Blog overzicht

Websitestatistieken: native Google Analytics vs Google Tag Manager

Je hebt een eigen website en je vindt het wel eens tijd worden om te weten hoeveel mensen daadwerkelijk je website bezoeken. Een simpel stukje JavaScript van Google Analytics op je website helpt je hierbij, maar wat als ik je vertel dat er een veel handigere manier is. Google Tag Manager.

In dit artikel ga ik voornamelijk in op het gemak van de twee tools en richt ik me op mensen die nog geen Google Analytics-set-up hebben of hun bestaande set-up willen verbeteren.

Verschil Google Analytics en Google Tag Manager

 
Google Analytics (GA)Google Tag Manager (GTM)
Initiële setup5 minuten10 minuten
OnderhoudVeel zelf codenVeel standaard geïntegreerd in GTM
GebruikersgemakEr is enige kennis van JavaScript vereist om het maximale uit GA te halenIedereen kan zelf tags toevoegen zonder enige technische kennis
HerbruikbaarheidOveral stukken JavaScript zelf typenJe kan een container per website hergebruiken door alleen GTM op die sites in te laden
Wanneer te gebruikenAls je wat technischer bent, genoegen neemt met minder data of je het niet erg vindt veel zelf te implementeren/herhalenAls je wat minder technisch bent of als je GTM het merendeel van het werk wil laten doen

Google Analytics: simpelweg JavaScript ergens neerzetten, toch?

Google’s eigen analytische tool, Google Analytics, is geheel gratis te gebruiken. Pas bij een enorme hoeveelheid data, komt er een betaalmodel aan te pas. Je moet wel extreem je best doen om dit voor elkaar te krijgen.

Het enige vereiste om deze tool te gebruiken is een Analytics-account. Als je dit eenmaal hebt, krijg je een stuk JavaScript van Google die je op je website plaatst:

<script>
    (function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
            (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
        m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
    })(window,document,'script','https://www.google-analytics.com/analytics.js','ga');

    ga('create', 'UA-XXXXXXX-X', 'auto');
    ga('send', 'pageview');
</script>

Gelukkig zijn er voor systemen als WordPress (GA Google Analytics of Google Analytics Dashboard for WP) en Joomla (Just Google Analytics) genoeg plug-ins beschikbaar om dit geheel geautomatiseerd voor je te doen.

Door dit stuk JavaScript op je website te plaatsen, krijg je gelijk te zien hoeveel mensen op welke pagina’s zijn geweest en voor hoelang. Maar stel, je wilt ook gaan meten hoe vaak mensen op een knop drukken. Hiervoor typ je weer een specifiek stuk JavaScript erbij om die juiste data te vergaren. Stel je wilt ook transacties meten, dan moet je ook weer een stuk Javascript erbij typen. En stel, je wilt…. nou ja, je begrijpt wat ik bedoel.

Gelukkig heeft Google hier een mooi antwoord voor.

Google Tag Manager

Google Tag Manager is een geweldige uitkomst voor zowel mensen zonder technische achtergrond of technici die stiekem liever lui dan moe zijn. Voor Google Tag Manager plaats je eenmalig een stuk Javascript (dat wederom door Google aangeleverd wordt) op je site. Deze code hoef je verder niet te onderhouden. Alle veranderingen die voor Google Analytics moeten gebeuren, kan je gemakkelijk via de GTM-website in elkaar klikken zonder technische kennis. Als je WordPress of een ander bekend CMS gebruikt, heb je weer geluk: hiervoor zijn wederom genoeg plug-ins beschikbaar (zoals Google Analytics Dashboard for WP of Google Tag Manager). Voor de volledigheid nogmaals de benodigde code:


<script>
(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start':
        new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0],
        j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src=
        'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f);
    })(window,document,'script','dataLayer','GTM-XXXXXX');
</script>

Deze code zorgt ervoor dat Google Tag Manager op je site wordt ingeladen. Verder hoef je als je standaardtracking op je site wilt, geen veranderingen meer aan te brengen. Mocht je geavanceerde statistieken willen meten, zoals complete conversiepaden met speciale events, dan moet je in sommige gevallen toch een klein stukje code typen op je site. In mijn ervaring heb je deze statistieken pas nodig als je al een heel stuk verder met je website bent en alle mogelijke rapporten in Google Analytics al onder de knie hebt. Doordat je over het algemeen zelf minder moet coden via GTM, is de kans dat je fouten maakt op je site ook een stuk kleiner.

 

Benodigdheden voor analyses via Google Tag Manager

Eigenlijk heb je hier vrij weinig voor nodig. Maak via de Google Analytics-omgeving een property aan door naar analytics.google.com te gaan en daar de stappen te volgen (zie ook de uitgebreide uitleg van Google zelf). Daarnaast heb je voor Google Tag Manager zelf nog een container nodig. Dit is eigenlijk de omgeving die ingeladen wordt door de JavaScript op je website. Deze kan je aanmaken op tagmanager.google.com. Hier maak je een account en een container aan die je op je site plaatst. Voor meer informatie over hoe je een container en account aanmaakt, heeft Google ook een uitgebreide handleiding.

Ok, ik heb Google Tag Manager op mijn site staan. En nu?

Ja, dat is een goede vraag. Laat ik eerst wat vertellen over de werking van GTM. Het hele systeem is opgebouwd uit tags, triggers en variables.

  • Variables zijn eigenlijk niets anders dan objecten met een flexibele waarde die onthouden wordt door Google Tag Manager. Ze kunnen bijvoorbeeld de gebruikersnaam van een ingelogde gebruiker bevatten, of een Google Analytics UA-code, afhankelijk van de site waar je container wordt ingeladen. Een praktijkvoorbeeld is het bijhouden van welk product er verkocht is door deze in een variable te zetten en de waarde door te sturen naar Google Analytics.

  • Triggers zijn niets anders dan afvuurmechanismen die een seintje doorgeven als er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Bijvoorbeeld het openen van pagina X op jouw website. Een ander voorbeeld voor een trigger is het doorsturen van een zelfgebouwd Google Analytics-event naar jouw GTM-omgeving.

  • Tags zijn de objecten waar alles bij elkaar komt. Stiekem zijn tags door GTM gegenereerde stukken JavaScript die uitgevoerd worden. Deze tags worden afgevuurd door middel van triggers en kunnen variables doorgeven aan de juiste applicaties, zoals Google Analytics.

Google Analytics toevoegen via Google Tag Manager

Nu dat redelijk duidelijk is, wordt het tijd om daadwerkelijk Google Analytics toe te voegen aan je website. Dankzij Google Tag Manager hoef je hiervoor gelukkig niet meer te sleutelen aan de code van je site zelf. Wat rest is alleen in de GTM-omgeving een tag aan te maken met als type ‘Universal Analytics’. Hierna vul je bij de Google Analytics-settings in de zojuist aangemaakte tag jouw tracking code in van Google Analytics. Deze code kan je vinden op het moment dat je property is aanmaakt. Mocht je de UA-code kwijt zijn, dan is die altijd gemakkelijk terug te vinden.

Druk hierna op ‘Save’ en ‘Submit’. Dit is alles wat nodig is om daadwerkelijk via Google Tag Manager Google Analytics op je site te zetten.

Dit klinkt als veel werk voor iets simpels

Als je alleen maar Google Analytics op je website wilt hebben, lijkt het iets meer werk. Dit betaalt zich echter dubbel en dwars terug. Laten we het voorbeeld nemen aan het begin van dit artikel: kijken op welke knoppen er allemaal gedrukt wordt. Als je dit op je site wilt implementeren moet je zorgen dat bij alle knoppen, links en elementen die je wilt meten een extra stukje JavaScript wordt neergezet om dat bij te houden. In Google Tag Manager hoef je alleen maar één juiste tag toe te voegen. Wil je Google AdWords-remarketing toevoegen op je website, dan is dat ook een kwestie van maar één simpele tag toevoegen. Hiernaast heeft het, omdat het tevens een Google-product is, ook een goede integratie met alle andere Google-producten.

Naast het gemak van extra functionaliteiten, is GTM ook heel herbruikbaar. Een goed voorbeeld hiervan is de lancering van een satellietwebsite (van voorbeeld.com naar voorbeeld.nl) waar je dezelfde logica wilt implementeren. Bij Google Analytics moet je alle code hiervoor dupliceren naar de nieuwe site terwijl bij Google Tag Manager alleen de container op de nieuwe site ingeladen hoeft te worden en de rest voor je gedaan wordt!

Mocht je het echter zelf veel leuker vinden om te coden of heb je hele specifieke stukken op je website die je wilt analyseren, dan kan native Google Analytics de juiste keuze voor jou zijn. Uiteraard is er ook een hele mooie middenweg: je stuurt bepaalde stukken data naar Google Tag Manager, om die vervolgens daar verder te verwerken en door te sturen naar “3e partijen” zoals Google Analytics. Dit heeft als voordeel dat je zelf de controle over je data behoudt terwijl je gebruikmaakt van de krachten van Google Tag Manager.

Ok, ik ben over. Vertel me meer!

Er is enorm veel wat je nog meer met Google Tag Manager kan doen. Denk bijvoorbeeld aan AdWords- of DCM-integratie, eigen events meten en het plaatsen van social tracking-pixels (Twitter, Facebook, LinkedIn, etc.) op je website. Eigenlijk is het te veel om op te noemen. Voor bijna alles qua marketing en tracking is Google Tag Manager geschikt. Hieronder staan twee resources die meer informatie verschaffen:

  • Simo Ahava  Simo Ahava is eigenlijk een beetje de guru op het gebied van Google Analytics en Google Tag Manager. Zelf heb ik stiekem ook veel van hem geleerd tijdens de keren dat ik Google Tag Manager heb gebruikt.

  • Google Support  Uiteraard is de Google Tag Manager-supportsectie ook enorm toereikend. Hierin staat alles veel uitgebreider uitgelegd dan wat ik in dit enkele blogartikel kan vertellen.



Wat zijn jouw ervaringen en welke tool heeft je voorkeur? Laten we erover praten in de commentaren hieronder.


Beoordeel dit artikel

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

    • Leestijd: 8 minuten

Blog overzicht

Auteur: Joost Mul

Is verantwoordelijk voor het technische gedeelte van alle tracking en data binnen TransIP. Altijd op zoek naar leuke nieuwe uitdagingen om het leven qua data makkelijker te maken met meer data.