Google Consent Mode v2

De makkelijkste manier om Google Consent Mode v2 te krijgen

Hoe blijf je effectief data verzamelen, terwijl je voldoet aan privacywetgeving?

Google maakt het je makkelijk met de Google Consent Mode v2. Die integreert naadloos met platformen zoals Google Analytics en Google Tag Manager. Dus zoek je een makkelijke manier om binnen de privacyregels toch zoveel mogelijk waardevolle inzichten te genereren? Dit kan je helpen.

Je moet bezoekers op je website of in de webshop vragen om toestemming, om cookies te plaatsen. Dat verzoek moet je zelfs uitsplitsen in de verschillende soorten cookies. Geven bezoekers geen toestemming of beperkte toestemming? Dan mag je niet zomaar persoonlijke gegevens verzamelen. Met Google Consent Mode v2 registreer je de toestemming, worden tags automatisch aangepast en verzamel je zorgeloos data.

Als je een makkelijke oplossing zoekt voor je cookiebeleid is de consent mode een goed idee. Integreer de modus met je Consent Management Platform (CMP) of gebruik een cookiebanner voor de cookiemelding. Dan hoef jij je niet druk te maken over de GDPR compliance.

Wat is Google Consent Mode v2?

Google Consent Mode v2 biedt een oplossing om waardevolle website-data te blijven verzamelen, terwijl je voldoet aan actuele privacywetgeving.

De oplossing is een reactie op de veranderende wet- en regelgeving voor privacy, zoals de AVG-wetgeving (Algemene Verordening Gegevensbescherming) op basis van de Europese GDPR-richtlijn (General Data Protection Regulation).

De wetgeving is bedoeld om de privacy van consumenten beter te beschermen. De wetgeving vereist daarom dat websites hun bezoekers informeren over het gebruik van cookies, en actief vragen om toestemming. Sterker nog, je bent verplicht om apart toestemming te vragen voor het gebruik van verschillende soorten cookies:

  • Noodzakelijke cookies: om de website te laten functioneren.
  • Voorkeur-cookies: niet noodzakelijk, maar om de website af te stemmen op de voorkeuren van de bezoeker.
  • Statistische cookies: voor statistische gegevens over het websitegebruik, bijvoorbeeld te gebruiken in Google Analytics.
  • Marketing-cookies: om gegevens te verzamelen voor de optimalisatie van advertenties, zoals in banners op in externe advertentienetwerken zoals Google Zoekresultaten en YouTube.




Google Consent Mode v2 werd ontwikkeld om op een eenvoudige manier te voldoen aan de privacywetgeving, en toch zoveel mogelijk informatie over bezoekers te verzamelen. Dat geldt specifiek voor de Google-gerelateerde cookies, dus die voor bijvoorbeeld Google Analytics, Google Ads en Google Tag Manager. De consent mode helpt om bezoekers om toestemming te vragen, en om alleen de cookies te activeren waar bezoekers toestemming voor geven.

Google consent gebruikt anonieme data van datastromen, om toch tot waardevolle inzichten te komen. Anonieme gegevens mogen binnen de privacywetgeving nog steeds worden verzameld, ook zonder expliciete toestemming. Zo beperk je als organisatie het verlies aan data, zodat je toch de waardevolle inzichten behoudt die belangrijk zijn voor de website en bredere business.

Het voordeel van Google Consent Mode v2

Met Google Consent Mode v2 balanceer je tussen de privacywetgeving waaraan jij je moet houden en het doel om zoveel mogelijk waardevolle inzichten over websitebezoekers te verzamelen. De Consent Mode van Google maakt het je als website-eigenaar, manager of online marketeer makkelijker om de juiste balans te vinden. Je verzamelt natuurlijk gewoon de data van bezoekers die daar toestemming voor geven. Daarnaast verzamel je zoveel mogelijk (anonieme) gegevens van bezoekers die geen toestemming geven, binnen de wet- en regelgeving. Concreet levert dat vijf voordelen op:

Je voldoet aan privacywetgeving

Natuurlijk wil je voldoen aan de AVG/GDPR-wetgeving, en het liefst zo makkelijk mogelijk. Dat kan met Google Consent Mode v2, omdat je hiermee voldoet aan de vereisten om bezoekers om toestemming te vragen.

Tags passen zich automatisch aan

De tags die je gebruikt binnen de meet-software van Google passen zich automatisch aan op basis van de toestemming die bezoekers geven. Zo maak je de dataverzameling efficiënter, omdat je dit niet handmatig hoeft aan te passen of in de gaten hoeft te houden.

Je verzamelt zoveel mogelijk data

Ondertussen verzamel je zoveel mogelijk data, binnen wat er op basis van de wetgeving wordt toegestaan. Zelfs als bezoekers bepaalde cookies wijzigen, worden er anoniem gegevens verzameld om inzichten te genereren.

Goede gebruikservaring voor bezoekers

De gebruikerservaring voor bezoekers is goed, omdat je transparant bent over de cookies die je verzamelt. Bezoekers hebben zelf de keuze om wel of geen toestemming te geven, per type cookie.

Voldoende data voor campagnes

Je blijft voldoende data genereren voor campagnes, zelfs als je maar beperkt toestemming krijgt van bezoekers om cookies te plaatsen. Op die manier blijven advertenties effectief, dus campagnes succesvol.

Tip: vooral de modellerende functie voor conversiegegevens is heel waardevol voor online marketeers. Het lukt daarmee zelfs op basis van anonieme data om inzichten te genereren, die helpen om effectieve campagnes te lanceren.

Wat gebeurt er als ik Google Consent Mode v2 niet implementeer?

Zonder Consent Mode v2 zullen de metingen en rapportages rondom advertenties die je als uitgever draait, of als adverteerder bij anderen uitzet enorm beperkt worden. Dit heeft invloed op meerdere aspecten van campagnes, waaronder de effectiviteit van doelgroepen en retargeting. Hierdoor zullen ook de algoritmes rondom biedstrategie minder goed werken, doordat ze gevoed worden met te weinig of inaccurate gegevens. Dit leidt tot minder efficiënte campagnes, omdat het budget niet geoptimaliseerd kan worden.

Voorbeeld

Denk bijvoorbeeld aan een campagne waarbij de doelstelling “maximaliseer conversies” is, gebaseerd op een gewenste CPA. Accuraat kunnen meten is essentieel om het algoritme effectief te kunnen laten functioneren en bieden.

Als er door het ontbreken van Google Consent Mode v2 minder conversies gemeten kunnen worden, kan het zijn dat er niet op de juiste signalen ingespeeld wordt, wat leidt tot inefficiënt bieden en daardoor een minder succesvolle allocatie van het advertentiebudget.

Voor de adverteerder een reden om enkel met uitgevers te willen werken die Google Consent Mode v2 correct geïmplementeerd hebben, voor uitgevers een reden het geïmplementeerd te hebben zodat ze volwaardig deel kunnen nemen aan Google’s advertentieplatformen.

Hoe werkt Google Consent Mode v2?

Google Consent Mode v2 biedt een flexibele oplossing, om data te verzamelen én te voldoen aan privacywetgeving. De oplossing past zich aan op basis van de toestemming die bezoekers geven.

Tip: wil je de consent mode van Google gebruiken? Integreer die met het Consent Management Platform (CMP) dat je gebruikt. Of kies een eigen implementatie, bijvoorbeeld een cookiebanner. Zodra een bezoeker op de website komt registreert de cookiebanner of het CMP de toestemming (of weigering).

De Google Consent Mode v2 werkt in drie stappen:

Toestemming van de bezoeker

De consent mode vraagt allereerst om toestemming van de bezoeker, die een pagina op de website bezoekt. Zodra de bezoeker wel of geen toestemming geeft (of beperkte toestemming) wordt dit geregistreerd.

Tag-aanpassingen

Nadat de bezoeker toestemming heeft gegeven past Google de Google-tags aan, bijvoorbeeld voor Google Analytics en Google Ads. Dat gebeurt automatisch. Geeft een bezoeker geen toestemming voor bijvoorbeeld commerciële cookies? Dan verzamelen de systemen van Google alleen nog anonieme gegevens, zodat je voldoet aan de privacywetgeving.

Gegevensverzameling

Uiteindelijk verzamelt Google gegevens van bezoekers. Dat gaat om herleidbare gegevens als bezoekers toestemming geven, of om ‘cookieless pings’ als bezoekers geen toestemming geven. Google Analytics 4 kan anonieme gegevens gebruiken voor gedrags- en conversiemodellering, dus om op basis van anonieme gegevens toch waardevolle inzichten te creëren.

Google houdt de toestemming van de bezoeker bij, ook bij het bezoek aan meerdere pagina’s. Pas als de bezoeker de toestemming wijzigt wordt dit doorgevoerd, voor de pagina’s die iemand vanaf dat moment bezoekt. Dankzij het behoud van de status van de toestemming heb je hier geen omkijken naar.

Platforms waarop Google Consent Mode v2 wordt gebruikt

Gebruik je Google Consent Mode v2? Dan regel je daarmee de balans tussen privacywetgeving en dataverzameling voor deze platformen:

Google Analytics

Als bezoekers geen toestemming geven om cookies te plaatsen past Google Analytics zich daarop aan.

Je verzamelt automatisch geen persoonlijke gegevens van deze bezoekers.

In plaats daarvan gebruikt Google Analytics 4 schattingen op basis van modellen.

Zo krijg je dus nog steeds inzicht in algemene trends en bezoekersaantallen, ook al is dat beperkter.

Google Tag Manager

Heb je tags ingesteld via Google Tag Manager (GTM)? Die passen zich automatisch aan de wel of niet gegeven toestemming aan.

Dus gebruik je een tag voor een marketingtool die alleen met toestemming actief mag zijn? Als een gebruiker de toestemming weigert zal GTM de tag voor die tool niet activeren bij die gebruiker.

Gtag

Global Site Tag (Gtag) werkt op een vergelijkbare wijze als de Google Tag Manager.

Je verzamelt dus geen persoonlijke gegevens als een bezoeker geen toestemming geeft.

Google Ads

Voor Google Ads heeft een niet-gegeven toestemming vooral invloed op bijvoorbeeld retargetingcampagnes.

Als een bezoeker geen toestemming geeft zullen Google Ads-tags geen persoonlijke gegevens verzamelen, dus lukt retargeting niet. Wel kun je basisstatistieken over de advertenties blijven gebruiken.

Floodlight

Deze specifieke tag binnen het Google Marketing Platform voor conversies werkt samen met de consent mode.

Als een gebruiker geen toestemming geeft voor tracking zal Floodlight de gegevens niet opslaan of verwerken. Zo respecteer je de privacy van de gebruiker. Uiteraard heeft dat invloed op conversiemetingen.

Google Consent Mode v2 gebruiken met iubenda

Handmatig Google Consent Mode v2 implementeren is niet voor iedereen weggelegd.

Google raadt zelf alleen ervaren webdevelopers aan dit te doen als ze over voldoende kennis beschikken.

Om het iedereen makkelijker te maken, werkt Google ook samen met CMP partners. Het resultaat is een installatie met minieme hoeveelheid handwerk.

Doordat iubenda een Google certified CMP partner is, wordt het je zo makkelijk gemaakt dat je er al in enkele stappen klaar mee bent:

Cookie Consent met iubenda

  • Google certified Consent Management Platform
  • Gemaakt voor Google Consent Mode v2
  • Voldoe aan alle cookiewetgeving tegelijkertijd
  • Automatische generatie van wettelijke documenten
  • Direct beschikbaar voor alle hostingklanten van TransIP
Inbegrepen features
  • Documentgeneratie
  • Automatische updates om je compliant te houden
  • Uurlijkse en maandelijkse compliance scan

Vanaf

€ 5,50

€0.99p/m

Probeer iubenda

Voor deze actie gelden een aantal voorwaarden:
*Actietarief geldt voor de eerste 6 maanden Bekijk algemene voorwaarden






1. Configureer je toestemmingsbanner

Beantwoord een paar eenvoudige vragen en kies voor iubenda's automatische configuratie of voor een volledig aangepaste banner en toestemmingsverzameling.

2. Installeer deze op je site

Kopieer en plak de meegeleverde code in je website, implementeer onze Google Tag Manager-template of kies uit een van onze speciale plug-ins. Al het andere gaat automatisch, inclusief het instellen van de Google Consent Mode v2.

3. Begin met metingen van gebruikers die geen toestemming hebben gegeven.

Ontvang verbeterde marketing data omdat Google Consent Mode v2 is ingebouwd in je iubenda CMP. Met de geavanceerde algoritmes van Google kun je conversies en analytics zien, zelfs voor gebruikers die geen toestemming geven voor tracking, en iubenda helpt je om dit voor elkaar te krijgen zonder enige moeite.

Heb je een website voor je bedrijf? Dit is voor jou!

Update vóór januari 2024 of verlies advertentie-inkomsten

Advertenties op je eigen site draaien via het netwerk van Google is behoorlijk interessant voor veel bedrijven.

Tel jij je daar al onder, of ben je het van plan? Dan doe je er goed aan kennis te nemen van de nieuwste vereisten.

Wat is een Consent Management Platform?

Je moet bezoekers om toestemming vragen als je persoonlijke gegevens van ze verzamelt. Hoe regel je dat? En belangrijker: hoe maak je het jezelf makkelijk? Een Consent Management Platform (CMP) is dan een goede keuze. Het platform regelt dat je om toestemming vraagt. En het regelt het beheer van die toestemming, inclusief audit-trail en andere handige toepassingen.

Google consent-vereisten in 2023-2024: Google Certified CMP

Toestemming in de vorm van “user consent” (of “cookie consent”) is een vereiste volgens vrijwel alle privacywetgeving.

Dit geldt ook voor adverteerders die niet direct, maar via het netwerk van Google adverteren op websites van anderen (denk aan Google AdSense).

Om het risico op overtreding te verkleinen stelt Google steeds strengere eisen aan zowel adverteerder als website-eigenaar (uitgever).