Blog overzicht

Een kijkje bij team.blue

Het is alweer bijna een half jaar geleden dat TransIP en het Belgische Combell samen team.blue hebben opgericht. In de tussentijd zijn we hard gegroeid en hebben vooraanstaande merken als Register Group zich aangesloten. Samen delen we relevante kennis en expertise waardoor we als TransIP sneller en efficiënter de beste oplossingen in de industrie voor jou mogelijk maken. Maar om de ‘best in class’ te zijn (en te blijven), delen we niet alleen kennis, maar ook resources. Zo wordt het bijvoorbeeld mogelijk om in de toekomst van elkaars datacenters gebruik te maken ter uitbreiding van internationale availability-zones. Of zelfs … van elkaars platformen. Sterker nog, dat laatste is nu gaande!

Met teamlid en OpenStack-specialist CloudVPS gaan we een groot deel van onze VPS-platformen samenvoegen. De reden hiervoor is dat we samen momenteel van zes verschillende virtualisatieplatformen gebruikmaken. Uit het oogpunt van efficiëntie is er gekozen om de op XEN-gebaseerde platformen te migreren naar ons BladeVPS-platform. De keuze hierop is onder andere gevallen doordat BladeVPS hoger scoort dan XEN op het vlak van uptime, performance en een vergelijkbare propositie biedt. Daarnaast is BladeVPS constant in ontwikkeling. Denk bijvoorbeeld aan de recente lancering van VPS-Firewall en de mogelijkheid om een back-up van je VPS om te zetten naar een snapshot.

We zijn niet alleen blij dat er verschillende techneuten binnen team.blue de handen ineenslaan, maar vinden het ook fantastisch om te zien dat de team.blue-gedachte nu echt concreet gestalte krijgt met deze uitdagende migratie. Graag geven BladeVPS-developers Sven en Kevin je een kijkje in de keuken zodat jij een beter beeld krijgt hoe zo’n teamproject eraan toegaat.

Twee developers van BladeVPS bij TransIP

No pain, no gain!

Sven legt uit: “Op het eerste gezicht zou je denken dat er niet veel komt kijken bij een migratie. Je hebt een VPS van CloudVPS draaiend op XEN aan de ene kant, een BladeVPS draaiend op KVM aan de andere kant en een conversiescript die het proces in goede banen moet leiden. Daarachter schuilt code die het script aanvult, bijvoorbeeld voor het importeren van klantgegevens en het automatisch opzetten van nieuwe BladeVPS’en waarop de conversie moet plaatsvinden. Met een druk op de knop wordt een VPS automatisch overgezet naar TransIP. Zo gepiept zou je denken, maar uiteraard te mooi om waar te zijn! Tijdens het proces kwamen al snel de nodige uitdagingen boven water die getackeld moesten worden.”

Maximale uptime

Een speerpunt binnen TransIP is het minimaliseren van downtime voor onze klanten en bij een migratieproces is dat niet anders. Daarom is hier tijdens het uitdenken van het proces rekening mee gehouden. Na een succesvolle conversie duurt het slechts enkele minuten tussen dat een VPS bij CloudVPS offline gaat en een nieuwe wordt gestart bij TransIP.

Maar wat als een conversie niet goed verloopt? Dit zou het geval kunnen zijn als de klant sterk verouderde software draait waarvoor geen ondersteuning meer is. Daarnaast moeten IP-adressen en eventuele private networks behouden blijven. Door het verschil in VPS-platformen is dit een uitdaging. Het kan dus zomaar zijn dat een te oude versie van Ubuntu of een private network op de nieuwe VPS niet optimaal werkt. In dat geval zouden we kunnen kiezen voor een automatische rollback, maar dit kan ervoor zorgen dat de oude VPS pas na tien minuten weer draaiende is. Een veel te lange downtime.

Kevin is het daarmee eens: “We gaan geen risico’s nemen en hopen dat een migratie in alle gevallen succesvol verloopt. Daarom is er besloten om eerst een testmigratie te draaien via dry runs. Dit houdt in dat we een snapshot van de CloudVPS-harddisk kopiëren naar ons platform en het conversiescript eerst testen op een BladeVPS. Mocht er tijdens de test wat misgaan, dan staat de VPS bij CloudVPS nog steeds online en heeft een klant nergens last van. Wij gaan op de achtergrond aan de slag met het verbeteren van het script en het oplossen van problemen zodat we een nieuwe dry run kunnen draaien. Pas als we zien dat alles goed werkt, gaat de echte migratie van start. Bij het deployen van de nieuwe VPS zijn we er zo zeker van dat wij en de klant niet voor verrassingen komen te staan.”

Aan het werk in het datacenter van TransIP

De balans vinden

Naast de technische verschillen tussen een VPS van CloudVPS en een BladeVPS, zijn er ook verschillen in de pakketten die worden aangeboden. Na een succesvolle migratie bieden we de klant een soortgelijk pakket aan, maar het kan zomaar voorkomen dat het totaal aan opslag iets minder is dan voorheen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling volgens Sven. “Mogelijke verschillen in specificaties weten we handig op te lossen met onze add-ons. Een soortgelijk pakket met iets minder opslag vullen we aan met extra SSD-opslag waardoor de klant er nooit op achteruit gaat, ook niet qua prijs. We activeren namelijk een korting op de add-on in het geval de maandprijs duurder uitvalt dan wat de klant normaal betaalde.”

“Over betalingen gesproken, daar zaten ook wat haken en ogen aan.”, vervolgt Kevin. “Bij CloudVPS bestaat de mogelijkheid om meerdere maanden vooruit te betalen. Het kan dus voorkomen dat een klant net voor zijn migratie een half jaar vooruit heeft betaald. Om hem of haar niet op te zadelen met dubbele kosten hebben we samen met onze billingafdeling geregeld dat er automatisch geen maandelijkse TransIP-kosten in rekening worden gebracht zolang er nog een CloudVPS-vooruitbetaling loopt. Na afloop hiervan kan een klant terecht bij ons voor de afhandeling van zijn toekomstige betalingen.”

Ook hier moest rekening mee worden gehouden volgens de developers, aangezien CloudVPS enkele betaalmethodes heeft die TransIP niet aanbiedt. Tijdens het registreren van een TransIP-account waaraan de nieuwe BladeVPS gekoppeld wordt, hebben we daarom een extra formulierveld moeten aanmaken. Hierin kan gekozen worden voor een alternatieve betaalmethode die TransIP ondersteunt.

Derde partijen

Tot slot willen Sven en Kevin nog ingaan op een uitdaging met licenties. Veel klanten maken bijvoorbeeld gebruik van cPanel op hun server en zijn in het bezit van een levenslange licentie hiervoor. Zo’n licentie is gekoppeld aan een VPS van CloudVPS, maar kan door cPanel handmatig worden overgezet naar een andere VPS. Dit betekent dat we voor de afronding van het migratieproces afhankelijk zijn van een derde partij. Een onaanvaardbare situatie als het aan Sven ligt. “Gelukkig heeft CloudVPS nog genoeg reservelicenties op voorraad. Deze worden tijdens de migratie gekoppeld aan een nieuwe BladeVPS indien cPanel hierop geïnstalleerd staat. Op deze manier hoeven we niet te wachten op een handmatige overzetting door cPanel en kan de klant gelijk weer aan de slag met het beheren van zijn websites of applicaties.”

Dream big, do bigger

Zoals je ziet brengt een migratie verrassingen met zich mee die je van tevoren nooit volledig kan incalculeren. Betekent dit dat we samenwerkingen binnen team.blue dan beter achterwege moeten laten? Nee! Het hele idee achter team.blue is om zulke uitdagende projecten aan te gaan en van elkaars krachten gebruik te maken. Juist dan kunnen we jou als klant de best-in-class tools blijven bieden en de concurrentie een stap voorblijven. Dat betekent dat we soms een datacenter delen, een teamlid helpen met de afhandeling van supportvragen of zelfs een platform migreren. Natuurlijk zullen we hierbij voor de nodige uitdagingen komen te staan, maar zoals je ziet: met wat slimmigheden is geen brug te ver! Bovendien leren we ontzettend veel van elk teamproject en komt onze ambitie om een European powerhouse te worden met de dag dichterbij.

Team.blue makes the dream come true!


Beoordeel dit artikel

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

    • Leestijd: 8 minuten

Blog overzicht

Auteur: TIP-redactie

Is de auteursnaam die we gebruiken wanneer een blogpost in teamverband door meerdere TransIP’ers is samengesteld. Denk bijvoorbeeld aan een eventverslag of onze Recommends.