Spam is erg vervelend, maar Plesk bied je gelukkig automatisch een scala aan tools om spam tegen te houden. SpamAssassin is allicht de belangrijkste tool in dit assortiment.
SpamAssassin staat standaard aan en controleert de inhoud, titel en headers van berichten op mogelijke spam en geeft ieder bericht een score. Bij het bereiken van een bepaalde score wordt het bericht als spam aangemerkt en zal de titel van het bericht worden aangepast. De instellingen controleer je als volgt:
Stap 1
Log in op Plesk en ga naar 'Tools & Settings' > 'Spam Filter'.

Stap 2
Pas de instellingen naar behoefte aan en klik op 'OK'. Onder het screenshot volgt een korte toelichting.

- Switch on server-wide SpamAssassin spam filtering: Zonder deze optie werkt SpamAssassin niet, dus vink hem aan.
- Switch on server-wide greylisting spam protection: Bepaaald of je wel of geen greylisting wil toepassen op je gehele server.
- Apply individual settings to spam filtering: Hiermee laat je de keuze om spamfiltering aan te zetten over aan het mailadres van de ontvanger. Vink deze optie aan als je de SpamAssassin-opties automatisch op alle mailadressen wil toepassen.
- The maximum number of worker spamd processes to run: Bepaald het aantal maximale SpamAssassin processen (1-5). Wij raden aan deze optie op 5 te laten.
- The score that a message must receive to qualify as spam: Spamassassin onderzoekt je mail op bekende spamkenmerken, zoals afwijkingen in de headers, maar ook woorden in de inhoud van het bericht (e.g. Viagra). Een score van 7 is gemiddeld, 5 is streng, en 9 is soepel.
Je bent vrij de score naar wens aan te passen, maar wij raden aan dit in stappen van +1 of -1 te doen - Add the following text to the beginning of subject etc: Een e-mail die als spam wordt herkend krijgt in het onderwerp de toevoeging die je hier plaatst.
Wij raden aan om _SCORE_ toe te voegen zodat de regel *****SPAM**** _SCORE_ wordt en je inzicht krijgt in de score die aan spam wordt verbonden. Als je VPS te fanatiek mails tegenhoudt kun je aan de hand hiervan eenvoudiger de score aanpassen.
Optioneel: handmatige aanpassing om spam naar de spam folder te laten sturen voor alle domeinen
Spam wordt bij serverwijde instellingen enkel gemarkeerd door de titel te herschrijven. Je wil misschien voor al je domeinen dat de spam wordt verwijdert, of verplaatst naar de spamfolder. Dit kun je doen vanuit SSH of de VPS console met het volgende commando:
mysql -u admin -p`cat /etc/psa/.psa.shadow ` -Dpsa -Ne"SELECT CONCAT(mail_name,'@',name) FROM mail,domains WHERE dom_id=domains.id AND postbox='true';"|while read i;do /usr/local/psa/bin/spamassassin -u $i -status true -action move -hits 7;done
Let op: Dit is een lange code die niet in zijn geheel op de pagina past. Controleer wanneer je de code overneemt dat je de gehele code kopieert.
- Het deel '-action move' bepaalt dat spam naar de spamfolder verplaatst wordt. Vervang dit door '-action del' als je spam automatisch wil laten verwijderen.
- Het pipe-karater | wordt soms wanneer je dit naar je console kopieert en plakt verandert in een >. Krijg je een foutmelding, controleer dan of dit karakter verandert is en pas het handmatig aan.
- De score '7' aan het eind is de score waarbij SpamAssassin een bericht als spam markeert. Je bent vrij deze naar wens aan te passen.
Optioneel: individuele SpamAssassin instellingen
Gebruik je de optie 'Apply individual settings to spam filtering', dan pas je de anti-spam instellingen van SpamAssassin per individueel mailadres aan. Dit is bijvoorbeeld handig als je meerdere klanten (Plesk Customers) hebt en ze de mogelijkheid wil geven voor hun eigen domeinen per gebruiker instellingen aan te passen. Individuele SpamAssassin instellingen pas je aan als volgt:
Stap 1
Log in op Plesk en klik op de tab 'Mail' > 'naam e-mailadres' (i.e. het e-mailadres waarvoor je de anti-spam instellingen wil aanpassen).

Stap 2
Klik vervolgens bovenaan rechts op de tab 'Spam Filter'. Je krijgt dan een overzicht te zien zoals hieronder.

Pas de wijzigingen naar wens aan en klik vervolgens op 'Apply' > 'OK'.