Blog overzicht

/ Online reviews verzamelen: 8 reviewsites vergeleken

Dat ene restaurant heeft de lekkerste biefstuk, je lekke band was bij de fietsenmaker binnen een kwartier weer opgelapt of de losgekochte oplader voor je mobiel werkt net zo goed als het echte merk. Je klantbeoordeling delen over producten en diensten is makkelijker dan ooit. We typen er dan ook lustig op los om anderen te helpen bij het maken van hun keuze. Voor je bedrijf is het daarom belangrijk om online reviews te verzamelen. Dit kun je doen op je eigen website of via een extern klantbeoordelingssysteem. In dit artikel bespreken we de laatste optie en bekijken we de 8 beste reviewsites voor het verzamelen van online beoordelingen.


Het belang van online reviews

Elk jaar lezen we nieuwe artikelen over het belang van klantbeoordelingen. Ze wekken vertrouwen op bij potentiële klanten en kunnen zorgen voor een snellere aankoop. Dat blijkt ook uit deze infographic, waarin meerdere recente onderzoeken zijn gebundeld. Deze 3 cijfers zeggen eigenlijk al genoeg: 

  • 92% van je klanten leest de klantbeoordeling van een ander.

  • Het aantal beoordelingssterren is de belangrijkste factor om een bedrijf te beoordelen.

  • 80% van de klanten vindt online beoordelingen even zwaar wegen als persoonlijke aanbevelingen van vrienden of familie.


Waarom betalen voor externe reviewsites?

In plaats van het betalen van een maandelijks bedrag aan een externe partij kan je toch een e-mailtje sturen naar al je klanten? Hun online reviews plaats je dan op je eigen website. Dit klinkt financieel aantrekkelijk, maar kan uiteindelijk zelfs nadelig voor je uitpakken.

Je bezoekers zijn namelijk op zoek naar vertrouwen. Tenzij je Amazon bent, zullen ze dit vertrouwen moeilijk krijgen (of verliezen) wanneer je zelf uit naam van de klant beoordelingen plaatst. Er mist namelijk een vorm van verificatie van die beoordelingen. Een makkelijke manier om deze verificatie te krijgen, is door gebruik te maken van populaire externe reviewsites. Klanten hebben deze sites waarschijnlijk vaker voorbij zien komen op andere websites en vertrouwen erop dat jouw beoordelingen op deze wijze eerlijk verzameld zijn.
 

 

Klantbeoordeling geven

 

Klantbeoordeling verzamelen en je positie in de zoekresultaten

Naast het verhogen van vertrouwen kunnen online reviews ook goed zijn voor je vindbaarheid in zoekmachines als Google. Ze zorgen voor een continue stroom van nieuwe content over je merk die zoekmachines weer zullen indexeren. Het kan dus zomaar voorkomen dat jouw beoordelingspagina (met jouw merk) hoog in Google komt te staan voor bepaalde zoektermen die je niet op je eigen website hebt staan.


Meer vertrouwen dankzij een negatieve klantervaring

Veel reviewsites bieden de mogelijkheid om negatieve beoordelingen voor een bepaalde periode uit te stellen. Alhoewel het aantrekkelijk is om dit te doen en er samen met de klant een positieve klantervaring van te maken, is het goed om dit soms te laten. Een beoordelingspagina met alleen maar positieve beoordelingen kan argwaan wekken. Uit bovenstaande infographic blijkt zelfs dat 95% van de mensen jouw beoordelingen niet meer serieus neemt als er geen negatieve beoordelingen tussen staan.

Sta jij positief tegenover externe online reviews? Dan rest alleen nog het kiezen van een goed klantbeoordelingssysteem. Dit kan lastig zijn omdat de laatste jaren het aanbod flink is gegroeid. Daarom willen we graag de onderstaande lijst met je delen, waarin de 8 grootste spelers met belangrijkste kenmerken zijn opgesomd. Scheelt jou toch weer een hoop uitzoekwerk.
 

 

Reviewsites vergelijken

 

Nederlandse partijen:


The Feedback Company

The Feedback Company is een in 2010 opgericht klantbeoordelingssysteem dat is aangesloten als Google Partner. Dit partnerschap zorgt ervoor dat verzamelde online reviews ook terug te zien zijn in Google Adwords en Google Shopping, mocht je hier gebruik van maken. Per branche zijn er verschillende beoordelingsformulieren beschikbaar die naar klanten opgestuurd worden. Ook is het mogelijk om klanten uit te nodigen voor een aangepaste klantbeoordeling nadat een probleem is opgelost.
 

Kosten:

Prijs: € 16, € 39, € 69 of € 99 +
Maximaal aantal beoordelingsuitnodigingen per maand: 150, 450, 1000 of 2000
Proefperiode: 30 dagen
Bijkomende kosten: nee

Publicatie van beoordelingen:

Google Partner: ja
Sterren in de organische zoekresultaten van Google via rich snippets: nee, hier is bewust voor gekozen aangezien het niet helemaal zeker is of Google dit waardeert
Widget voor je website: ja, aanpasbaar in eigen huisstijl
Socialmedia-integratie: ja, maar niet duidelijk welke integratie

Functies:

Automatische uitnodiging tot beoordeling na een bestelling: ja
Handmatig uitnodigen: ja
Beoordelingen geven zonder uitnodiging: ja
Reageren op beoordelingen: ja
Controle van beoordelingen door de redactie: ja
Uitstellen van plaatsen negatieve beoordeling: 14 dagen
Aanpasbare vragen in beoordelingsformulier: ja
Meertalige beoordelingsformulieren: ja, behalve bij de goedkoopste versie
Support: e-mail en telefoon (08:30 uur t/m 17:30 uur)

Voorbeeld: beoordelingspagina van Bedandbreakfast.nl
 


WebwinkelKeur

WebwinkelKeur biedt vanaf 2010 zowel een webwinkelkeurmerk als klantbeoordelingen aan voor een laag tarief. Om het klanten extra makkelijk te maken, zorgt WebwinkelKeur ervoor dat klanten direct via e-mail hun klantervaring kunnen delen. Hiernaast is er de mogelijkheid om online reviews van andere reviewpartijen te tonen. Voor het geval er binnen Google geadverteerd wordt, is het sinds 2019 ook mogelijk om via WebwinkelKeur een Google Seller Rating te tonen.
 

Kosten:

Prijs: € 8,95, € 12,95 of € 19,95
Maximaal aantal beoordelingsuitnodigingen per maand: 15, 1000 of 3000
Proefperiode: 14 dagen
Bijkomende kosten: nee

Publicatie van beoordelingen:

Google Partner: nee
Sterren in de organische zoekresultaten van Google via rich snippets: zowel op je beoordelingspagina van WebwinkelKeur als op je eigen website
Widget voor je website: ja, alleen aanpasbaar in eigen huisstijl bij de twee duurste versies
Socialmedia-integratie: ja, klanten kunnen beoordelingen delen op social media bij de twee duurste versies

Functies:

Automatische uitnodiging tot beoordeling na een bestelling: ja, bij alle drie de pakketten
Handmatig uitnodigen: ja, bij alle drie de pakketten
Beoordelingen geven zonder uitnodiging: ja
Reageren op beoordelingen: ja
Controle van beoordelingen door de redactie: ja
Uitstellen van plaatsen negatieve beoordeling: 14 dagen
Aanpasbare vragen in beoordelingsformulier: alleen bij de twee duurste versies
Meertalige beoordelingsformulieren: alleen in de duurste versie
Support: e-mail en de mogelijkheid om teruggebeld te worden

Voorbeeld: beoordelingspagina van Hoesjesfreak.nl
 


Custorate 

Custorate is een relatief nieuwe speler (2014) en een van de weinige reviewsites die een gratis versie aanbiedt. Met deze gratis versie kan je 20 uitnodigingen per maand naar klanten versturen, wat voor kleine ondernemingen meestal voldoende is. Let wel op dat er een hoger mkb-tarief van € 17 per maand geldt indien je geen webshop hebt.
 

Kosten:

Prijs: gratis, € 12,50, € 29 of € 59
Maximaal aantal beoordelingsuitnodigingen per maand: 20, 150, 500 of onbeperkt
Proefperiode: gratis versie
Bijkomende kosten: nee

Publicatie van beoordelingen:

Google Partner: nee
Sterren in de organische zoekresultaten van Google via rich snippets: wel op je beoordelingspagina van Custorate, niet op je eigen website
Widget voor je website: ja, niet aanpasbaar in eigen huisstijl bij de gratis versie
Socialmedia-integratie: niet genoemd in het productoverzicht

Functies:

Automatische uitnodiging tot beoordeling na een bestelling: ja
Handmatig uitnodigen: ja
Beoordelingen geven zonder uitnodiging: alleen in betaalde versies
Reageren op beoordelingen: ja
Controle van beoordelingen door de redactie: ja
Uitstellen van plaatsen negatieve beoordeling: 14 dagen
Aanpasbare vragen in beoordelingsformulier: alleen in betaalde versies
Meertalige beoordelingsformulieren: niet genoemd in het productoverzicht
Support: online chat, e-mail en telefoon (9:30 uur t/m 17:30 uur)

Voorbeeld: beoordelingspagina van Zorgpremiekorting.nl
 


Klantenvertellen 

Klantenvertellen is in 2008 opgericht, een Google Partner en naar eigen zeggen Nederlandse marktleider op het gebied van klantenbeoordelingen. In 2010 zijn ze onderdeel geworden van de KV Media Groep, die ook eigenaar is van Kiyoh. De KV Media Groep is op zijn beurt in 2014 overgenomen door DTG (De Telefoongids). In tegenstelling tot andere reviewsites is de prijs pas duidelijk na een offerte op maat.
 

Kosten:

Prijs: op aanvraag
Maximaal aantal beoordelingsuitnodigingen per maand: onbeperkt
Proefperiode: 14 dagen
Bijkomende kosten: op aanvraag

Publicatie van beoordelingen:

Google Partner: ja
Sterren in de organische zoekresultaten van Google via rich snippets: zowel op je beoordelingspagina van Klantenvertellen als op je eigen website (eventueel met behulp van plugins)
Widget voor je website: ja, niet aanpasbaar in eigen huisstijl
Socialmedia-integratie: ja, Facebook en Twitter

Functies:

Automatische uitnodiging tot beoordeling na een bestelling: ja
Handmatig uitnodigen: ja
Beoordelingen geven zonder uitnodiging: ja
Reageren op beoordelingen: ja
Controle van beoordelingen door de redactie: ja
Uitstellen van plaatsen negatieve beoordeling: nee, negatieve beoordelingen worden direct gepubliceerd
Aanpasbare vragen in beoordelingsformulier: ja
Meertalige beoordelingsformulieren: ja
Support: online chat, e-mail en telefoon (8:30 uur t/m 17:30 uur)

Voorbeeld: beoordelingspagina van Essent
 


Kiyoh

Kiyoh is in 2009 opgericht en is net als Klantenvertellen een Google Partner en in eigendom van DTG. Een verschil met Klantenvertellen is dat op de website van Kiyoh wel de prijzen worden weergeven en het dankzij de overzichtelijke prijstabellen duidelijker is wat je allemaal krijgt voor je geld. Uitgebreide personalisatie van je feedbackformulier en beoordelingspagina is mogelijk en er is een telefonische opstartservice die je snel op weg helpt. Indien je geen webshop hebt, geldt het mkb-tarief van € 29 per maand.
 

Kosten:

Prijs: € 15.90, € 19 tot € 55 of € 99 + exclusief btw
Maximaal aantal beoordelingsuitnodigingen per maand: 150, 150 + of 3000 +
Proefperiode: 4 weken
Bijkomende kosten: nee

Publicatie van beoordelingen:

Google Partner: ja
Sterren in de organische zoekresultaten van Google via rich snippets: zowel op je beoordelingspagina van Kiyoh als op je eigen website
Widget voor je website: ja, aanpasbaar in eigen huisstijl
Socialmedia-integratie: ja, toon je beoordelingen op je Facebookpagina en klanten kunnen hun beoordeling delen op social media

Functies:

Automatische uitnodiging tot beoordeling na een bestelling: ja
Handmatig uitnodigen: ja
Beoordelingen geven zonder uitnodiging: ja
Reageren op beoordelingen: ja
Controle van beoordelingen door de redactie: ja
Uitstellen van plaatsen negatieve beoordeling: 14 dagen
Aanpasbare vragen in beoordelingsformulier: ja
Meertalige beoordelingsformulieren: ja
Support: online chat, e-mail en telefoon (8:30 uur t/m 17:30 uur)

Voorbeeld: beoordelingspagina van PDAshop


Internationale partijen:


eKomi

Ekomi is opgericht in 2008 en is een van de Europese marktleiders. Net als Klantenvertellen is Ekomi ook Google Partner en is er sprake van een offerte op maat. Dankzij hun applicatie voor smartphones is het mogelijk om online reviews van klanten onderweg te verzamelen.
 

Kosten:

Prijs: op aanvraag
Maximaal aantal beoordelingsuitnodigingen per maand: 1000, 1500 of 3000
Proefperiode: nee, wel een online demonstratie mogelijk
Bijkomende kosten: op aanvraag

Publicatie van beoordelingen:

Google Partner: ja
Sterren in de organische zoekresultaten van Google via rich snippets: zowel op je beoordelingspagina van eKomi als op je eigen website
Widget voor je website: ja, aanpasbaar in eigen huisstijl bij de duurste versie
Socialmedia-integratie: ja, toon je beoordelingen op je Facebookpagina en klanten kunnen hun beoordeling delen op social media

Functies:

Automatische uitnodiging tot beoordeling na een bestelling: ja
Handmatig uitnodigen: niet genoemd in het productoverzicht
Beoordelingen geven zonder uitnodiging: ja
Reageren op beoordelingen: ja
Controle van beoordelingen door de redactie: ja
Uitstellen van plaatsen negatieve beoordeling: er is sprake van een arbitrageproces, maar er is niet vermeld hoeveel dagen dit duurt
Aanpasbare vragen in beoordelingsformulier: niet genoemd in het productoverzicht
Meertalige beoordelingsformulieren: niet genoemd in het productoverzicht
Support: e-mail en telefoon (tijden niet vermeld)

Voorbeeld: beoordelingspagina van Sunny Cars
 


Trustpilot 

Trustpilot is een van de grootste internationale reviewsites en is opgericht in 2007. Uiteraard zijn ook zij Google Partner. Net als Custorate bieden ze een gratis versie met het verschil dat Trustpilot 100 gratis beoordelingsuitnodigingen per maand aanbiedt. Trustpilot is verder trots op zijn transparantie. Zo worden negatieve online reviews direct gepubliceerd en valse beoordelingen actief opgespoord. Volgens hen bevordert dit de betrouwbaarheid van de beoordelingen.

Kosten:

Maandprijs: gratis, de 3 betaalde versies beginnen bij € 135
Maximaal aantal beoordelingsuitnodigingen per maand: 100, 300, 1000 of 1000 +
Proefperiode: gratis versie
Bijkomende kosten: nee

Publicatie van beoordelingen:

Google Partner: ja
Sterren in de organische zoekresultaten van Google via rich snippets: wel op je beoordelingspagina van Trustpilot, op je eigen website alleen mogelijk bij de twee duurste versies
Widget voor je website: ja, aanpasbaar in eigen huisstijl
Socialmedia-integratie: ja, deel je beoordelingen op social media. Automatisch delen kan alleen bij de 2 duurste versies

Functies:

Automatische uitnodiging tot beoordeling na een bestelling: ja
Handmatig uitnodigen: ja
Beoordelingen geven zonder uitnodiging: ja
Reageren op beoordelingen: ja
Controle van beoordelingen door de redactie: ja
Uitstellen van plaatsen negatieve beoordeling: nee, beoordelingen worden direct gepubliceerd
Aanpasbare vragen in beoordelingsformulier: enkel in de betaalde versies
Meertalige beoordelingsformulieren: niet genoemd in het productoverzicht
Support: online chat, e-mail en bij de twee duurste versies krijg je ook telefoonsupport (tijden niet vermeld)

Voorbeeld: beoordelingspagina van TransIP
 


Trusted Shops 

Trusted Shops is een grote Europese speler die al sinds 1999 een eigen keurmerk voor webshops aanbiedt. In 2008 heeft Trusted Shops hun diensten uitgebreid met klantenbeoordelingen. Net als Ekomi zijn ze Google Partner en hebben ze een eigen applicatie.
 

Kosten:

Prijs: € 79, € 159 of € 229
Maximaal aantal beoordelingsuitnodigingen per maand: onbeperkt
Proefperiode: nee, wel een online demonstratie mogelijk
Bijkomende kosten: € 99 opstartkosten

Publicatie van beoordelingen:

Google Partner: ja
Sterren in Google organische zoekresultaten via rich snippets: zowel op je beoordelingspagina van Trusted Shops als op je eigen website. Alleen geldig bij de twee duurste versies
Widget voor je website: ja, aanpasbaar in eigen huisstijl
Socialmedia-integratie: ja, toon je beoordelingen op je Facebookpagina en klanten kunnen hun beoordeling delen op social media

Functies:

Automatische uitnodiging tot beoordeling na een bestelling: ja
Handmatig uitnodigen: ja
Beoordelingen geven zonder uitnodiging: niet genoemd in het productoverzicht
Reageren op beoordelingen: ja
Controle van beoordelingen door de redactie: niet genoemd in het productoverzicht
Uitstellen van plaatsen negatieve beoordeling: niet genoemd in het productoverzicht
Aanpasbare vragen in beoordelingsformulier: ja
Meertalige beoordelingsformulieren: ja
Support: e-mail en telefoon (tijden niet vermeld) 

Voorbeeld: beoordelingspagina van Bakeryshop

 

Wat zijn jouw ervaringen met de bovenstaande beoordelingssytemen? Deel ze in de comments hieronder en help anderen de juiste keuze te maken!


Beoordeel dit artikel

Deel dit artikel

Blog overzicht

Auteur: Akif Hodzic

Voorziet als contentmarketeer het blog van bruisende artikelen voor doorgewinterde techies en digitale nomaden om iedereen wegwijs te maken in de online wereld.

Reacties voor het blog zijn uitgeschakeld

Disqus reacties zijn niet beschikbaar omdat je Marketing-cookies hebt uitgeschakeld. Wil je toch reageren op het blog? Zet dan de marketing-cookies aan in jouw privacy instellingen.