Hulpartikel overzicht

Hulpartikel

Ik wil een contactformulier op mijn WordPress-website aanmaken

In dit artikel leggen we uit hoe je een contactformulier op je WordPress-website plaatst, zodat bezoekers direct contact met je kunnen opnemen. Hierbij gaan we ervan uit dat je in het bezit bent van een webhostingpakket en hier WordPress op hebt geïnstalleerd.

Is dit nog niet het geval, maak dan gebruik van dit artikel om alsnog een webhostingpakket met WordPress op jouw domein te plaatsen.


 

Het nut van een contactformulier

Het is mogelijk om ook gewoon een e-mailadres op je WordPress website te plaatsen. Helaas worden deze e-mailadressen vaak opgepikt door zogenaamde spambots. Zij zoeken het web af om spam naar de mailto: e-mailadressen te sturen. Je inbox zit dan in no time vol met spam.

Een contactformulier zorgt er dus voor dat je vrijwel alle spam tegenhoudt, maar biedt daarnaast ook andere voordelen. Zo zullen websitebezoekers bij het versturen van een standaard e-mail niet meteen alle benodigde informatie meesturen. Met behulp van een contactformulier geef je zelf eenvoudig aan welke informatie je van je bezoekers wenst te ontvangen.

Daarnaast is het een mooie gelegenheid om de bezoeker na het invullen van het contactformulier direct te bedanken voor het contact opnemen en kun je aangeven hoe lang het duurt voordat een reactie kan worden verwacht.


 

Installeer een contact form plug-in

Voor dit artikel maken wij gebruik van de plug-in 'Contact Form 7'. Dit is een gratis en gebruiksvriendelijk contactformulier waarmee je direct aan de slag kunt gaan.

 

Stap 1

Log in op het dashboard van je WordPress-website en klik in het menu aan de linkerzijde op 'Plugins', gevolgd door 'Add New'.

Klik in het WordPress dashboard op 'Add new'


 

Stap 2

Op de volgende pagina zie je een overzicht van beschikbare plug-ins. In de zoekbalk aan de rechterzijde voer je nu 'Contact Form 7' in. Klik vervolgens onder de plug-in op 'Install Now'.

Zoek naar 'Contact Form 7' en klik op 'Install Now'

 

Zodra de plug-in is geïnstalleerd, krijg je de knop 'Activate' te zien. Klik hierop om de plug-in direct te activeren op jouw WordPress-website.

Activeer de plugin


 

Maak een contactformulier aan

 

Stap 1

Nu de plug-in 'Contact Form 7' is geactiveerd, vind je in het menu aan de linkerzijde van het WordPress Dashboard de knop 'Contact' terug. Klik hierop, gevolgd door 'Contact Forms'.

Klik op 'Contact', gevolgd door 'Contact Forms'


 

Stap 2

Je komt nu in het overzicht van de plug-in terecht, met meer informatie over de plug-in en de mogelijkheid om je bestaande contactformulieren te beheren. Je zult terugzien dat er al een standaardformulier voor je klaarstaat met de naam 'Contact form 1'. Als je hierop klikt, wordt het contactformulier geopend. In dit standaardformulier worden de basisfuncties van het contactformulier al weergegeven. Mocht je met een vers contactformulier willen beginnen, klik dan opnieuw op 'Contact' en daarna op 'Add New'.

Overzicht van de Contact Forms


 

Stap 3

Klik nu op het standaard-contactformulier met de naam 'Contact form 1'. Op deze pagina kun je het contactformulier een andere naam geven. Deze naam wordt niet op de website getoond, maar is puur een label voor jezelf om jouw contactformulieren snel te herkennen binnen het WordPress Dashboard.

Open het contactformulier 'Contact Form 1'

 

Onder het label van je contactformulier zie je een shortcode terug. Plak deze op één van je pagina's of in een text widget om het contactformulier daarin zichtbaar te maken.

Onder de shortcode zie je het contactformulier terug met daarbij vier tabbladen: FormMailMessages en Additional Settings.


 

Form

Onder het tabblad 'Form' vind je de inhoud van het contactformulier zelf terug. Er is hier al een standaard-opzet in het Engels voor je ingevuld. De inhoud van het formulier werkt op basis van zogenaamde tags, die je vlak boven het tekstveld terug vindt. Een uitgebreide uitleg over het gebruik van deze tags vindt je op de website van Contact Form 7.

Het tabblad 'Form'

 

Hier zie je een tekstveld terug met daarin verschillende labels. Deze labels zijn afgebakend door <label> en </label>. Wat er binnen een label te zien is, staat gelijk aan een veld in het contactformulier.

In dit geval hebben we vier velden, waarbij de bezoeker in ieder geval zijn naam en e-mailadres moet invullen (te zien aan de asterisk * in de tags). De andere twee velden zijn voor het onderwerp en de inhoud van het bericht. Daaronder vind je het label terug van de knop om het bericht uiteinderlijk te versturen. Zoals in het bovenstaande voorbeeld te zien is, zijn de velden naar wens aan te passen.

Wanneer je de eerdergenoemde shortcode aan bijvoorbeeld de pagina 'Contact' hebt toegevoegd, zal dit er dan als volgt uit komen te zien:

Voorbeeld van een contactformulier

Tip: Beveilig direct je contactformulier tegen spam door een reCAPTCHA toe te voegen binnen Contact Form 7.

Dit doe je door binnen het tabblad 'Form' het tabje 'reCAPTCHA' aan te klikken. Kies vervolgens hoe je de reCAPTCHA er uit wil laten zien en klik op 'Tag invoegen'. Waar [reCAPTCHA] zich in je formulier bevindt, bepaalt waar de reCAPTCHA exact komt te staan.


 

Mail

Onder het tabblad 'Mail' vindt je de opmaak terug van de e-mail die je ontvangt nadat een bezoeker het contactformulier heeft ingevuld en verstuurd.

  • Bij To geef je het e-mailadres op waar je de e-mail op wil ontvangen.
  • Bij From staat standaard de tag [your-name] ingevuld, wat ervoor zorgt dat de naam van de bezoeker in de e-mail wordt getoond. Daarnaast is het e-mailadres 'wordpress@domeinnaam.extensie' ingevuld. Dit is het e-mailadres die het bericht vanuit je website zal versturen naar het e-mailadres die bij 'To' is opgegeven. Hier kun je 'wordpress' naar wens vervangen door een ander e-mailadres. Het is wel essentieel dat deze op dezelfde domeinnaam eindigt als die van je website.
  • Bij Subject kun je het onderwerp opgeven van de e-mail die je ontvangt. De tag [your-subject] zorgt ervoor dat het door de bezoeker opgegeven onderwerp in de e-mail wordt weergegeven.
  • Bij Additional Headers kun je extra headers gebruiken om bijvoorbeeld een Cc of een Bcc toe te voegen. De tag [your-email] zorgt ervoor dat, wanneer je op de ontvangen e-mail reageert, het e-mailadres van de bezoeker wordt gebruikt.
  • Bij Message Body wordt het gestuurde bericht vanaf het contactformulier getoond. Dit kun je naar wens aanpassen, maar we raden aan om in ieder geval de tags hierin te blijven gebruiken.

Het tabblad 'Mail'


 

Messages

Onder het tabblad 'Messages' geef je de meldingen op die worden getoond als het contactformulier wordt ingevuld. Zo kun je aangeven wat de bezoeker ziet als het bericht succesvol is verstuurd, maar ook welke handeling de bezoeker dient uit te voeren als er informatie niet juist is ingevuld.

Het tabblad 'Messages'


 

Additional Settings

Onder het tabblad 'Additional Settings' geef je aanvullende instellingen op. Welke opties er zijn, lees je terug op de website van Contact Form 7.

Het tabblad 'Additional Settings'


 

Wanneer je tevreden bent over de inhoud van je contactformulier, klik je onderaan of aan de rechterzijde van de pagina op 'Save' om de wijzigingen op te slaan. Gebruik vervolgens de shortcode op één van je pagina's om hier het contactformulier op te plaatsen.

Mocht je meer willen weten over het gebruik van 'Contact Form 7', gebruik dan in het overzicht van de Contact Forms aan de rechterzijde de knoppen 'Docs', 'FAQ' en 'Support' gebruiken.

Wil je dit artikel met andere gebruikers bespreken, laat dan vooral een bericht achter bij 'Reacties' onderaan dit artikel. Heb je een vraag voor onze supportafdeling? Gebruik dan de knop 'Neem contact op'.

Heb je ook een goed idee?

Stuur jouw idee in! Met genoeg stemmen komt jouw idee op onze wishlist!

Heeft dit artikel je geholpen?

Maak een account aan of log in om een beoordeling achter te laten.

Deel dit artikel

Reacties

Maak een account aan of log in om een reactie te plaatsen.

0
Nick Brouwer Admin 6 februari 2018 (#711)

@ergomotion

Onze WordPress Hosting en webhostingpakketten bevinden zich beiden op ons shared webhostingplatform. Om de stabiliteit van dit platform te kunnen waarborgen, zijn er limieten ingesteld die het gebruik van sommige thema's en plug-ins op WordPress mogelijk beïnvloeden.

Dit hoeft echter niet altijd aan de limieten te liggen, wellicht dat er een andere oplossing voor handen is. We raden in dit geval altijd aan om de maker van het thema of de plug-in te benaderen voor een mogelijke oplossing. Mocht je op basis van het antwoord van de maker nog vragen hebben, dan denken we uiteraard graag met je mee.

Neem dan contact op met onze supportafdeling via de knop 'Neem contact op' aan de onderzijde van deze pagina of de knop 'Contact in je controlepaneel.

0
ergomotion 6 februari 2018 (#708)

Het contact formulier van een van de meest gebruikte templates (in combinatie met de meest recente versie van wordpress en slechts enkele veelgebruikte plugins) verstuurd geen berichten meer na overstap naar deze "wordpress" hosting. Waar je verwacht dat deze hosting naadloos aansluit op wordpress blijkt dit helaas niet het geval.

Kom je er niet uit?

Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

Neem contact op