeschrijving kan een pakkend webadres in de zoekresultaten het verschil maken om te kiezen voor jouw content. Gebruik maximaal 3 tot 5 woorden (50 tot 70 karakters inclusief koppeltekens).


11. HTTPS

Je kunt nog zulke goede content schrijven en alles met zoekwoorden optimaliseren, maar als je geen veilige verbinding naar je website hebt geregeld met HTTPS, geeft Google aan alle potentiële websitebezoekers een waarschuwing af en bestaat de kans dat ze jouw website gaan vermijden. Zorg er daarom voor dat je website is beveiligd met een SSL-certificaat.


12. Pakkende hoofdtitel

De hoofdtitel van je tekst valt lezers direct op: het staat immers helemaal bovenaan. Hou bij het formuleren van je hoofdtitel rekening dat deze aansluit bij de paginatitel en voeg minimaal je relevantste zoekwoord toe. Zo biedt je consistentie voor mensen die via een zoekmachine jouw content hebben gevonden.

Zorg ervoor dat de hoofdtitel in de HTML-broncode is opgemaakt als h1-tag. Voor je websitebezoeker is deze opmaak niet te zien, maar wel voor zoekmachines. Google zal deze h1-markering dan ook gebruiken om beter te begrijpen waar je tekst over gaat. Meerdere h1’s kunnen Google in de weg zitten om het onderwerp van je tekst te bepalen. Maak het Google dus niet te lastig en geef je tekst slechts één h1-tag.


13. Verrijkende subtitels

Met tussenkoppen krijgt je tekst structuur en geef je lezers de kans om snel te scannen hoe de content is opgebouwd. Reik Google deze indeling ook aan door de overige h-tags voor de tussenkoppen te gebruiken. Afhankelijk van de opbouw van je tekst gebruik je meerdere h2-tags. De h3- tot en met h6-tags zijn optioneel en worden meestal gebruikt om subonderwerpen binnen alinea’s (onder h2-tags) aan te duiden. Voorzie de tussenkoppen ook van relevante zoekwoorden en synoniemen.


Clickbait voorbeeld


14. Gebruik versterkwoorden

De clickbait-methode om met een nieuwsgierigmakende titel mensen te laten klikken op een tekst is erg populair, met name bij sociale nieuwssites als Buzzfeed, maar evenzo omstreden. Mensen hebben snel genoeg door dat zo’n titel hun hoge verwachtingen van de tekst niet waarmaakt, waardoor ze de website snel weer verlaten. Zorg daarom dat je titel past bij de verwachting die je wilt scheppen en de juiste lezers aantrekt om wederzijdse teleurstelling te voorkomen. Dit betekent niet dat je zo nu en dan geen versterkwoord als ‘beste’, ‘review’ of ‘2017’ mag toevoegen om de nieuwswaarde van jouw content te onderstrepen.


Focus op de content

Tijd om te gaan schrijven! Ga er maar goed voor zitten, want nu komt het erop aan. De inhoud, daar draait het uiteindelijk allemaal om. Internetgebruikers zijn continu op zoek naar informatie, producten, diensten en nieuws. Ook zoekmachines als Google struinen voortdurend het web af voor goede content. Vang twee vliegen in één klap door je content met kwalitatieve tekst te optimaliseren.


15. Gewenst woordaantal

De ideale tekstlengte blijft een heilige graal: het bestaat niet. Het hangt van je doelgroep af hoeveel woorden je per webpagina het beste kunt gebruiken. Streef ernaar om de aandacht van je lezers vast te houden door daadwerkelijk antwoord te geven op hun zoekvraag. Vind je met die gedachte in het achterhoofd dat het een korte en krachtige tekst moet zijn die binnen een paar minuten te lezen is, of is een uitgediept artikel de grondigere aanpak? Mocht je ook voor zoekmachineoptimalisatie aan het werk willen, hou dan afhankelijk van je onderwerp minstens 500 tot 1000 woorden aan.


16. In perspectief

Schrijf vanuit het perspectief van de lezers: beantwoord vragen of pijnpunten die een lezer kan hebben over het onderwerp en richt je op de voordelen die hij kan verwachten na het lezen van je content. Noem deze voordelen ook in je tekst.


Relevante zoekwoorden toevoegen


17. Zoekwoorden toevoegen

Daar zijn ze weer! Naast de titels, beschrijving en URL zoals eerder beschreven in deze checklist voor contentmarketing, voeg je relevante zoekwoorden ook toe in de lopende tekst. Ergens in de eerste 100 woorden (de inleiding) is een perfect beginpunt. Verwerk vervolgens de zoekwoorden nog een paar keer in de tekst, maar overdaad schaadt. Varieer daarom met de bij punt 7 besproken synoniemen en gerelateerde woorden. Lezers hebben namelijk snel genoeg door of je tekst is geoptimaliseerd rondom een zoekwoord en knappen daar snel op af. Ook Google is slim genoeg om gerelateerde zoekwoorden te koppelen aan jouw zoekwoord en zo te snappen waar de tekst in essentie over gaat.


18. Interne en externe links

Heb je voor het schrijven van je content een goede online bron gebruikt die je bij punt 4 hebt verzameld? Verwerk deze in je tekst met behulp van 2 tot 4 externe links. Zo biedt je lezers de weg naar uitgebreidere informatie. Een mooie bijkomstigheid is dat Google via externe links nog beter begrijpt waar je tekst over gaat. Laat deze links openen in een nieuw venster om ervoor te zorgen dat jouw tekst niet wordt verlaten. Gebruik 2 tot 3 interne links naar andere relevante tekstgedeelten of pagina’s binnen je eigen website. Hiermee moedig je lezers aan om de rest van je website te ontdekken en hou je ze langer betrokken bij jouw merk of bedrijf.


19. Linkbuilding

Zou je graag willen zien dat andere websites naar jouw content linken? Dit is interessant om meer bezoekers naar je website te trekken en geeft je bovendien een voordeel in de zoekresultaten. Google ziet jouw website als autoriteit naarmate er meer websites naartoe linken. Het is dus zaak om jouw tekst zo in te richten dat het interessant is om daaruit te citeren. Bepaalde contentformaten lenen zich hier uitstekend voor, zoals het delen van verzamelde data, een opinie of een uitgebreide infographic.


20. Beeldmateriaal invoegen

Om de aandacht van de lezers te blijven trekken, voeg je het bij stap 5 uitgekozen beeldmateriaal toe op relevante plaatsen binnen je tekst. Door tekst en beeld af te wisselen blijven lezers geboeid. Bovendien krijgt je content meer ‘body’.


21. Creëer witruimte

Geef je lezers adempauze. Schotel ze geen lappen tekst voor, maar split je alinea’s op en gebruik witruimte om de tekst overzichtelijk te houden.


Optimalisatie van je pagina

Staat je content klaar om gepubliceerd de worden? Dan is het zaak de puntjes op de i te zetten. Je wilt het je lezers zo comfortabel mogelijk maken. Een website die snel laadt is daarbij essentieel, want anders zijn de websitebezoekers al weg voordat ze überhaupt een letter van je tekst hebben gelezen.


22. Bestandsgrootte afbeeldingen

De bestandsgrootte van het beeldmateriaal op je pagina bepaalt voor een groot deel de laadtijd van je website. Hou de afmetingen zo klein mogelijk met bijvoorbeeld tools als Kraken.io.

Laat bovendien je zoekwoord terugkomen in zowel de bestandsnaam als de alternatieve titel van de afbeeldingen (alt-tags). Zo begrijpen zoekmachines ook waar de afbeeldingen over gaan. Lees ons blogartikel Afbeeldingen optimaliseren met tekst voor meer mogelijkheden om je afbeeldingen te optimaliseren voor je website.


23. Responsive design

Desktops, tablets en mobiele telefoons: zorg ervoor dat je website gebruikmaakt van responsive design om een breed scala aan apparaten te ondersteunen en al je bezoekers een optimale ervaring te bieden tijdens het lezen van je content. Zo kan het zijn dat op desktop de tekstblokken er prima uitzien, maar het op mobiel net iets te druk wordt. Controleer je content daarom altijd op meerdere apparaten voordat je het live zet. Het is ook mogelijk om je content in een AMP-jasje te steken voor meer gebruiksvriendelijkheid op mobiele apparaten.


Voorbeeld laadtijd Google Pagespeed


24. Laadtijd website

Wist je dat 40% van de internetgebruikers een website verlaat wanneer de laadtijd langer dan 3 seconden duurt? Zorg dus voor een snelle laadtijd op je website. Bekijk bijvoorbeeld met Google Pagespeed Insights of Lighthouse op welke vlakken jouw pagina sneller kan worden.


25. Vermijd dubbele content

Voorkom dat je content op meerdere plekken tegelijk staat; op je eigen website of op andere platformen. Dubbele content kan namelijk negatief van invloed zijn op zoekmachineranking. Wanneer Google jouw tekst 1-op-1 op meerdere locaties op het internet vindt, is het voor de zoekmachine moeilijk om te beslissen welke versie (en dus welke website) relevanter is voor een bepaalde zoekopdracht. Wil je jouw content graag ergens anders plaatsen, dan is het mogelijk om met een canonical tag aan te geven welke URL primair hoort bij jouw tekst.


26. Laatste check

Check, check, dubbelcheck voordat je de content live zet. Controleer of je teksten juist geformatteerd zijn, alle links werken en het beeldmateriaal correct laadt. Last but not least: voorkom spelfouten. Hier knappen lezers op af, waardoor je autoriteit in het gedrang kan komen. Er zijn diverse gratis te raadplegen taalwebsites waarmee jij zonder er veel tijd in te steken de juiste schrijfwijze hanteert.


Bereik je doelgroep

Je content staat live! Ga geen duimendraaien in de hoop dat iemand uit het niets je tekst leest, maar ga vooral proactief op zoek naar je doelgroep en stel ze op de hoogte van je nieuw gepubliceerde content.


27. Social media

Deel je content eenmaal op socialmediakanalen als Facebook, Google+ of LinkedIn. Kijk in ons blogartikel de beste tijd om op social media te posten, wat voor welk medium het beste moment is. Twitter is een vluchtig medium, dus om op te vallen tussen alle berichten kan het nuttig zijn om verspreid over de dag meerdere tweets te delen over je tekst. Vergeet niet om populaire hashtags over het geschreven onderwerp toe te voegen. Dit zorgt voor nog meer verkeer naar je content.

Hashtags zijn niet de enige manier om nieuwe lezers op social media te bereiken. Betaalde media is namelijk ook een goede mogelijkheid. Aangezien het geld kost, is het wel belangrijk dat je dit kanaal zo efficiënt mogelijk inzet om niet meer geld uit te geven dan nodig.

De kans op het delen van jouw content en het ontvangen van linkjes naar je tekst vergroten? Zorg er dan voor dat bepaalde elementen zoals het inspelen op emotie of de actualiteiten niet missen.


28. Interactie via je website

Geef mensen op je website of pagina ook de mogelijkheid om je content te delen door socialmediaknoppen toe te voegen. Nog leuker is het om reacties te krijgen op je tekst. Zorg ervoor dat mensen kunnen reageren en moedig ze aan het einde van je tekst ook aan om dit te doen.


29. Werp een hengel uit

Weet je nog, de externe linkjes die je bij punt 18 hebt geplaatst? Laat de eigenaren van de websites waarnaar je gelinkt hebt via social media of een e-mail weten dat zij genoemd zijn in je tekst. Wie weet delen ze jouw content met hun eigen volgers, wat zorgt voor een nog groter bereik van jouw content. Doe hetzelfde voor de personen of websites die je bij punt 5 hebt gevonden. Als ze jouw tekst interessant vinden, willen ze het misschien delen op hun website of socialmediakanalen.

Een stap verder is om een samenwerking aan te gaan met een influencer en ervoor te zorgen dat zij jouw content doorplaatsen op hun eigen website. Dit wordt ook wel content-syndicatie genoemd. Vergeet hierbij niet een canonical tag toe te voegen op de website van de influencers om dubbele content te voorkomen, zoals uitgelegd bij punt 25.

Weet je niet zo goed wat je aan een influencer moet vragen of mededelen wanneer je ze met jouw content laat kennismaken? Geen zorgen, hier zijn tactieken voor bedacht die jij gewoon kunt overnemen.


30. Update je content x 3

Denk je dat je aan originaliteit mist wanneer je jouw content update en opnieuw op social media deelt? Verkeerd gedacht! Het updaten en resharen van content is een hele goed zet om nog meer lezers naar je website te trekken. Het zou zonde zijn om goede content dood te laten bloeden terwijl veel mensen je eerste versie gemist kunnen hebben. Lees hier hoe je in het resharen een echte pro in kan worden.

Heb je een vrij lange tekst geschreven? Een andere manier om de daarin behandelde onderwerpen opnieuw onder de aandacht te brengen, is door het in stukken te knippen en van elk onderwerp een nieuwe tekst te maken. Zo zouden we aan de hand van deze Checklist Contentmarketing 2018 een artikel kunnen schrijven waarin we dieper ingaan op het onderdeel hoe je op verschillende manieren je content kunt updaten.

Een derde mogelijkheid is om hetzelfde onderwerp in een ander medium te gieten. Denk bijvoorbeeld aan een infographic, video of ander format.


De Checklist Contentmarketing afgevinkt

Een vinkje gezet bij alle stappen? Jouw content kan het internet met opgeheven hoofd aan. Je tekst heeft een duidelijke structuur, wordt begrepen door zoekmachines en sluit aan bij de verwachtingen van je lezers. Nu is het zaak om regelmatig te blijven schrijven om je verworven lezers en toekomstige nieuwe websitebezoekers te laten zien wat je in huis hebt. Hou de Checklist Contentmarketing 2018 dan ook weer paraat om je volgende content te optimaliseren.

 

Zijn er uit deze checklist voor contentmarketing tips die je gaat uitproberen? Laat het ons weten in de commentaren hieronder.


Beoordeel dit artikel

Deel dit artikel

Blog overzicht

Auteur: Frances Doderer

Is copywriter in hart en bierliefhebber in nieren. Doet haar functie Chief Storyteller eer aan door non-stop anekdotes te vertellen over bier, motor Henk en de stad Leiden.

Reacties voor het blog zijn uitgeschakeld

Disqus reacties zijn niet beschikbaar omdat je Marketing-cookies hebt uitgeschakeld. Wil je toch reageren op het blog? Zet dan de marketing-cookies aan in jouw privacy instellingen.