Blog overzicht

/ Een blog starten: hoe doe ik dat in 2022?

Wil jij een blog beginnen? Dan zit je hier goed, want in dit artikel vertellen we je alles wat er bij het starten van een blog komt kijken, waar je rekening mee moet houden en hoe je jouw succesvolle blog vandaag nog kunt beginnen.

Een blog starten: waar begin je?

Een succesvolle blogger word je niet zomaar. Een blog beginnen is vaak het probleem niet, het bloggen structureel volhouden is waar veel personen en bedrijven moeite mee hebben. Wij raden dan ook aan om een blog te beginnen over iets wat je écht interesseert. Dit maakt het makkelijker om het bloggen ook over een langere periode vol te houden.

Begin eenvoudig

Is bloggen iets wat je nog niet eerder geprobeerd hebt? Begin dan simpel en kies voor een platform die veel van je zorgen al uit handen neemt. Houd ook het doel van je blog in het achterhoofd: wil je bloggen als hobby of is het juist je doel om het professioneel aan te gaan pakken? En hoe start je nu eenvoudig? Je hebt hier een aantal mogelijkheden voor:

- Kies een domeinnaam + WordPress Hosting van TransIP. Je hebt volledige controle, maar wij doen het moeilijke werk voor je.

- Registreer je op WordPress.com en maak hier een blog aan. Je hoeft je niet druk te maken over een hostingpakket, maar bent wel gebonden aan het WordPress.com-platform en betaalt een abonnement voor bijvoorbeeld een eigen domeinnaam, het gebruik van plug-ins en het verwijderen van advertenties op je blog.

- Of kies voor simpel en blog op een platform als Blogger.com van Google. Dit platform is gratis, tenzij je een eigen domeinnaam wilt gebruiken. Het is wel beperkter in functionaliteiten dan WordPress en staat bijvoorbeeld geen plug-ins toe zoals bij WordPress.

Als je echt een starter bent, raden we je aan om je nog niet zo druk te maken over het uiterlijk van je blog. Natuurlijk wil je een website die er goed uitziet, maar bij het bloggen gaat het vooral om de content. Die moet goed leesbaar én vindbaar zijn (hier later meer over).

Laten we eens wat dieper induiken op de verschillende aspecten van jouw blog waar je niet aan ontkomt.

Domeinnaam

Zodra je een blog wilt starten, heb je vast al in de afgelopen weken of maanden nagedacht over een goede eigen domeinnaam. Het kiezen van een geschikte, originele en relevante domeinnaam is dan ook aan te raden. Een goed hulpmiddel hiervoor kan een bedrijfsnaam generator zijn.

Zie je domeinnaam als hét visitekaartje van je website. Dit is namelijk vaak wat veel gebruikers als eerste zien. Wees dus kritisch en denk er goed over na, want een domeinnaam is niet iets wat je snel weer verandert.

Hierbij nog een aantal tips voor het kiezen van een goede domeinnaam:

- Zorg dat de naam pakkend is;

- Zorg dat de naam te onthouden is;

- Google eens op je bedachte naam en kijk wat je tegen komt;

- Heb je er één in gedachten en kwam je niks geks tegen? Kijk of de URL beschikbaar is via bijvoorbeeld onze domeinnaam checker.

Hosting

Ook het regelen van goede hosting is ontzettend belangrijk. Webhosting betekent letterlijk het huren van een stuk webruimte op een server, die ervoor zorgt dat jouw website bereikbaar is voor gebruikers. Mocht je twijfelen tussen bepaalde hostingaanbieders, of twijfelen tussen verschillende pakketten, let dan in ieder geval hierop:

Goedkoop is vaak duurkoop

- Kijk welke supportmogelijkheden je hebt

- Bekijk recente reviews

- Bekijk of er een één-klik installatie voor WordPress aanwezig is

- Controleer of back-ups standaard inbegrepen zijn

- Hoeveel e-mailadressen denk je nodig te hebben, en is dit inbegrepen bij de hosting?

Voor een beginnend blog zijn zaken als data-opslag, dataverkeer, log files etc. misschien minder van belang, maar ook daar kun je op letten bij het maken van je keuze.

Website bouwen

Heb je gekozen voor een eigen domeinnaam met hostingpakket? Dan is het tijd om te beginnen met bouwen. De meest voorkomende manier om websites te bouwen is met WordPress. Heb je al een hostingpakket afgenomen bij TransIP? Dan kun je in je controlepaneel kiezen voor een WordPress-installatie.

WordPress installeren via het TransIP controlepaneel

Heb je nog geen hostingpakket? Dan is er WordPress-hosting met een one-click WordPress-installatie.

Met WordPress is het gemakkelijk om een website op te zetten dankzij de vele beschikbare templates/thema's. Deze zijn helemaal naar smaak aan te passen: gebruik bijvoorbeeld headers en afbeeldingen, wijzig kleuren en lettertypes, of speel met de algehele indeling van de pagina's. Standaard is voor WordPress een gratis thema geïnstalleerd die in principe voldoende is om te starten met bloggen. Je kunt eenvoudig het logo aanpassen en direct aan de slag met eenvoudige wijzigingen.

Wil je echter een look-and-feel die meer past bij jouw smaak of gewoon wat origineler is, dan kun je kiezen uit een ander gratis thema, of bijvoorbeeld een betaald thema. In veel gevallen voldoet een gratis thema prima voor het starten van een blog. Bij een betaald thema profiteer je van wat uitgebreidere, vooraf geïnstalleerde, functionaliteiten en kun je vaak complete demo’s installeren zodat je niet van nul af aan moet beginnen.

Heb je al ervaring met het zelf maken van een website, dan zijn er andere mogelijkheden tot je beschikking om een website mee te bouwen. Als je een eigen VPS hebt, kun je via bijvoorbeeld DirectAdmin, cPanel of Plesk eenvoudig een ander CMS zoals Joomla of Drupal installeren.

Je WordPress thema inrichten

Als je WordPress met jouw geschikte thema hebt geïnstalleerd is het belangrijk om na te denken over de inrichting van je website. Denk dan aan:

- Welke onderwerpen/elementen moeten terugkomen op je homepage?

- Welke pagina’s wil je aanmaken?

- Welke blogcategorieën wil je hebben?

- Wil je met een standaard sidebar werken, of juist de content full screen hebben?

- Welke kleuren en lettertypes ga je gebruiken?

Page Builders

Tegenwoordig maakt WordPress gebruik van hun eigen Gutenberg-editor. Met deze editor pas je je thema makkelijk aan en kun je pagina's en blogberichten eenvoudig vormgeven. De editor is opgezet als een preview van je uiteindelijke pagina zodat je direct ziet wat je wijzigingen doen op je pagina. Wil je hem eens uitproberen? De Gutenberg-pagina op WordPress.org zelf werkt als een live editor waar je de functionaliteiten kunt testen.

Toch vinden veel mensen deze editor niet heel prettig werken. Daarom is bij veel thema’s er een zogenaamde ‘page builder’ bij geïnstalleerd. Deze page builders maken het je makkelijker om pagina’s en het uiterlijk van je website aan te passen. Vaak omdat je iedere aanpassing ook direct visueel ziet.

Op dit moment zijn dit één van de meest populaire page builders:

- Elementor

- GeneratePress

- Divi

- Visual Composer

- Beaver Builder

- Oxygen

Zo’n extra hulpmiddel is natuurlijk hartstikke fijn, maar houd er rekening mee dat de meeste paginabouwers de laadtijd van je website flink kunnen vertragen. Bovendien is het ook zo, dat als je een page builder kiest, je hier niet meer eenvoudig in kunt switchen. Doe hier dus vooraf goed onderzoek naar!

Begin met schrijven

Tijd om je website te gaan vullen! Want dit is uiteindelijk waar je een blog voor start: je content tonen aan een online publiek. Voor de meeste mensen zal gelden dat het voldoening geeft dat de blogartikelen zoveel mogelijk gelezen gaan worden. Het schrijven van de content voor je standaardpagina’s zoals de homepage en het contactformulier is voor een blogwebsite snel gedaan. De content voor je blog is waar het om draait.

Verplaats je in de bezoeker

Vaak ben je geneigd om een blog vanuit je eigen perspectief te schrijven, wat volkomen logisch is. Dit kan een prima keuze zijn, maar bij het schrijven van blogs doe je er verstandig aan om kort te onderzoeken of je doelgroep écht geïnteresseerd is in het onderwerp waarover je schrijft. Hier kun je eventueel een zoekwoordenonderzoek voor doen. Dit hoeft niet heel spannend te zijn. Je kunt bijvoorbeeld noteren welke veelgestelde vragen je klanten hebben, Facebook groepen bekijken en onderwerpen waar veel over wordt gediscussieerd behandelen of eens kijken met welke suggesties Google zelf komt:

Google zoekresultaten voor de zoekterm 'Blog schrijven'

Doel bepalen

Het is slim om voor ieder blogartikel een doel te bepalen. Ga na of je het artikel schrijft om mensen te informeren, te inspireren of om bijvoorbeeld iets van of via je te kopen. Wil je mensen informeren dan kun je een wat formelere schrijfstijl hanteren.

Je kunt je blog ook commercieel inzetten. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een eigen e-book of cursus te verkopen, maar ook door producten van anderen te promoten. Dit laatste heet affiliate marketing. Voor iedere verkoop die een bedrijf maakt en via jouw website is doorgestuurd, krijg je dan een bepaalde commissie. Bij TransIP bieden wij bijvoorbeeld ook een affiliateprogramma aan. Als wij een nieuwe klant binnen halen via een affiliate URL, staan wij een klein percentage van de aankoop af aan de website die onze diensten/producten promootte. 

Frequentie van bloggen

Uiteindelijk gaat het schrijven van blogs in de essentie niet om kwantiteit (kan wel een keuze zijn) en meer om kwaliteit. Desondanks is het aan te raden om regelmatig te bloggen. Dit heeft een aantal voordelen:

- Vaste lezers worden beloond

- Mogelijke positief effect op je vindbaarheid in de zoekmachines

- Je ontwikkelt jezelf als blogger en gaat er beter van schrijven

Het frequent bloggen is in de praktijk vaak een hele opgave. Helemaal als je in het begin nog weinig vaste volgers of bezoekers hebt kan het volhouden van bloggen een uitdaging zijn. Denk bijvoorbeeld eens na over een contentkalender. Met een contentkalender plan je voor een heel jaar op vaste momenten je content/blogs in. Dit biedt veel houvast en dwingt je soms ook aan het schrijven te gaan. Als extra hulpmiddel kun je vaste momenten in je agenda blokken om een blogartikel te schrijven.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Als je wilt dat jouw artikelen veel gelezen worden is het belangrijk dat je goed vindbaar bent via zoekmachines zoals Google. Het begrip ‘SEO’ komt in zulke gevallen vaak om de hoek kijken, wat staat voor Search Engine Optimization. In feite betekent het dat Google je website hoog in de zoekmachine plaatst als je je houdt aan een aantal 'spelregels'. Er zit een bijzonder complex algoritme achter de zoekmachine die bepaalt welke websites hoog in Google komen en welke niet.

Als je de basisprincipes van SEO goed op orde hebt, kom je vaak al een heel eind. Uiteindelijk staat of valt je vindbaarheid met goede content. Als jij schrijft over iets waar mensen niet naar zoeken, of snel afhaken zul je weinig posities winnen in de zoekresultaten van Google.

Toch zijn er zeker een aantal quick wins die we graag met je delen om de vindbaarheid van je blog te verbeteren:

- Installeer een (gratis) SEO plug-in. Deze bieden vaak al standaard wizards om de meest belangrijke elementen voor SEO goed in te stellen.

- Koppel Google Search Console. Google Search Console gebruik je om de prestaties van je site te meten, problemen op te lossen en kan je helpen dat je site opvalt onder de zoekresultaten van Google. Ook kun je hier bijvoorbeeld je sitemap indienen.

- Zorg dat je meta-title en meta-description de belangrijkste zoekwoorden bevatten en bovendien triggeren om door te klikken.

Metatitel en metadescription voor webpagina's van TransIP.

- Houd je website clean en lean. De snelheid en met name gebruikerservaring van websites wordt een steeds belangrijkere Google ranking factor.

- Verhoog je autoriteit. De autoriteit van je website verhoog je door links van andere websites te ontvangen. Je kunt deze links zien als stem voor jouw website. En hoe meer stemmen, hoe populairder je bent. Let wel op: het gaat inmiddels al lang niet meer per se over het aantal, maar meer over de kwaliteit van de desbetreffende link/website.

Denk aan je schrijfstijl

Webteksten lezen lang niet altijd even lekker weg. Ze zijn soms langdradig, zijn passief i.p.v. actief afgeschreven en gebruiken bijvoorbeeld u en je door elkaar. Bedenk vooraf hoe je de lezer wilt aanspreken. Is dit met je of u? En kies je voor een formele schrijfstijl, of kies je juist veel voor humor? Ben je een enthousiaste schrijver, of meer een feitelijke schrijver? Het is voor de lezer in ieder geval prettig dat er niet steeds geschakeld wordt tussen de verschillende schrijfstijlen.

Waar moet een succesvol blog aan voldoen?

Het succes hangt samen met het doel wat jij vooraf hebt bepaald. Misschien is het voor jou al geslaagd als je iedere maand een nieuwe blog publiceert die alleen door je vrienden wordt gelezen. Artikelen schrijven moet vooral leuk zijn, dit is de eenvoudigste manier om een blog succesvol te maken.

Voor de meeste mensen geldt ongetwijfeld dat ze zoveel mogelijk lezers willen hebben. Denk dan in ieder geval nog eens terug aan de stappen die we hierboven hebben opgeschreven. Wil je je blog laten groeien? Denk dan aan je schrijfstijl, houd rekening met SEO en let op de frequentie waarmee je artikelen plaatst.

En nu is het aan jou

Tijd om te starten met bloggen! In dit artikel hebben we je voldoende handvatten geboden om te starten met een (succesvol) blog. De laatste tip die je van ons krijgt, is een eenvoudige, maar misschien wel de belangrijkste: start gewoon! Als het starten van een eigen blog al een tijdje jouw wens is, moet je gewoon beginnen. Lastig is het zeker niet, maar het is goed dat je goed voorbereid aan de slag gaat.


Beoordeel dit artikel

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

    • Leestijd: 15 minuten
    • Leestijd: 15 minuten

Blog overzicht

Auteur: TIP-redactie

Is de auteursnaam die we gebruiken wanneer een blogpost in teamverband door meerdere TransIP’ers is samengesteld. Denk bijvoorbeeld aan een eventverslag of onze Recommends.