Wat is een privacyverklaring en wanneer heb je hem nodig?

Leer van de beste praktijken

Voor online bedrijven is gegevensbescherming met de komst van de AVG (Algemene Verordening Persoonsgegevens) urgenter dan ooit geworden, niet in de laatste plaats vanwege de vaak zeer kostbare gevolgen van schending. Om de AVG na te leven moet meerdere zaken op orde hebben, zoals het hebben van een privacyverklaring. Maar wat is dat nu precies en waarom is hij zo belangrijk? In dit artikel duiken bijten we ons daarin vast en delen we tips voor het opstellen van een effectieve privacyverklaring.

Wat is een privacyverklaring

Een privacyverklaring is een document waarin een organisatie uitlegt welke persoonlijke gegevens ze verzamelen, hoe ze deze gegevens gebruiken, opslaan, delen en welke rechten gebruikers hebben met betrekking tot hun eigen gegevens.

Kortom, het is een belangrijk instrument in het bieden van transparantie over hoe jij of jouw bedrijf omgaat met persoonsgegevens. Een goede privacyverklaring werkt geruststellend en geeft gebruikers aan dat hun privacy serieus wordt genomen.

Het belang van een privacyverklaring onder de AVG

Onder de AVG zijn bedrijven verplicht om een duidelijke en begrijpelijke privacyverklaring te bieden. Deze verplichting is bedoeld om exact datgene te doen dat we al eerder noemden: het biedt transparantie en waarborgt de rechten van individuen met betrekking tot persoonsgegevens.

Een privacyverklaring die aan de AVG voldoet laat zien dat de verwerker (of dat nu een bedrijf is of niet) zich bewust is van zijn verantwoordelijkheden en dat het de privacy van zijn gebruikers serieus neemt.

Wat hoort er in een privacyverklaring thuis?

Een goede privacyverklaring moet enkele essentiële elementen bevatten, waaronder:

●      Een duidelijke beschrijving van welke gegevens worden verzameld, zoals naam, e-mailadres en in sommige gevallen zelfs IP-adres.

●      Uitleg over waarom deze gegevens worden verzameld en hoe ze worden gebruikt.

●      Informatie over hoe lang de gegevens worden bewaard en met wie ze worden gedeeld.

●      Informatie voor gebruikers rondom hun rechten, zoals een beschrijving van de processen om eigen gegevens in te zien, te laten corrigeren of te laten verwijderen.

Tips voor het opstellen van een effectieve privacyverklaring

Het opstellen van een duidelijke en effectieve privacyverklaring kan een uitdaging zijn, maar met de volgende tips kun je ervoor zorgen dat jouw privacyverklaring aan de verwachtingen voldoet:

Maak jezelf vertrouwd met de AVG, GDPR

(of andere toepasselijke regelgeving)

Onderzoek welke regels van toepassing zijn op jouw bedrijf en zorg ervoor dat je privacyverklaring aan de eisen voldoet.

Gebruik begrijpelijke taal

Vermijd jargon en leg complexe termen uit in eenvoudige woorden. Hierdoor kunnen gebruikers gemakkelijker begrijpen wat er met hun gegevens gebeurt.

Wees transparant en specifiek

Geef gedetailleerde informatie over welke gegevens worden verzameld en waarom. Wees ook duidelijk over hoe lang de gegevens worden bewaard en met wie ze worden gedeeld.

Maak het gemakkelijk toegankelijk

Zorg ervoor dat de privacyverklaring gemakkelijk te vinden is op je website en dat gebruikers er op elk moment toegang toe hebben.

Houd de privacyverklaring up-to-date

Zorg ervoor dat je privacyverklaring regelmatig wordt bijgewerkt om aan nieuwe regelgeving of veranderingen binnen je organisatie te voldoen.

Focus op je leukere dingen, laat iubenda zich zorgen maken om de GDPR / AVG

iubenda is een alles-in-één oplossing om je website AVG-compliant te maken.

GDPR compliance tool

  • Privacyverklaring generator
  • Cookiebeleid generator
  • Google Certified Consent Management Platform
  • Algemene voorwaarden generator**
Inbegrepen features
  • Documentgeneratie
  • Automatische updates om je compliant te houden
  • Uurlijkse en maandelijkse compliance scan

Vanaf

€ 5,50

€0.99p/m

Ontdek iubenda

Voor deze actie gelden een aantal voorwaarden:
*Actietarief geldt voor de eerste 6 maanden
** Beschikbaar in Iubenda Advanced en Ultimate
Bekijk algemene voorwaarden

Heb je een website voor je bedrijf? Dit is voor jou!

Wat voor impact heeft de GDPR op jouw marketing?

Veel bedrijven passen marketing strategieën toe waarin ze gericht adverteren, of e-mailcampagnes toespitsen op specifieke klantprofielen.

Mocht je niet helemaal helder hebben of je dit wel op een manier doet die voldoet aan GDPR-richtlijnen, lees dit.

Update vóór januari 2024 of verlies advertentie-inkomsten

Advertenties op je eigen site draaien via het netwerk van Google is behoorlijk interessant voor veel bedrijven.

Tel jij je daar al onder, of ben je het van plan? Dan doe je er goed aan kennis te nemen van de nieuwste vereisten.

Waarom moeten websites een beleid voor dataretentie hebben?

Als je wilt voldoen aan de GDPR, dan is het hebben van een beleid voor dataretentie noodzakelijk.

Dit beleid legt vast hoe lang je de gegevens die je verzamelt van je bezoekers bewaart en hoe deze worden opgeslagen.