Stappenplan: Een back-up maken van jouw WordPress-website
Ga direct naar
Als het op back-ups aankomt, zijn er drie soorten WordPress-beheerders. Verstandige beheerders hebben back-ups. Andere beheerders hebben nooit over back-ups nagedacht, en een derde groep beheerders is in paniek op zoek naar een back-up, maar grijpt mis. Wie dat één keer heeft meegemaakt, verandert meestal in een zeer verstandige beheerder. Wil je die nare ervaring liever overslaan? Ga dan direct aan de slag met WordPress back-ups.
Wat is een (goede) back-up?
Een back-up maken van WordPress klinkt eenvoudig. Je bewaart ‘gewoon’ een reservekopie van je bestanden en haalt die bij problemen of calamiteiten tevoorschijn. Helaas is het niet zo eenvoudig. Een goede back-up voldoet op zijn minst aan deze vijf eisen:
Volledig
Gepland
Incrementeel
Veilig
Betrouwbaar
1. Volledig
WordPress-websites bestaan niet alleen uit bestanden, maar ook uit informatie in een MySQL-database. Als je met FTP alleen de bestanden downloadt, heb je niet alle informatie bij de hand als er iets mis gaat. Werk je in een multisite-omgeving, dan moet jouw back-upsysteem alle sites in jouw netwerk meenemen.
2. Gepland
Als je alleen af en toe een back-up maakt, kun je er al bijna van uitgaan dat jouw reservekopieën te oud zijn om te gebruiken als je ze daadwerkelijk nodig hebt. Stel bij voorkeur automatische back-ups volgens een schema in. Dat kun je aanvullen met een handmatige back-up op momenten dat jou dat uitkomt.
3. Incrementeel
Je hebt twee soorten back-ups: volledig en incrementeel. Iedere back-upstrategie begint met een volledige back-up. Incrementele back-ups bewaren vervolgens alleen gewijzigde data. Dat scheelt tijd én opslagruimte. Bij problemen kunnen toepassingen die incrementele back-ups ondersteunen gericht delen van de data terugzetten. Houd er wel rekening mee dat je zelfs bij incrementele back-ups met enige regelmaat ook een volledige back-up inplant; gewoon voor de zekerheid.
4. Veilig
Om de veiligheid van back-ups te garanderen moet je aan twee belangrijke punten denken: opslaglocatie en versleuteling. Als een back-up op dezelfde server staat als WordPress, dan heb je er niet veel aan als de server crasht. Zorg daarom dat de back-up op een andere locatie staat en maak een reservekopie op een derde locatie. Dat leidt er wel toe dat je bestanden op meerdere locaties staan. Daarom is versleuteling minstens zo belangrijk. Zowel tijdens de overdracht als bij opslag zorgt versleuteling ervoor dat alleen bevoegden bij jouw back-up kunnen.
5. Betrouwbaar
Een back-up is pas een back-up als je zeker weet dat je de bestanden terug kunt zetten bij problemen. Test na het maken van een back-up hoe je daarmee jouw site kunt herstellen en of dat ook werkt. Plan controles in van jouw back-upgegevens. Kijk bijvoorbeeld ieder half jaar (of iedere maand als jouw site heel belangrijk is) of jouw back-up er nog is én of je de gegevens nog kunt terugzetten.
Hoe maak je een WordPress back-up?
Een betrouwbare WordPress back-up kun je op verschillende manieren maken. Je kunt onder meer via jouw host back-uppen, met de hand back-ups instellen of een WordPress plug-in gebruiken.
Back-uppen via jouw host
De meeste webhosting-pakketten bieden een optie om automatisch back-ups te laten maken. Host je jouw WordPress-website bijvoorbeeld bij TransIP, dan worden er automatisch back-ups gemaakt. Afhankelijk van jouw webhostingpakket worden die 10, 14 of 30 dagen bewaard. Meer informatie over het maken en terugzetten van deze back-ups vind je hier.
Handmatig back-ups maken
Via jouw hostingbeheerpaneel en FTP kun je volledig met de hand back-ups maken. Dat vereist behoorlijk wat technische kennis en is foutgevoelig (een vergissing is snel gemaakt). Hou er rekening mee dat je zowel je database als je bestanden moet opslaan én dat je ook moet weten hoe je deze weer terugzet en activeert.
Back-uppen met een WordPress plug-in
WordPress biedt een ruime keuze aan plug-ins om back-ups mee te maken. Daarbij vind je zeer veel plug-ins met een gratis en betaalde versie. Let als het gaat om back-ups goed op de verschillen tussen de gratis en betaalde versie. Vaak staan in de algemene omschrijving opties die alleen tegen betaling beschikbaar zijn. Daarom is het testen van je back-ups zo belangrijk. Als een optie niet in jouw plug-in blijkt te zitten, wil je dat ontdekken als je de back-up nog niet nodig hebt.
Stappenplan WordPress back-up maken met plug-in
Jouw budget, technische kennis en het type site dat je beheert zijn allemaal van belang bij je keuze voor een WordPress back-up plug-in. Vijf populaire opties zijn:
UpdraftPlus – Met de gratis versie van deze back-up plug-in kun je automatische back-ups plannen, gegevens herstellen met één klik en heb je keuze uit meerdere online opslagdiensten om je back-ups te bewaren. Je moet betalen als je met deze dienst je site wilt verhuizen.
Duplicator – Als je een website wilt verhuizen of klonen is dit een praktische keuze. De gratis versie is ook in te zetten om back-ups te maken. Wil je dat automatisch volgens een vast schema doen, dan heb je de betaalde versie van de plug-in nodig.
BackWPup – Gevorderde beheerders die veel controle willen over het back-upproces, kiezen voor BackWPup. Die extra controle gaat ten koste van de gebruiksvriendelijkheid. Je kunt geavanceerde back-upschema’s maken en hebt veel opslagopties, maar het kost tijd om de plug-in onder de knie te krijgen.
Jetpack VaultPress Backup – In de uitgebreide Jetpack suite voor WordPress zit ook een back-up optie ingebouwd. Deze maakt in real-time back-ups die je met één klik vanuit een dashboard kunt herstellen. Helaas is de back-up optie alleen beschikbaar in betaalde versies van Jetpack.
BlogVault WordPress Backup Plug-in – Ook deze plug-in is alleen betaald beschikbaar, maar je krijgt wel een optie om hem gratis te proberen. De betaalde versie biedt real-time back-ups en laat je vooraf testen op een staging site. De plug-in van BlogVault bevat specifiek ondersteuning voor WordPress webshops die WooCommerce gebruiken.
Aan de slag met UpdraftPlus
Ga je voor het eerst een back-up instellen voor jouw WordPress website, en heb je niet heel veel bijzondere wensen (zoals WooCommerce back-ups), dan is UpdraftPlus een praktische keuze. UpdraftPlus zet je in zes stappen voor je aan het werk.
Stap 1: Installeer en activeer UpdraftPlus
Ga in je WordPress-dashboard naar Plug-ins | Plug-in toevoegen en zoek vervolgens naar ‘UpdraftPlus’. Als het goed is, is de eerste optie ‘UpdraftPlus: WP Backup & Migration Plug-in’. Kies voor ‘Nu installeren’ en klik daarna op ‘Activeren.’
Stap 2: Open de instellingen van UpdraftPlus
In jouw overzicht met plug-ins verschijnt een tekstballon met als titel ‘UpdraftPlus instellingen’. ‘Klik hier om te starten’ brengt je direct naar het juiste scherm om je eerste back-up te maken. Klik op de grote blauwe knop ‘Nu een back-up maken’. Laat de vinkjes bij database en bestanden staan en klik op ‘Nu een back-up maken’.
Stap 3: Stel automatische back-ups in
Terwijl jouw eerste back-up in gang is, krijg je al een tekstballon die je naar de instellingen voor automatische back-ups leidt. Afhankelijk van hoe vaak je jouw website vernieuwt, kies je hier voor een schema. Heb je een zeer actieve blog of webshop, dan zijn dagelijkse back-ups aan te raden. Heb je een vrij statische site? Dan volstaat een wekelijkse back-up van je bestanden en een dagelijkse van je database.
Kies ook hoeveel back-ups je bewaart. Standaard staat dit in UpdraftPlus op 2. Dat is wat weinig. Als er met de eerste back-up iets mis is, kun je nog op een tweede terugvallen, maar daarna is het op. Het is verstandig om dit op 7 of meer te zetten. Hou er wel rekening mee dat dit opslagruimte bij jouw externe dienst kost. Het is daarom een afweging tussen de ruimte die je hebt, en de mate van veiligheid die je wenst.
Stap 4: Verbind met een cloud-opslagdienst
In de opties van de automatische back-up, heb je keuze uit verschillende online opslagdiensten. Kies hier jouw favoriet, bijvoorbeeld Google Drive. Als je onderin het scherm op ‘Wijzigingen opslaan’ klikt, krijg je de vraag om toestemming te geven om jouw Google Drive aan UpdraftPlus te koppelen. Volg de link, log in bij Google en geef toestemming. Als alles goed gaat, keer je terug naar jouw WordPress-omgeving.
Stap 5: Controleer de back-up
Ga in UpdraftPlus naar het tabblad Back-up/Herstel en controleer of jouw eerste back-up daar staat. Je kunt op de verschillende back-upgegevens klikken om ze te downloaden. Doe dat en bewaar deze bestanden op een veilige plek. Als jouw online dienst faalt, kun je ze altijd nog hier ophalen.
Als je er zeker van wilt dat je back-up werkt, is het verstandig om een staging website op te zetten. Maak een losse installatie van WordPress op een subdomein (bijvoorbeeld test.jouwdomein.nl). Installeer hier ook UpdraftPlus en upload jouw back-up bestanden handmatig. Gebruik vervolgens ‘Herstellen’ om te controleren of jouw site weer werkt na installatie van de back-up.
Je hoeft dit natuurlijk niet na iedere back-up te doen. Doe dit na een eerste installatie en configuratie om er zeker van te zijn dat alles goed is ingesteld.
Maak een back-up van jouw WordPress-website
Wees verstandig, maak een back-up van jouw WordPress-website. Een plug-in installeren die het werk automatisch voor je doet, is zo gedaan. Een website herbouwen als je geen back-up hebt, is een ander verhaal. Natuurlijk kun je ook op TransIP vertrouwen voor een back-up. Wil je meer weten over back-ups van jouw WordPress-website? Neem contact op. Wij denken graag met je mee.
Bedankt voor het toelichten!