Blog overzicht

De AudioFabrique verrijkt met geluid

Creator Joey Buddenberg startte jaren geleden De AudioFabrique. Binnen zijn onderneming verzorgt hij creatieve audionabewerking en met zijn mobiele podcaststudio kwalitatief hoogwaardige podcasts voor bedrijven.

Elfjarige journalist maakt kennis met audio

Buddenberg was al vroeg bezig met aan audio verwante zaken. Als elfjarige interviewde hij mensen voor een kinderprogramma op de lokale radio. ‘Ik dacht toen dat ik misschien wel in de journalistiek wilde werken’, vertelt Buddenberg. ‘In die tijd is bij mij de voorliefde voor het technische aspect ontstaan.’  De interesse voor audio professionaliseerde hij met de opleiding studiotechniek. Vanuit daar ging hij aan de slag in het theater, waar hij de creatieve kant adopteerde.

Vroege registratie van domein

‘Midden jaren 90 had ik al het plan om voor mijn 25ste  mijn eigen bedrijf te starten. Van de naam zoals ik die toen voor ogen had, kon ik de URL maar vast in handen hebben, had ik bedacht. Ik registreerde deze dus direct toen de eerste hostingprovider het vastleggen van domeinnamen toeliet . Overigens ben ik ver voor mijn 25ste  al begonnen met freelancen, maar toen nog in opdracht en niet met een eigen bedrijf.’

Nadat hij een aantal jaren voor diverse theaterprojecten werkte, trok toch de studio. ‘Ik zocht meer creativiteit in mijn werk en wilde mijn ervaring in het theater combineren met mijn achtergrond als studiotechnicus. Het plan was om iets met audioboeken te gaan doen.’ Dat resulteerde echter in iets anders. Buddenberg: ‘Het leek mij mooi om luisterboeken een extra dimensie te geven door het toevoegen van extra geluid, als een soort hoorspel. Maar gaandeweg ontdekte ik dat daar de budgetten bij de uitgeverijen niet naar zijn, zij gaan voor slechts een ingesproken tekst. Zo ontwikkelde ik mij richting audio-postproductie. Vanuit die rol voorzie ik nu diverse merken van audiomixen en sounddesign van hun online content en commercials. Recent ben ik begonnen met het opnemen van podcasts voor bedrijven, maar dan op locatie van de opdrachtgever. Ik bevind me nu ook precies in de markt waar ik op mikte, de online markt. Ook werk ik geregeld aan wat grotere internationale campagnes, zoals dit voorjaar nog voor Hunkemöller, maar meestal verzorg ik juist de social content. Daar zijn de budgetten vaak wat krapper, maar ik vind het belangrijk dat ook daar de audio de aandacht krijgt die het verdient.”

Buddenberg aan het werkBuddenberg geeft audio de aandacht die het verdient. Foto: TransIP

Meeste contact gaat via digitale snelweg

‘De bereikbaarheid van mijn studio in Haarlem is voor mensen uit Amsterdam net zo groot als de studio’s binnen de ring. Waar parkeer je nog gratis voor de deur?’, lacht Buddenberg. ‘Toch vinden de meeste contacten vooral online plaats. Ik zie hier bijna niemand, behalve als er voice-overs worden opgenomen. In veruit de meeste gevallen wordt online gemixte audio aangeleverd. Die bewerk ik tot een kwalitatief hoogwaardig eindresultaat, dat dan ook weer via internet wordt teruggestuurd. In de studio kan tot 5.1 surround gemixt worden voor broadcast en cinema.’

Audio is van grote toegevoegde waarde

‘Het is mijn doel om klanten te overtuigen dat het werk van mij en mijn collega’s niet als sluitpost moet worden gezien. Dat gebeurt helaas toch nog geregeld. Ik vind dat zonde en wil mensen er graag van overtuigen dat het toevoegen van de juiste audio heel belangrijk is. Uit recent Australisch onderzoek is zelfs gebleken dat een boodschap die overgebracht wordt in slechte kwaliteit audio voor de luisteraar minder geloofwaardig overkomt. Niet iedereen weet dat, en dus wordt toch vaak nog op deze post beknibbeld. Ik heb het als mijn missie gemaakt om mensen te overtuigen van het belang van een goede mix.’

Dat het overtuigen goed lukt, blijkt wel uit zijn portfolio. Opdrachtgevers als Price Waterhouse Coopers, Uber Eats, ABN AMRO en de NS maken al gretig gebruik van zijn diensten. 

De meeste contacten vinden online plaats. Foto: TransIP

Blijven onderscheiden met kwaliteit

‘Om me te blijven onderscheiden in de online markt, speel ik zo snel mogelijk in op de actualiteit. Zo creëer ik passende mixen voor diverse platformen zoals het onlangs gelanceerde Instagram TV of 360-gradenaudio voor virtual en augmented reality. Omdat een groot deel van de opdrachten compleet online wordt afgehandeld, maak ik gebruik van een eigen transferservice die is gemaakt door een Nederlandse ontwikkelaar. Deze service draait op een VPS van TransIP omdat deze setup een zeer snelle en stabiele werkwijze garandeert. Klanten die vaker gebruikmaken van mijn diensten en grotere bestanden versturen, verleen ik toegang tot mijn server met een FTP-account. Zo heb ik alles in eigen hand en staat de data veilig op Nederlandse servers. Dat is natuurlijk heel belangrijk als je met audio werkt die gevoelig kan zijn, zoals bedrijfspodcasts. Die wil je niet hebben rondslingeren op diverse deelplatformen. Daarnaast maak ik gebruik van een back-up op STACK voor alle afgeronde mixen.’

Blijven leren met zaken buiten je vakgebied

‘Die VPS bleek uiteindelijk wel een grote uitdaging. Ik ben heel enthousiast aan de slag gegaan met de duidelijke handleidingen die op de TransIP-website staan, maar op een gegeven moment wilde ik meer’, lacht Buddenberg. ‘Ik dacht dat ik dat wel even doe, maar sommige dingen kon ik echt zelf niet meer bouwen. Daarom heb ik een externe partij ingeschakeld die voor mij de VPS onderhoudt. Zij hebben mijn verschillende mailaccounts ingeregeld en gezorgd dat alles werkt zoals ik dat wil. Het zou mij anders te veel tijd kosten, al vind ik het wel heel leuk om met dat soort zaken bezig te zijn. Mijn eigen website houd ik overigens wel zelf bij. Het is goed om op de hoogte te blijven van zaken buiten je vakgebied.’

Podcasts zijn terug van weggeweest

Er wordt tegenwoordig op veel verschillende manieren content geconsumeerd. ‘In het begin wilden bedrijven vooral audio voor hun YouTube-filmpjes en al snel volgden de verzoeken voor Facebook-items en immersive audio’, vertelt Buddenberg. ‘Nu zijn de podcasts juist weer in opmars. Ik denk dat deze wat langer populair blijven omdat het een vorm van niet-lineair content consumeren betreft. Je kan de afleveringen namelijk beluisteren wanneer jij wilt. Als ik jou een filmpje stuur, moet je de tijd nemen om dat filmpje te bekijken, terwijl je de podcast bijvoorbeeld gewoon in de auto tijdens het rijden kan afspelen.’

'Podcasts zijn terug van weggeweest.' Foto: TransIP

Mobiele studio voor de beste podcasts

‘Ik ben op de trend rond podcasts ingesprongen door het ontwikkelen van mijn mobiele podcaststudio’, vervolgt Buddenberg. ‘Ongeacht waar ik naartoe moet en waar in een bedrijf we de podcast ook opnemen, door mijn mobiele studio is de productie uiteindelijk altijd van zeer hoge kwaliteit. Ik verwacht dat ik op dit gebied de komende jaren wel kan doorgroeien. De toekomst zie ik dan ook vol vertrouwen tegemoet. Bang voor ontwikkelingen als AI ben ik niet. Audio heeft met gevoel te maken. Daarover beschik ik als mens wel en zo’n machine natuurlijk niet. Natuurlijk gaat AI bedrijven helpen snel een muziekje onder een stuk video te zetten. Mijn hoop is echter wel dat die bedrijven daardoor dan budget overhouden om te investeren in extra kwaliteit voor de boodschappen die er echt toe doen. Dan komen ze vanzelf weer uit bij iemand als ik.’

Om te zorgen dat bedrijven straks hun bedrijfspodcasts op veilige wijze intern binnen de eigen organisatie kunnen delen, speelt Buddenberg al langer met het plan een eigen platform te lanceren wat dit mogelijk maakt. Samen met TransIP verkent hij de mogelijkheden hoe dit plan op de beste manier gelanceerd kan worden.

Heb jij net als Joey Buddenberg een bijzonder verhaal en sta je te springen om dat met de wereld te delen? Laat het dan achter in onze Knowledge Base en kijk wat andere TransIP’ers ervan vinden!

Deel jouw creatorstory


Op zoek naar andere creatorstories voor nog meer inspiratie? Bekijk dan alle inzendingen in dit overzicht.


Beoordeel dit artikel

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Blog overzicht

Auteur: TIP-redactie

Is de auteursnaam die we gebruiken wanneer een blogpost in teamverband door meerdere TransIP’ers is samengesteld. Denk bijvoorbeeld aan een eventverslag of onze Recommends.