Blog overzicht

Google Analytics instellen: doe jij het goed?

Na het plaatsen van de juiste Google Analytics-code op je website ben je meteen klaar om interessante statistieken over je website te verzamelen. Wat rest is alleen nog het wachten op bezoekers, toch? Niet helemaal waar. Met wat aanpassingen hier en daar is er namelijk nog zoveel meer uit Google Analytics te halen. Welke opties zijn mooi meegenomen tijdens het instellen van Google Analytics? Hierbij enkele tips.

Demografie en interesses activeren: Google weet alles!

Een van de eerste zaken die je gemakkelijk naast de standaardopties in Google Analytics kunt instellen is ‘Demografie en Interesses’. Hiermee zet je de gigantische databases van Google in om bijvoorbeeld achter de leeftijd, het geslacht of de woonregio van je bezoekers te komen.

Activeer deze optie onder het tabje ‘Doelgroep > Interesses > Overzicht’. Vanaf dat moment krijg je toegang tot extra informatie over je bezoekers die je helpt met het verbeteren van je website. Als bijvoorbeeld blijkt dat de meerderheid van je bezoekers tieners zijn, is het misschien tijd om ze in websiteteksten aan te spreken met ‘je’ in plaats van ‘u’.

Demografie en interesses voor Google AnalyticsExtra informaite over je bezoekers inzien via Demografie en Interesses

E-commerce voor Google Analytics instellen: koop dan!

Als je producten online verkoopt, dan is Google Analytics een handige tool om bij te houden hoe het met je webshop gaat. Zo is het mogelijk om te zien hoeveel producten er in een bepaalde periode zijn verkocht en wat de omzet is geweest. Deze informatie kan je vervolgens gebruiken om goede en slechte periodes van verkoop te ontdekken en erachter te komen waar dat eventueel aan ligt.

Google Analytics instellen voor e-commercetracking is wel iets lastiger dan het activeren van de hiervoor besproken optie ‘Demografie en Interesses’. Zo is er programmeerkennis nodig om na een succesvolle verkoop de juiste gegevens via JavaScript naar Google Analytics te versturen. Gelukkig doen bekende systemen zoals Magento en Woocommerce (eventueel met behulp van een plug-in) dit automatisch voor je.

  E-commerce voor Google Analytics instellenBekijk waar bezoekers afhaken in het koopproces

Verkoop je geen producten online, denk dan ‘out of the box’ en zet e-commercetracking op andere manieren in. Als je een blog hebt, kan een gelezen artikel gelijkstaan aan een transactie. Plak bijvoorbeeld een waarde vast aan het aantal artikelen of de gelezen woorden die een bezoeker in beeld heeft gezien. Zo zie je gelijk welk artikel het meeste heeft ‘opgeleverd’ en welke artikelen misschien wat meer optimalisatie nodig hebben.

Wil je e-commerce voor Google Analytics inrichten? Bestudeer dan onder andere de e-commercepagina van Google.

Google Analytics instellen in combinatie met UTM-tags: inkomend verkeer naar je website meten

Google Analytics stelt ook niet teleur als je wil uitzoeken vanaf welke kanalen bezoekers je website binnenkomen. Dit gebeurt aan de hand van de volgende 'UTM-tags of parameters':

  • utm_medium: het soort verkeer, bijvoorbeeld ‘e-mail’

  • utm_source: waar komt dat soort verkeer vandaan, bijvoorbeeld ‘nieuwsbrief’ of ‘aanbiedingsmail’

  • utm_campaign: naamplaatje van een bepaalde marketingcampagne (ongeacht het soort verkeer of waar het vandaan komt), bijvoorbeeld ‘kerstactie’

  • utm_content: naamplaatje voor het specifieke element wat je wil meten, bijvoorbeeld ‘knop'

Na het toevoegen van deze parameters aan een van je paginalinks, is Google Analytics slim genoeg om zelf uit te zoeken waarvandaan een bezoeker op je pagina belandt. Vervolgens wordt deze bezoeker aan het juiste kanaal toegewezen. De tag utm_source en utm_medium spelen hier een belangrijke rol in.

Als een bezoeker op je website belandt via een link die de tags utm_medium en utm_source met als waarden social-media en facebook bevatten, belandt hij automatisch onder het kanaal ‘facebook/social-media’. Zo wordt het mogelijk om te vergelijken hoeveel bezoekers je website hebben bezocht via sociale media en hoeveel hiervan vanuit Facebook afkomstig zijn.

Voorbeeld van een UTM-tag voor Google AnalyticsUTM-tags in actie

Waar utm_medium en utm_source verantwoordelijk zijn voor het onderscheid van de kanalen waarvandaan je bezoekers binnenkomen, zijn utm_campaign en utm_content belangrijk om verschillende marketingcampagnes van elkaar te kunnen onderscheiden. Stel dat je een nieuw product via een marketingcampagne aan de wereld kenbaar maakt. Dit kan je bijvoorbeeld doen door een klantenmail te versturen, wat advertentiebanners op andere websites te plaatsen en je socialemediakanalen bij te werken.

Door alle links die behoren tot je marketingcampagne te voorzien van de tag ‘utm_campaign’, groepeer je alle marketinguitingen in dezelfde campagne. Op die manier zie je in één oogopslag onder ‘Acquisitie > Campagnes > Alle campagnes’ wat de gezamenlijke resultaten zijn van je klantenmail, advertentiebanners en socialemediakanalen.

Met behulp van de tag ‘utm_content’ ga je nog een stap verder en kan je een bepaalde marketinguiting verder verfijnen. Gebruik bijvoorbeeld unieke tags voor de verschillende links in je klantenmail om te zien welke link het beste heeft gepresteerd.

Voor de duidelijkheid volgt nu een praktijkvoorbeeld van een Facebookpost die een link richting de website van TransIP bevat. In plaats van https://www.transip.nl als link te kiezen, voegen we eerst de bovenstaande vier tags toe. Gebruik hiervoor de tool Campaign URL Builder van Google als je dit liever niet handmatig doet. Hierbij worden de volgende waarden gebruikt:

  • utm_medium: social-media

  • utm_source: facebook

  • utm_campaign: kerstactie

  • utm_content: link-in-facebookpost

De volledige link komt er als volgt uit te zien:

https://www.transip.nl/?utm_source=facebook&utm_medium=social-media&utm_campaign=kerstactie&utm_content=link-in-facebook-post.

Dankzij deze link wordt vervolgens de verzamelde data in kanalen en campagnes binnen Google Analytics ingedeeld.

Events in Google Analytics inrichten: gebeurtenissen op je website volgen

Google Analytics heeft ook de mogelijkheid om “events” te meten. Dit zijn eigenlijk niets anders dan gebeurtenissen die op je website plaatsvinden. Elk event bevat maximaal vier velden die worden gekoppeld aan een element op je website.

  • Categorie: het element dat je wil meten

  • Actie: de gebeurtenis die je wil meten

  • Label (optioneel): voor als je gebeurtenissen wil groeperen

  • Waarde (optioneel): een cijfer waaraan je een gebeurtenis herkent

Stel dat je wil weten hoe vaak bezoekers op een bepaalde knop van je homepage klikken. Als die knop een link naar je contactpagina bevat, hoef je alleen de pageviews vanaf je homepage richting de contactpagina te bekijken om hierachter te komen. Maar wat als de knop dynamische content inlaadt of er meerdere links vanaf je homepage naar de contactpagina leiden? Het wordt dan een stuk lastiger om precies het aantal klikken op één knop te meten.

Call to action knop van TransIPHoe vaak is er op een knop geklikt?

Dit valt op te lossen door aan de knop een stuk JavaScript toe te voegen die een gebeurtenis doorstuurt naar Google Analytics. Aan de knop koppel je bijvoorbeeld de volgende velden:

  • Categorie: kerstactie-knop

  • Actie: klik

  • Label: kerstactie (optioneel)

  • Waarde: 20 (optioneel)

Wil je events in Google Analytics instellen? Kijk dan voor de juiste implementatie op de hulppagina van Google.

Koppeling met andere Google-producten: nog meer data

Er zijn op dit moment tien verschillende Google-producten die zijn te integreren in Google Analytics, waaronder Google AdSense, Google AdWords, Google Play en Google Search Console. Deze producten schieten allemaal informatie heen en weer tussen zichzelf en Google Analytics, waardoor het totaalplaatje van je website vele malen groter wordt. Dankzij Google Search Console zie je bijvoorbeeld via welke zoekwoorden je bezoekers op je website terechtkomen. Google AdWords-integratie zorgt ervoor dat al je advertentiestatistieken in de rapportages van Google Analytics verwerkt worden.

Custom Dimensions and Metrics: eigen Google Analytics-code plaatsen

Naast alle hiervoor genoemde opties is het ook mogelijk om te sleutelen aan ‘Custom Dimensions and Metrics’. Hiermee verstuur je zelfgemaakte gegevens naar Google Analytics om ze vervolgens terug te zien in je rapporten.

Dit maakt het bijvoorbeeld mogelijk om te meten:

  • hoeveel nieuwsbriefabonnees je website in de afgelopen week hebben bezocht

  • hoeveel bezoekers hun winkelmandje hebben leeggemaakt

  • wat het gedrag is van bezoekers die je blogartikel op sociale media hebben gedeeld

Google Analytics-code plaatsen voor het detecteren van adblockers

Een mooi praktijkvoorbeeld van de bovengenoemde Custom Dimensions en Metrics is het achterhalen of bezoekers van je website een adblocker hebben geïnstalleerd. Als je website afhankelijk is van advertentie-inkomsten is dit handig om te weten. Een simpel stuk JavaScript maakt dit al mogelijk:


<script>
    ga('provide', 'adblockTracker', function(tracker, opts) {
        var ad = document.createElement('ins');
        ad.className = 'AdSense';
        ad.style.display = 'block';
        ad.style.position = 'absolute';
        ad.style.top = '-1px';
        ad.style.height = '1px';
        document.body.appendChild(ad);
        tracker.set('dimension' + opts.dimensionIndex, !ad.clientHeight);
        document.body.removeChild(ad);
    });
</script>

Er gaat een nieuwe wereld voor je open

Zoals je ziet is er ontzettend veel mogelijk na het instellen van Google Analytics op je website. Met de bovenstaande opties gaat er een nieuwe wereld voor je open waarmee je de effectiviteit van je marketingcampagnes achterhaalt, geavanceerde inzichten krijgt over je bezoekers en het gebruik van je website tot in de details meet. We nodigen je vooral uit om hier zelf mee te experimenteren en te kijken hoe je jouw Google Analytics-structuur nog beter kan maken.



Heb jij nog andere tips voor het instellen van Google Analytics? Laat het weten in de commentaren hieronder.


Beoordeel dit artikel

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

    • Leestijd: 8 minuten

Blog overzicht

Auteur: Joost Mul

Is verantwoordelijk voor het technische gedeelte van alle tracking en data binnen TransIP. Altijd op zoek naar leuke nieuwe uitdagingen om het leven qua data makkelijker te maken met meer data.