Blog overzicht

/ Hoe maak ik een online portfolio?

Als kunstenaar, fotograaf, videograaf of andere professional wil je je werk aan een zo groot mogelijk publiek laten zien. Een online portfolio is tegenwoordig haast onmisbaar. Gelukkig is het bouwen van een professioneel ogend online portfolio niet heel lastig. Omdat we je vast goed op weg willen helpen lees je in dit artikel waar je rekening mee moet houden bij het opzetten van een goede portfoliowebsite.

Wat is een online portfolio?

Een online portfolio is vaak een mooi vormgegeven verzameling van afbeeldingen, werkzaamheden, kunst of andere werken van jouw hand. Hier stel je jouw allerbeste werk tentoon. Of je nu fotograaf, tekstschrijver, webdesigner of developer bent: het maakt niet uit, dit is jouw online visitekaartje.

De belangrijkste reden om een online portfolio te hebben is dat jij je vaardigheden kunt laten zien aan potentiële opdrachtgevers. Een digitaal portfolio laat zien wat jij echt kunt, niet alleen waarvoor je hebt gestudeerd. Bovendien kun je met het ontwerp ervan ook jouw eigen stijl uitdragen. Neem een template als basis en laat met jouw creativiteit laat zien waar je voor staat.

Met de populariteit van WordPress en het volwassen worden van platformen zoals Behance is het aanbod aan dienstverleners voor online portfolio's de afgelopen jaren flink toegenomen. Er zijn dus genoeg voorbeelden te geven van platforms voor een online portfolio. Wil je een gratis platform, dan kun je bijvoorbeeld kiezen uit Behance, Dribbble, Flipsnack, WordPress.com, Jimdo of Canva. Houd er wel rekening mee dat gratis diensten in veel gevallen beperkingen met zich meebrengen. Dit kunnen directe beperkingen op het account zijn, of beperkte controle over andere elementen, zoals het hebben van verplichte advertenties op je website.

Vind je het niet erg om te betalen voor je services, dan is er bijvoorbeeld Adobe Portfolio, Carbonmade, Portfoliobox of Wix. Doe je het liefst helemaal je eigen ding, dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor WordPress-hosting of een eigen website.

Hoe bouw je een online portfolio?

Een portfoliowebsite is niet alleen handig om zelf terug te blikken op wat je al gedaan hebt. Voor (creatieve) professionals zijn portfoliowebsites dé manier om potentiële klanten aan te spreken in hun eigen omgeving. Als professional is het belangrijk om een selectie te maken van je beste werk. Kies een aantal projecten waar je echt trots op bent en stel die tentoon om toekomstige opdrachtgevers aan te spreken. Dat moet de basis vormen. Nieuwe klanten willen namelijk weten of jij kunt voldoen aan hun behoeftes en bepalen dit op basis van je voorgaande werk. Weet je zelf dat jij hebt wat ze zoeken, maar draagt je portfolio dit onvoldoende uit? Dan is dat zeker een gemiste kans!

Concreet bestaat het bouwen van een goed online portfolio uit een aantal stappen:

- Bepaal vooraf wat voor soort klant je wilt aantrekken;
- Bied een passende dienst of een passend product;
- Maak een selectie van je beste werk in die richting;
- Wek vertrouwen met inzicht in je werk en social proof (bijv. recensies);
- Voeg een duidelijke call to action toe zodat de drempel voor jouw ideale klant zo laag mogelijk is.

Wees selectief

Kies bij voorkeur voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Plaats geen werk in jouw portfolio als je twijfelt over de kwaliteit. Klanten beoordelen je op basis van wat ze zien en vaak ook het eerste dat ze zien. Het is de eerste indruk die je maakt. Toon ook niet alles, zelfs als het allemaal fantastisch is. Begin in ieder geval met een selectie van jouw beste werk. Mensen hebben een beperkte aandachtsspanne en je wilt alleen de voorbeelden laten zien die je talent en ervaring het beste demonstreren.

Tip: Maak bijvoorbeeld een spreadsheet met hierin een (groot) deel van je werk. Rangschik dit werk en maak een top 10 of top 20. Je kan daar ook kiezen om je te richten op één vaardigheid, of juist projecten te kiezen die verschillende vaardigheden tonen.

Het opzetten

Bij het opzetten van een eigen online portfolio moet je niet alleen denken aan de professionaliteit die het uitstraalt, maar ook de eenvoud. Want ook hier geldt: less is more.

Als je een portfolio bijhoudt op Behance of een andere specifieke portfoliobouwer, hoef je vaak minder na te denken over de vormgeving en de inrichting. Vaak hebben deze een vaste vormgeving, kies je uit hun thema’s en elementen, of staat de structuur al vast. Wil je echter helemaal zelf bepalen wat jij uitstraalt? Dan haal je het meeste uit het meestgebruikte platform voor het opzetten van een online portfolio: WordPress. Naast de WordPress-community waar je op kunt leunen voor hulp en inspiratie is er een breed aanbod aan thema's en plug-ins om uit te putten.

Hoewel er veel gratis thema's zijn die ontworpen zijn voor portfoliogebruik, zijn er ook betaalde opties die sterk aan te raden zijn. Envato's ThemeForest is bijvoorbeeld een goede bron.

Zelf-gehoste WordPress levert je veel meer mogelijkheden op dan een gratis account op wordpress.com, maar hiervoor heb je wel een domeinnaam en hostingpakket nodig. Heb je al een hostingpakket afgenomen bij TransIP? Dan kun je in je controlepaneel kiezen voor een snelle en moeiteloze WordPress-installatie. Waar je nog meer aan moet denken bij het inrichten van een WordPress-pagina lees je in dit artikel.

Indeling van je portfolio

Stel jezelf zo vroeg mogelijk de vraag: wie zijn mijn gewenste klanten? Een krachtig portfolio bouwen voor een brede doelgroep is heel erg lastig. Heb je dit al gedaan, of heb je een reden om dat toch te willen? Deel het dan zichtbaar op in verschillende niches. Zo kan je jouw werk toch heel gericht aan de juiste doelgroep laten zien.

Tip: Op overzichtspagina’s is het aan te raden niet teveel informatie te tonen. Houd het simpel en zorg bijvoorbeeld met zogenaamde hover-over effecten dat er meer informatie verschijnt als een bezoeker de muis over een bepaald onderwerp houdt voor meer informatie.

Toon bewijs, wek vertrouwen

Misschien vanzelfsprekend (en toch vaak vergeten), maar echt heel belangrijk is het bewijs dat jij de beste kandidaat bent voor de job. Klanten staan namelijk voor een uitdaging, anders komen ze niet bij jou terecht. Vertrouw echter niet alleen op het feit dat je in die behoefte kunt voorzien. Laat zien wie ze voorgegaan zijn en verlaag daarmee de drempel om iets bij jou af te nemen. Bewijs leveren voor sterk, al geleverd werk kan op meerdere manieren.

Reviews

Laat reviews van tevreden klanten zien. Je kunt deze reviews zelf verzamelen en op je website plaatsen, maar eventueel ook externe tools hiervoor gebruiken, zoals Google Reviews of Trustpilot. Dit laatste draagt extra bij aan het opbouwen van vertrouwen, omdat je hiermee een eerlijk inkijkje geeft in hoe jij zakendoet.

Klantcases

Maak samen met je klanten klantcases, in de vorm van een artikel of korte video, waarin je niet alleen het verhaal vertelt vanuit jouw perspectief, maar ook de klant aan het woord laat. Ook dit vergroot het vetrouwen dat bezoekers in jou zullen hebben.

Logo’s

Toon logo’s van (bekende) bedrijven waar je mee samenwerkt(e). Dit geeft potentiële klanten direct inzicht in je klantenkring en dus jouw successen. Wat je tegenwoordig ook vaak ziet, is dat logo’s van bekende websites worden getoond waar je een bijdrage aan hebt geleverd of genoemd werd.

Houd het bij!

Probeer je online portfolio regelmatig te voorzien van updates. Toon je in plaats van je laatste werk materiaal dat al een aantal jaar oud is, dan kan dit nadelig uitpakken. Potentiële opdrachtgevers kunnen de verkeerde conclusies trekken en denken dat je de laatste jaren weinig nieuwe goede projecten hebt opgeleverd. Of ze verwachten materiaal in een stijl die heel anders is dan wat je nu maakt.

De tijd is makkelijk uit het oog te verliezen, plan daarom iedere drie tot zes maanden een blok in je agenda waarin je terugkijkt op de vorige periode en nagaat of je nieuwer werk moet toevoegen aan je portfolio.

Het gaat niet alleen om je werk

Vergeet niet om naast je werk ook jezelf tentoon te stellen. Hoewel het zien van eerder werk vaak cruciaal is, is het ook belangrijk om te onthouden dat potentiële opdrachtgevers op zoek zijn naar de persoon die het heeft gemaakt. Een goed portfolio wordt nog beter als je meer vertelt over jezelf, je persoonlijkheid, je achtergrond en met wat voor soort personen of bedrijven je graag werkt. Onderschat dus zeker niet hoeveel een goede biografie-pagina kan bijdragen.

Met de bovenstaande kennis weet je voldoende om aan de slag te kunnen met je eigen online portfolio. Tijd om te bouwen!


Beoordeel dit artikel

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Blog overzicht

Auteur: TIP-redactie

Is de auteursnaam die we gebruiken wanneer een blogpost in teamverband door meerdere TransIP’ers is samengesteld. Denk bijvoorbeeld aan een eventverslag of onze Recommends.