Blog overzicht

Ik wil een webshop maken met WordPress, hoe doe ik dat?

Heb je een product of dienst die je wilt verkopen en ben je benieuwd naar wat er allemaal komt kijken bij het maken van een webshop met WordPress? In dit artikel leggen we je uitgebreid uit hoe je dit doet en waar je op moet letten. Aan de hand van vijf eenvoudige stappen lees je hoe je een eigen webshop maakt in WooCommerce (de meest succesvolle webshopplug-in voor WordPress).

WordPress webshop maken in 2022

Online ondernemerschap groeit de laatste jaren hard, zo ook het opzetten van een eigen online webshop. Uit cijfers van het CBS blijkt dat in 2021 het aantal webwinkels in Nederland met 5708 is toegenomen ten opzichte van 2020. Het totaal aantal webshops komt daarmee op 77890.

Deze toenemende groei is mede te danken aan de vereenvoudiging van webshopsoftware met als absolute toonvoorbeelden Shopify en WooCommerce.

Afbeelding via thuiswinkel.org

Afbeelding via thuiswinkel.org

In dit artikel gaan we niet in op Shopify, maar richten we ons op WooCommerce. Dit omdat Shopify zich primair richt op e-commercehosting via het Shopify-platform. Ze bieden wel een plug-in, maar die is in vergelijking met het Shopify-platform behoorlijk uitgekleed. WooCommerce is daarentegen volledig gericht op WordPress.

Eén van de eenvoudigste manieren om een webwinkel te starten is met WordPress, met behulp van de WooCommerce-plug-in. Je voegt deze eenvoudig toe aan je website en beheert hiermee al jouw producten, webshopinstellingen en bestellingen. Jouw website krijgt zo al snel een professionele uitstraling als webshop!

Maar waar begin je? En in welke stappen? Kort samengevat:

  • Registreer je domeinnaam en kies voor WordPress hosting
  • Doorloop het installatieproces van WordPress en alle benodigde plug-ins, zoals WooCommerce en plug-ins voor het verwerken van betalingen
  • Kies een geschikt thema voor je webshop
  • Configureer WooCommerce
  • Bouw pagina’s en voeg de producten toe aan je webshop

Stap 1: Domeinnaam registreren

Zelf een WordPress webshop bouwen brengt veel zaken met zich mee waar je vooraf goed over na moet denken. Zo zul je allereerst een domeinnaam tot je beschikking moeten hebben. Als je deze nog niet hebt, zul je deze moeten registreren.

Zorg voor een relevante domeinnaam voor je webshop. Wees hierin uiterst specifiek als je een webshop op wilt zetten voor een specifieke niche, of kies een algemenere naam als jouw winkel meerdere soorten producten verkoopt. Stel, je wilt later nog een nieuwe productgroep toevoegen aan je webshop, dan moet dat nog wel passen bij de naam.

Hosting voor je webshop

Naast het vastleggen van je domeinnaam is het ook belangrijk om voor goede WordPress hosting te kiezen. Bij TransIP kun je dit bijvoorbeeld direct regelen terwijl je een domeinnaam registreert.

Hosting is over het algemeen nog belangrijker voor een webshop, dan voor andere soorten websites. Wanneer je webshop namelijk traag of slecht bereikbaar is, zorgt dit voor een daling van je conversies: het kost je dus letterlijk geld!

Naast het bieden van stabiliteit moet de hosting die je kiest ook de webshop kunnen dragen. Vaak maak je bij een webshop gebruik van veel afbeeldingen en video’s naast alle teksten. Die hebben allemaal ruimte nodig. Zorg dus dat je een hostingpakket neemt met voldoende dataopslag en voldoende bandbreedte voor je dataverkeer.

webhostingpakketten TransIP

Beveiliging

Voor een webshop is het extra belangrijk dat je de beveiling op orde hebt. De kans is namelijk groot dat bezoekers op jouw website NAW-gegevens invullen en zij gaan ervan uit dat deze gegevens niet doorgespeeld worden aan derden.

De installatie van een SSL-certificaat mag dan ook absoluut niet ontbreken. Bij TransIP krijg je bij je bestelling een gratis SSL-certificaat in de vorm van een Let’s Encrypt certificaat. Dit certificaat zorgt ervoor dat de gegevens van bezoekers worden versleuteld. Het gaat dan om gegevens die gecommuniceerd worden tussen de browser van je bezoeker en de server waar je website op gehost wordt. Denk hierbij niet alleen aan je inloggegevens of de inhoud van een formulier, maar ook aan specifieke browsergegevens, locatiegegevens of cookies. Door deze gegevens versleuteld te verhandelen, kunnen kwaadwillenden ze niet zomaar uitlezen.

De herkenning van een website die dit toepast wekt tevens meer vertrouwen bij je bezoekers. Je kunt websites die beveiligd zijn met een SSL-certificaat herkennen aan het slotje en wanneer een URL begint met “https” in plaats van ‘http”.

Stap 2: WordPress installeren (en plug-ins)

Nadat je stap 1 succesvol doorlopen hebt, is het tijd om WordPress te installeren. Er zijn verschillende manieren om dit te doen, waarbij de makkelijkste manier onze one-click-install is. Hierbij installeer je gemakkelijk via het controlepaneel WordPress op een webhostingpakket.

Kies je specifiek voor WordPress hosting van TransIP, dan krijg je bij de oplevering een vooraf geïnstalleerde WordPress-omgeving, klaar voor gebruik. Je kunt er ook voor kiezen om WordPress

handmatig te installeren met een los installatiebestand van WordPress zelf. Deze zet je via een FTP-programma (bijvoorbeeld FileZilla) op de juiste plek op je server.

Heb je WordPress eenmaal geïnstalleerd, dan is het een goed idee om de instellingen te doorlopen om te checken of daar alles goed staat, voordat je overgaat op het installeren van je plug-ins. Vervolgens kun via de menuoptie “Plug-ins toevoegen” zoeken naar de plug-ins die je nodig hebt, zoals WooCommerce. Installatie en gebruik wijst zich vaak vanzelf, of er wordt verwezen naar eigen documentatie om je verder te helpen alles gebruiksklaar te krijgen.

Let wel, dit is wanneer je zelf alle onderdelen wilt samenvoegen tot jouw ultieme webshop, of gewoon graag zelf de touwtjes in handen hebt. In de volgende stap gaan we uit van een basisinstallatie van WordPress, waarbij een betaald thema voor de benodigde e-commerce plug-ins gaat zorgen.

Stap 3: Kies een geschikt thema voor jouw WordPress Webwinkel

Vervolgens is het tijd om een geschikt thema voor je WordPress webshop uit te zoeken. Het advies hierbij is om dit in meteen zo goed mogelijk te doen. Een webshop die dramatisch van uiterlijk verandert op korte termijn of niet af lijkt wekt namelijk niet veel vertrouwen bij je klanten.

Er zijn veel gratis thema’s te vinden, maar zeker met het oog op e-commerce funtionaliteiten blinken deze vaak niet uit. Bij een betaald WordPress thema profiteer je van wat uitgebreide, vooraf geïnstalleerde functionaliteiten en kun je vaak gelijk van start door complete demo’s te installeren. In dat geval pas je alleen datgene aan dat je jezelf eigen wilt maken.

Hier tegenover staat dat betaalde thema’s vol kunnen zitten met elementen die jij niet nodig hebt en je webshop daarmee ongewenst vertragen. Wees hier dus kritisch op en zoek hier bijvoorbeeld in de recensies naar. Zorg dat het thema niet te ‘zwaar’ is.

Bij het bepalen van een thema, kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Wat wil je uitstralen met jouw online webshop?
  • Wil je voortborduren op bestaande thema’s?
  • Past je uitstraling bij de producten die je wilt verkopen?
  • Pas je een template aan of moet je alle details op voorhand in handen hebben?
  • Hoeveel tijd wil je eraan kwijt zijn?

Kies je er toch voor om een gratis thema te gebruiken of om een webshop toe te voegen aan een bestaande website? Houd er dan rekening mee dat het extra werk met zich mee kan brengen om de gehele website de uitstraling te geven die jij wilt.

Stap 4: WooCommerce configureren

Bij de meeste betaalde e-commerce thema’s wordt WooCommerce standaard meegeleverd. Is dit niet het geval, of heb je ervoor gekozen om je webshop volledig handmatig te bouwen, dan kun je WooCommerce eenvoudig toevoegen als plug-in vanuit de WordPress-omgeving zelf.

Eenmaal de plug-in geactiveerd kun je met behulp van een wizard de belangrijkste elementen van WooCommerce configureren, zoals je gegevens, die van je winkel, je producttypes en je thema.

Je kunt ook alles handmatig instellen, maar de wizard biedt verruit de meest overzichtelijke manier om de basisconfiguratie rond te krijgen. Vergeet niet dat je uiteindelijk ook een payment service provider nodig hebt om betalingen te kunnen ontvangen. Dit zijn partijen die het mogelijk maken om veilig betalingen te verwerken met onder andere iDeal, Paypal, Klarna en creditcard. Goede voorbeelden van payment service providers zijn Mollie, Pay, Buckaroo en Stripe.

Stap 5: Pagina’s bouwen en producten toevoegen

De laatste stap in het bouwen van een WordPress webshop is het vullen van je webshop met producten. Dit kunnen fysieke producten zijn, maar bijvoorbeeld ook digitale producten (zoals cursussen, afbeeldingen of software). Het toevoegen en bijhouden van productinformatie kan een behoorlijke klus zijn. Denk aan alle eigenschappen van producten, productbeschrijvingen en productafbeeldingen. Wees hierin consequent en denk na over een logische indeling van je producten.

Naast productpagina’s heeft je webwinkel nog een aantal andere pagina’s nodig die je helpen om je shop succesvol te maken. Uiteraard een homepage en de checkout (winkelwagen en betaling), maar ook andere webshop-specifieke pagina’s zoals:

  • Algemene voorwaarden
  • Retourinformatie en garantie
  • Privacy Statement (wat gebeurt er met de informatie die klanten achterlaten?)
  • Veelgestelde vragen (FAQ)
  • Contact en klantenservice

Het is belangrijk deze op orde te hebben. Het draagt bij aan de betrouwbaarheid van je webshop en een aantal hiervan zijn zelfs wettelijk verplicht.

Wees zichtbaar

Je webshop is de basis. Maar de webshop alleen levert geen omzet op. Om producten te verkopen heb je ook bezoekers nodig. Bezoekers kun je op verschillende manieren krijgen:

  • Via Search Engine Advertising (SEA, adverteren via zoekmachines als Google)
  • Via Search Engine Optimalisation (SEO, beter vindbaar via zoekmachines)
  • Via social media (door relevante content te plaatsen en te linken naar je website)
  • Via advertenties op social media als Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn
  • E-mail marketing (als je al een bestaande e-maillijst hebt)
  • Mond-op-mond reclame via fora, Facebook-groepen of andere communities

Er zijn dus enorm veel manieren om verkeer naar je webshop te trekken. Over het algemeen werkt het beter om de focus te leggen op één of twee kanalen versus ze allemaal. Zet vol op die paar kanalen in en maak van je website een daverend succes!

Direct starten met je webshop?

Bij TransIP bestel je eenvoudig en snel je gewenste domeinnaam en passende webhosting. Wij raden in dit geval aan om naar onze WordPress hosting te kijken. Hierbij is Core geschikt voor de allerkleinste webshops, Pro voor gemiddeld tot groot en Max voor webshops die veel verkeer verwachten. Natuurlijk kun je altijd opschalen op basis van je behoeftes, zodat je niet onnodig verkopen misloopt.


Beoordeel dit artikel

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

    • Leestijd: 8 minuten

Blog overzicht

Auteur: TIP-redactie

Is de auteursnaam die we gebruiken wanneer een blogpost in teamverband door meerdere TransIP’ers is samengesteld. Denk bijvoorbeeld aan een eventverslag of onze Recommends.