Je eigen WordPress webshop maken met WooCommerce
Bouw in 10 stappen jouw webshop met WooCommerce voor WordPress
Iedereen kan een eigen webshop beginnen, bouwen én beheren dankzij de WooCommerce plug-in voor WordPress. Droom jij van een eigen winkel, maar weet je niet hoe je daarmee moet beginnen? Dan ben je hier op de juiste plaats. WordPress is een populair contentmanagementsysteem (CMS) waarmee je eenvoudig websites maakt en beheert. Oorspronkelijk werd WordPress gebruikt om blogs op te zetten. Al snel werd het ook mogelijk om standaard websites te bouwen. Omdat WordPress eenvoudig uit te breiden is met plug-ins, was deze stap makkelijk gemaakt
Wat heb je nodig voor een webwinkel?
Technisch bevatten webwinkels twee onderdelen die reguliere websites niet nodig hebben: productbeheer en een winkelwagentje. Onder productbeheer vallen alle opties die te maken hebben met het omschrijven van producten én het beheren van de voorraad van die producten. De winkelwagentje laat bezoekers producten in een (virtueel) winkelmandje plaatsen, zorgt dat er af te rekenen is en slaat vervolgens de bestelgegevens op zodat de winkel die kan afhandelen.
De WooCommerce plug-in voegt deze twee onderdelen (en een hoop ondersteunende opties) aan WordPress toe. Om je webwinkel te draaien heb je in de basis drie dingen nodig: WordPress, WooCommerce en een host waar jouw website draait.
Een goede host verzorgt voor jou de server (of plek op een server), opslagruimte, domeinregistratie, beveiliging, back-ups en biedt ondersteuning. Kort samengevat: bij de host kun je terecht om jouw winkel soepel en veilig te laten draaien. Op Managed WooCommerce Hosting voor ondernemers zie je alle opties waar je bij een uitstekende hosting-partij op kunt rekenen.
Zet je eigen WordPress webshop op met WooCommerce
WooCommerce maakt van WordPress een gebruikersvriendelijke, veelzijdige en uitbreidbare webshop. Of je nu een klein aantal producten verkoopt of een uitgebreid assortiment gaat aanbieden, WooCommerce past zich aan jouw wensen aan.
Bovenop dit voordeel komt de beheersbaarheid van de kosten. Zowel WooCommerce als WordPress zelf zijn Opensource en gratis. Afhankelijk van jouw wensen en de omvang van je winkel komen daar kosten bovenop.
- Voor een kleine winkel zijn hosting- en onderhoudskosten vaak al voldoende. Met een investering tussen de €10 en €20 per maand kom je al een heel eind.
- Heb je een middelgrote winkel, dan komen er waarschijnlijk extra kosten voor betaalde thema's, plug-ins en geavanceerdere hostingopties bij. Gemiddeld betaal je dan ergens tussen de €20 en €100 per maand.
- Ga je een grote winkel opzetten, dan heb je waarschijnlijk een dedicated server, extra ondersteuning, koppelingen met andere systemen en maatwerk nodig. De kosten stijgen dan al boven de €100 per maand uit. Als het goed is staat daar natuurlijk een flinke omzet tegenover.
In 10 stappen een eigen WordPress webshop met WooCommerce bouwen
Het is fijn dat WordPress met WooCommerce voor de techniek zorgt, maar de eerste stap naar je eigen webshop staat los van die techniek. Begin met een plan: Wat ga je verkopen? Wie verkoopt dat ook? Waarmee ga jij je onderscheiden van de concurrent? Hoe vertaal je dit globaal naar een website? Op basis van dit plan kun je gaan bedenken hoe jouw webshop er ongeveer uit moet zien, hoe jij je producten in de winkel gaat onderverdelen én – niet geheel onbelangrijk – welke naam je de winkel gaat geven. Die laatste vraag is relevant omdat je vervolgens jouw domein moet gaan claimen.
Stap 1: Domeinnaam registreren
De domeinnaam is het adres dat je in de browser typt om bij de winkel te komen. Je kan die naam op veel plaatsen claimen. De eenvoudigste (en verstandigste) manier is via jouw host. Zo zorg je dat je alle administratieve en technische zaken op één plek overzichtelijk bij kan houden.
Bedenk voor je verder gaat met je winkel een pakkende bedrijfsnaam en probeer die te claimen. Het is belangrijk om met deze stap te beginnen omdat veel domeinnamen al geclaimd zijn. Je wilt niet halverwege je ontwikkeltraject ontdekken dat je onder een andere naam verder moet.
Nadat je jouw domeinnaam claimt, kun je bij je host gelijk ook de verdere hosting regelen. Wat je kiest, hangt af van je budget en ambities. Kijk vooraf hoe eenvoudig je jouw contract kunt uitbreiden als je met de winkel gaat groeien.
Stap 2: WordPress installeren
Je hebt keuze uit twee geijkte manieren om WordPress te installeren. Het is mogelijk om zelf WordPress te downloaden, deze bestanden naar je host te uploaden om vervolgens volledig in eigen beheer je omgeving op te zetten. Gebruik maken van de one-click-install optie van je host is eenvoudiger én gemiddeld genomen verstandiger.
One-click-install zorgt dat WordPress automatisch de juiste basisinstellingen en -opties bevat. Jouw host stelt die vooraf in en kan eventueel ook vast een paar handige plug-ins toevoegen. Naast een soepele installatie, maakt dit het eenvoudiger om de omgeving automatisch te updaten.
Bij een installatie in eigen beheer moet je zelf alle opties en het onderhoud zelf voor je rekening nemen. Dit is vooral aantrekkelijk voor experts die de hele omgeving strak in eigen hand willen houden. Heb je geen idee wat jij met een installatie in eigen beheer gaat doen? Kies dan voor een one-click-install.
Stap 3: WooCommerce installeren
Als je WordPress-omgeving draait, kun je inloggen op het dashboard. Bij de beheersectie voor plug-ins kun je met 'Nieuwe toevoegen' de WooCommerce plug-in automatisch laten installeren. Ook deze stap (en de meeste andere stappen) kun je handmatig uitvoeren. We laten die mogelijkheid binnen deze tekst verder buiten beschouwing. Als je na de installatie WooCommerce activeert, zie je extra opties in je WordPress dashboard.
Stap 4: WooCommerce thema kiezen
Een thema bepaalt hoe jouw website eruit ziet. Een CMS zoals WordPress brengt drie dingen samen: content (uit een database), afbeeldingen (uit jouw opslag) en technische instructies om de content en afbeeldingen samen te brengen tot een webpagina. Een thema bestaat uit die technische instructies en een eigen voorraad afbeeldingen.
WooCommerce heeft eigen thema’s die bepalen hoe productpagina’s eruit zien: waar staat een afbeelding van jouw product, welke informatie staat erbij en ga zo maar door. Je kunt je eigen thema bouwen, maar het is eenvoudiger en sneller om een kant-en-klaar thema te gebruiken (en eventueel licht aan te passen).
Stap 5: Verzendopties instellen
WooCommerce biedt standaardinstellingen voor verzenden en verzendkosten. Zonder gebruik te maken van plug-ins kun je verzendzones instellen (meestal landen). Voor iedere zone kun je verzending tegen een vast tarief, gratis verzending tegen voorwaarden (bijvoorbeeld vanaf €50) en gratis verzending na het invoeren van een waardeboncode aanbieden. Wil je uitgebreidere opties bieden dan heb je een plug-in zoals die van SendCloud nodig.
Vergeet bij het plannen van verzendopties niet dat de klanten van jouw webwinkel retourrecht hebben en mogelijk spullen om andere redenen willen terugsturen. Als je zelf dit proces niet volledig wilt inrichten is het handig om een plug-in voor retourzendingen te installeren. De reeds genoemde plug-in van SendCloud bevat opties om retouren te regelen.
Stap 6: Betalen en afrekenen
Aan het einde van het winkeltraject moet de kassa rinkelen. Je kunt in een verse activatie van WooCommerce kiezen uit verschillende betaalopties. Maar het is verstandiger (en handiger) om direct voor een betaalgateway te kiezen. Bedrijven zoals Mollie, Buckaroo en Adyen zitten als een kassière tussen jou en de klant.
De betaalgateway biedt jouw klanten verschillende betaalopties aan, zorgt dat de transacties veilig verlopen en maken volgens afspraak het geld uiteindelijk naar jouw winkel over. Om van een betaalgateway gebruik te maken, sluit je een contract af met de partij van jouw keuze. Daarna krijg je een plug-in die dit deel van het check-out proces binnen jouw webwinkel regelt.
Stap 7: Jouw WooCommerce webshop inrichten
Als je jouw WooCommerce-thema goed hebt ingericht, kunnen jouw klanten moeiteloos hun winkelmand vullen en die bij de kassa afrekenen. Dat vereist natuurlijk wel dat ze iets in die winkelmand kunnen leggen. Als alle basiselementen op zijn plaats staan, is het tijd om je producten in te stellen.
Bij het instellen van je producten moet je op twee dingen letten: vindbaarheid en omschrijvingen. De vindbaarheid beïnvloed je door goed na te denken over de manier waarop klanten jouw winkel kunnen gebruiken. Met logische categorieën en productfilters zorg je dat producten makkelijk te vinden zijn. Goed ingerichte productomschrijvingen helpen klanten kiezen én verhogen daarnaast de vindbaarheid.
Productinstellingen toevoegen
Naast fysieke producten kun je met WooCommerce ook digitale downloads, kaartjes, diensten of andere zaken verkopen. Afhankelijk van de aard van jouw product en de manier waarop jij je klanten benadert, kies je welke productinstellingen je gebruikt.
Zonder plug-ins kun je producten onderverdelen in categorieën en voorzien van tags (voor de filtering). Daar voeg je producteigenschappen aan toe; van ‘draadloos of met stekker’, ‘blauw, groen of geel’ tot ‘voorste rij of balkon’. Je geeft een duidelijke omschrijving en kunt afbeeldingen koppelen. Door plug-ins te gebruiken kun je jouw productpresentatie zo mooi en uitgebreid maken als jij wilt.
Voorraadbeheer en andere taken
WooCommerce bevat eenvoudig voorraadbeheer. Jij voert in hoeveel je van ieder product op voorraad hebt, WooCommerce haalt bij iedere verkoop één van die hoeveelheid af. Is een product op? Dan kunnen klanten dat niet meer in hun mandje stoppen en afrekenen. Ook het voorraadbeheer kun je met plug-ins zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Met eenvoudige plug-ins kun je preorders en backorders aanbieden. Complexe plug-ins maken het zelfs mogelijk om het voorraadbeheer over te laten nemen door je ERP-systeem.
Houd bij het bouwen van je webwinkel rekening met de administratie. WooCommerce houdt standaard een lijst met bestellingen bij. Daar zie je wat nog betaald of verzonden moet worden en welke bestellingen zijn mislukt, gepauzeerd, geannuleerd, terugbetaald of afgerond. Dit is een mooi overzicht, maar geen administratie.
Het is verstandig om jouw WooCommerce winkel aan een boekhoudpakket te koppelen. Dat doe je niet alleen om jouw accountant en de Belastingdienst tevreden te houden, maar vooral omdat je dan zelf je financiële stromen goed in de gaten kunt houden. Je kunt WooCommerce koppelen met boekhoudpakketten zoals Exact Online of Moneybird en vervolgens vanaf daar gelijk ook regelen dat je klanten een factuur krijgen. Wil je niet met een boekhoudpakket aan de slag, overweeg dan de PDF Invoices & Packing slips for WooCommerce plug-in om aan je facturatieplicht te voldoen.Populaire WooCommerce plug-ins
Je kunt het zo gek niet bedenken, of WooCommerce heeft er wel één (of meer) plug-ins voor. Dit zijn de populairste plug-ins voor WooCommerce:
Stap 8: Ontdek het WooCommerce dashboard
WooCommerce voegt een eigen dashboard toe aan dat van WordPress. Via dit dashboard beheer je jouw winkel, handel je bestellingen af en kun je jouw verkoopstatistieken bekijken. Binnen het statistiekgedeelte kun je cijfers vergelijken. Je zet je omzet tegen je kosten uit, kunt de verkoop in verschillende productcategorieën onderling vergelijken en ga zo maar door.
Bestellingen vind je overzichtelijk op een eigen tabblad in het dashboard. Kleine winkels kunnen hier zien wat er verzonden moet worden en zo bestellingen afhandelen. Zodra het verkoopvolume van je winkel toeneemt, is het verstandig om hier een plug-in of aparte, gekoppelde toepassing voor in te zetten.
Stap 9: Lok klanten
Als je webwinkel staat als een huis, heb je nog één ding nodig: klanten. Hoog tijd om marketingmiddelen in te zetten zodat mensen jouw winkel kunnen ontdekken. Vanzelfsprekend kun je al deze activiteiten met plug-ins ondersteunen. Ga aan de slag met Mailchimp om e-mail campagnes op zetten. Vergeet ook niet om Yoast te activeren. Dan kun je de SEO van je winkel optimaliseren zodat zoekmachines je vinden.
Wik je echt helemaal los gaan op marketing? Overweeg dan eens om HubSpot for WooCommerce aan jouw winkel toe te voegen. Je zet dan het open source CRM-platform van HubSpot in om de marketing van jouw open source shopping cart op je open source CMS te ondersteunen. Opener en toegankelijker dan dat, mag weg kunnen we een webwinkel niet maken.
Stap 10: Stop met dromen, begin met bouwen!
Stop met dromen over een eigen webwinkel, begin er gewoon één. Beslis wat je gaat verkopen, geef je winkel een naam en begin!
Met onze Managed WooCommerce Hosting kan iedereen een webshop bouwen en beheren. Dit is een alles-in-één-oplossing, helemaal afgestemd op e-commerce. We hebben voor dit hostingpakket de nadruk gelegd op snelheid en prestaties, beveiliging en ondersteuning. Dankzij automatische updates hou jij zelf je webshop gemakkelijk draaiende, ongeacht je technische kennis.
Wij wensen je veel succes met jouw onderneming!