Blog overzicht

Invoering Europese toegankelijkheidsrichtlijn

Ga direct naar


Misschien is het je al opgevallen, maar wij gebruiken al enkele maanden AccessiWay op onze website. Deze toegankelijkheidstool verbetert SEO, maar belangrijker nog, helpt ons te voldoen aan de EAA-richtlijn die op 28 juni 2025 ingaat.

Toegankelijkheid verbeteren met AI

AccessiWay verbetert de toegankelijkheid van websites door een ‘accessibility interface’ te combineren met geavanceerde AI. Bezoekers kunnen de accessibility interface activeren om de bediening van een website aan te passen. Dit maakt websites toegankelijker voor bezoekers met een visuele, cognitieve of motorische beperking.

De geavanceerde AI van AccessiWay scant websites op toegankelijkheid en kan automatisch aanpassingen maken. De AI zoekt bijvoorbeeld naar afbeeldingen zonder omschrijvende alt-tekst. Als deze tag ontbreekt, bepaalt de AI of de afbeelding relevant is voor de bruikbaarheid van de site, en genereert hij automatisch een tag op basis van de bestandsnaam en omringende tekst.

Websites automatisch optimaliseren

De technologie van AccessiWay is continu actief en past de meeste optimalisaties automatisch toe. Dat houdt nieuwe content toegankelijk, en maakt het mogelijk om bestaande content te updaten op basis van voortschrijdend inzicht.

Het AI-model is getraind op de Richtlijnen voor Toegankelijkheid van Webcontent (WCAG 2.1) en bevat duizenden toepassingen van elementen op andere websites. Het model kan elementen aanpassen aan het type website waar ze op staan. Een blog bedien je anders dan een webshop, en de AI houdt daar rekening mee.

EU maakt toegankelijke websites verplicht

Op 28 juni 2025 gaat de European Accessibility Act (EAA) in. Deze Europese richtlijn moet de beschikbaarheid van producten en diensten voor mensen met een beperking waarborgen. Onder de EAA vallen websites van:

  • Elektronische communicatiediensten zoals telecombedrijven
  • Streamingdiensten en andere media-aanbieders
  • Vervoersdiensten, reisplanners en ticketverkopers
  • Banken en financiële diensten voor consumenten
  • Digitale boekaanbieders
  • Webshops en e-commerceplatforms

Kort samengevat omvat de EAA-richtlijn alle op consumenten gerichte websites met commerciële dienstverlening of productverkoop die zonder digitale toegang niet (of niet goed) bruikbaar zijn. De richtlijn vereist dat mensen met een beperking zulke websites zelfstandig kunnen gebruiken. Wie niet aan deze eisen voldoet, kan een boete krijgen.

Uitzonderingen op de EAA

Dienstverleners met minder dan 10 medewerkers en een jaaromzet onder de 2 miljoen euro, zijn vrijgesteld van de EAA. Voor websites die producten verkopen (zoals webshops), geldt deze uitzondering niet. Oude content (van voor 28 juni 2025) en inhoud van derden (een ingevoegde YouTube-video van iemand anders) vallen buiten de EAA.

Als naleving van de richtlijn te duur of technisch onhaalbaar is, of als het de kernfunctie van een product of dienst fundamenteel aantast, is bezwaar tegen de EAA mogelijk. Bij succesvol bezwaar wordt de richtlijn versoepeld naar het maximaal haalbare niveau van toegankelijkheid.

Hoe bepaal je of een website toegankelijk is?

Een website die onder de EAA-richtlijn valt, moet toegankelijk zijn. Om te bepalen of dat zo is, biedt een andere EU-richtlijn (2016/2102) vier toegankelijkheidsprincipes. Dit zijn:

Waarneembaarheid: kunnen bezoekers alle informatie en interface-elementen waarnemen?
Bedienbaarheid: zijn functies en navigatie via verschillende invoermethoden zoals toetsenbord of spraak beschikbaar?
Begrijpelijkheid: zijn de inhoud en bediening eenvoudig te doorgronden dankzij duidelijke taal en voorspelbare interacties?
Robuustheid: is de site technisch stabiel genoeg om uiteenlopende hulpmiddelen te ondersteunen?

Voldoen aan de EAA is voor iedereen belangrijk

De EAA vereist dat websites het hun bezoekers makkelijk maken om er de weg te vinden. Navigatie, productfoto’s en contactknoppen moeten voor iedereen zichtbaar zijn. Daarnaast moet de site technisch stabiel genoeg zijn om ondersteunende hulpmiddelen van bezoekers te laten werken.

Kort samengevat moet een website toegankelijk, duidelijk en stabiel zijn.

De EAA stelt logische eisen waar iedere website aan zou moeten voldoen. Een site die helder en logisch in elkaar steekt, goed te begrijpen is én technisch stabiel werkt, is beter vindbaar door zoekmachines, verleidt bezoekers om vaker langs te komen en zorgt ervoor dat transacties slagen. Door te voldoen aan de EAA, voldoen websites gelijk ook aan een aantal belangrijke SEO- en bruikbaarheidsprincipes.


Beoordeel dit artikel

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Blog overzicht

Auteur: TIP-redactie

Is de auteursnaam die we gebruiken wanneer een blogpost in teamverband door meerdere TransIP’ers is samengesteld. Denk bijvoorbeeld aan een eventverslag of onze Recommends.