/ Gearbooker: Een Airbnb voor creative gear

Creatievelingen gebruiken steeds meer verschillende gear om mooie producties en projecten te creëren. Al die apparatuur zelf aanschaffen is echter niet meer van deze tijd, vinden ze bij Gearbooker. Zij hebben dan ook een modern peer-to-peer-huurplatform gecreëerd, precies voor deze doelgroep.

 
 

Peer-to-peer-huurplatform voor creatievelingen

Iedere creatieveling heeft wel apparatuur liggen die hij of zij niet dagelijks nodig heeft. Creator Jonathan Stranders zag daar een gat in de markt in en startte vorig jaar met het platform Gearbooker, naar eigen zeggen ‘de AirBNB voor creatieve gear’. Stranders is al langer actief met digitale platformen voor de creatieve sector; zo runt hij al jaren een platform waarmee fotografen hun foto’s aan hun klanten beschikbaar kunnen stellen en verkopen op print.

Behoefte aan uitwisseling is groot

'Ik zie al jaren dat creatieven als fotografen en filmmakers spullen met elkaar delen en dat die behoefte aan uitwisselen dus wel degelijk aanwezig is’, vertelt Stranders. ‘Dit ging nog redelijk ouderwets "via-via" en via oproepjes op kanalen als Facebook. Het was vaak niet inzichtelijk welke soort apparatuur er nou beschikbaar was en wie dat dan kon uitlenen of verhuren. Ik ben erg gefascineerd door de deelplatformen die de laatste jaren stevig in opkomst zijn en diverse sectoren enorm op zijn kop hebben gezet. Uber in de taximarkt en AirBNB op het gebied van hotels en vakanties. Dat concept móest te combineren zijn in deze sector vol creatievelingen.’


Er is genoeg creative gear te vinden bij Gearbooker Foto: TransIP


Verzekering als basis

‘Eén van de eerste zaken die ik heb opgepakt, was contact leggen met verzekeraars’, benadrukt Stranders. ‘Het valt of staat met dit soort platformen dat in ieder geval de basis goed geregeld is. Verzekeraars zijn niet altijd even happig op dit soort deelplatformen, hoewel er al wat ervaring was met platformen als SnappCar (een dienst waarmee je particuliere auto's kan huren). Wij hebben uiteindelijk een verzekeraar gevonden die graag met ons in zee wilde gaan.’


Modulaire opbouw

‘Ons platform hebben we gemaakt op een basis van een bestaande open-source repository, die nog behoorlijk basic was. Daarbovenop hebben we onze eigen technologie gebouwd. De basis bestond wel uit wat features die we nodig hadden, maar kwam ook met een hele lading bugs die we eerst moesten oplossen. Waarom we dan toch voor deze repository hebben gekozen? Het voordeel was dat hij erg plug-invriendelijk was. De developers hebben daar veel baat bij, omdat de applicatie daarom mooi modulair is opgebouwd. Ondertussen herken je de oorspronkelijke code bijna niet meer terug. De originele bouwstenen zijn zo goed als verdwenen in onze eigen code.’


Vertrouwen is een groot goed op een deelplatform

Stranders vervolgt: ‘We zijn natuurlijk nog lang niet uitontwikkeld. Security is bijvoorbeeld een continu aandachtspunt. Niet alleen voor de websitetechnologie, maar zeker ook voor de gebruikers op zich. Daarom hanteren wij ook het Know Your Customer-principe. We scherpen continu onze onboarding-flow en de booking funnel aan voor maximale zekerheid en efficiëntie bij het huren. Vertrouwen en gemak is namelijk een groot goed bij een deelplatform als dit. Doordat wij hier zo’n nadruk op leggen zien wij die twee factoren als onze belangrijkste toegevoegde waarde. Onze userbase groeit ondertussen lekker door en dus zetten we ook stappen in de bereikbaarheid en performance van de site. We hebben onlangs zelfs onze eerste stapjes in het buitenland – België – gedaan, dus ook daar is de website op aangepast. In België blijken toch weer andere dingen van belang dan in Nederland, dus ook dat vraagt extra aandacht van het ontwikkelteam. Het voordeel is dat onze basis nu goed staat. Dat was in het begin nog best een uitdaging, maar ondertussen is het relatief makkelijk om nieuwe features aan de bestaande code toe te voegen.’


Make, learn, repeat

‘Een webapplicatie is natuurlijk nooit af, dus je blijft vernieuwen’, laat Stranders weten. ‘Zo zijn er algoritmes ingebouwd die surfgedrag en gebruikersgedrag benutten om de site nog slimmer en veiliger te maken. Deze worden met andere aspecten, zoals reviews, gecombineerd om daarmee elke gebruiker een ranking te geven. En om de community-gedachte van het platform te onderstrepen, hebben we onlangs een volgfunctie uitgerold. Je kan nu je favoriete verhuurders volgen en een berichtje ontvangen als hij of zij nieuwe gear online heeft gezet. Elke dag kijken we weer wat een nuttige toevoeging kan zijn voor ons platform. Uiteindelijk draait het namelijk gewoon om de loop: make > learn > repeat.’

Een eigen markt

‘Wij staan niet tegenover de huidige verhuurbedrijven', meldt Stranders. 'Net als AirBNB en de reguliere hotelketens kan dat prima naast elkaar bestaan. Waar de normale verhuurbedrijven de meest reguliere modellen op voorraad hebben, omdat daar nu eenmaal de gangbare verhuurvraag geldt, zie je op ons platform daarnaast juist ook de wat exotischere exemplaren voorbij komen. Ook hebben wij inmiddels in Nederland een behoorlijk fijnmazig netwerk van verhuurders, waardoor je niet een heel eind hoeft te rijden om spullen te huren. Waar een professionele verhuurder ook nog zijn investeringen, zijn pand en zijn personeel moet betalen, is onze verhuurder daar niet verantwoordelijk voor en daarom ligt de prijs vaak ook nog eens wat lager. ‘


Kennismaken dankzij events

‘Het is ook leuk om te horen dat verhuurder en huurder soms een klik hebben. Soms pakken ze dan ook samen creatieve projecten op. We willen daarom ook vaker events gaan organiseren in de toekomst om daarmee de creatieve community verder te versterken. We denken dan bijvoorbeeld aan demo-events. We werken nu al samen met meerdere grote apparatuurmerken die hun nieuwe gear aanbieden zodat onze klanten die real-life kunnen testen. Met dit soort events willen we dan fabrikanten en creatives de kans geven om nieuwe apparatuur op grote schaal te laten uitproberen.’


Pijnpunten in de markt

‘We zien dat je als deelplatform een reëel pijnpunt in de markt moet oplossen', vervolgt Stranders. 'Dat kan een kostenaspect zijn, of een beschikbaarheidsissue. Maar zeker niet onbelangrijk is dat de secundaire zaken goed op orde zijn. Veiligheid, betaalgemak, verzekering, gebruiksgemak en er moet een gat zitten tussen de gebruiksfrequentie en de waarde van het te verhuren product. Iets met een relatief hoge prijs die je als eigenaar weinig gebruikt, dat werkt goed voor dit soort platforms. Precies daarom werkt boten delen zo goed. Ze zijn duur, worden weinig gebruikt en je kunt relatief eenvoudig het risico bij het verhuren wegnemen. Ook zien we dat gebruikers het delen van bezit een prettige ervaring vinden door het contact met anderen die jouw interesse delen. Tot slot verkleinen we met elkaar zo onze footprint op deze planeet. Al zijn het maar kleine beetjes, alle beetjes helpen.‘


Continu wordt de site geoptimaliseerd. Foto: TransIP


Europa veroveren

‘Onze ambitie is om hét deelplatform voor creative tools op Europese schaal te worden', meldt de creatieve ondernemer trots. 'We zijn natuurlijk begonnen om voor huurders geld te besparen en voor verhuurders geld te vergaren, maar ondertussen speelt voor ons het sociale aspect van de creative community ook een grote rol. Dat is ook een belangrijke manier om meer vertrouwen te creëren. Dankzij ons platform is niet meer het wel of niet bezitten van apparatuur de beperkende factor, maar alleen nog je eigen creativiteit. Zo hoeft je budget niet meer bepalend te zijn of je jouw skills maximaal kan benutten. Zelfs de afstand tot gear proberen we als beperkende factor uit te sluiten door een verzendservice te implementeren waardoor je vanuit Limburg heel simpel een lens in Groningen kan lenen en een paar dagen later aan de slag kan. Sterker nog, onze ambitie is dat als jij straks op vakantie in Italië bent en je mist een lens voor het perfect vastleggen van een hotspot tijdens jouw reis, je via Gearbooker snel in de buurt een objectief scoort. Zo maken we overal in Europa apparatuur voor iedereen bereikbaar.’


Schaalbaar zoeken met Elasticsearch

‘Om onze ambities waar te maken, moet ons platform natuurlijk wel top-notch blijven', besluit Stranders. 'We gaan daarom de komende tijd onze search engine op de schop gooien om ons platform nog beter doorzoekbaar en schaalbaar te maken. Dit willen we doen met ElasticSearch. Dit sluit naadloos aan op onze use case: de soms vrij ongestructureerde en fuzzy data snel doorzoekbaar maken en het kunnen filteren op veel producteigenschappen. Dit kan zeer handig zijn als je bijvoorbeeld op een bepaalde maximale rij-afstand een bepaald merk camera zoekt met een minimaal aantal megapixels en andere specifieke eigenschappen. Daarnaast biedt Elasticsearch ons in de toekomst nog meer voordelen doordat het ondersteuning biedt voor synoniemen, predictive search en autocomplete. TransIP heeft al ervaringen met het inzetten van Elasticsearch en we gaan graag samen aan de slag om deze functionaliteit goed te implementeren.’


Heb jij net als Gearbooker een bijzonder verhaal en sta je te springen om dat met de wereld te delen? Laat het dan achter in onze Knowledge Base en wie weet staat jouw verhaal straks in de schijnwerpers.

Deel jouw creatorstory


Op zoek naar andere creatorstories voor nog meer inspiratie? Bekijk dan alle inzendingen in dit overzicht.

Deel dit verhaal

Auteur: TIP-redactie

Is de auteursnaam die we gebruiken wanneer een blogpost in teamverband door meerdere TransIP’ers is samengesteld. Denk bijvoorbeeld aan een eventverslag of onze Weekly.

Reacties voor het blog zijn uitgeschakeld

Disqus reacties zijn niet beschikbaar omdat je Marketing-cookies hebt uitgeschakeld. Wil je toch reageren op het blog? Zet dan de marketing-cookies aan in jouw privacy instellingen.