Hulpartikel overzicht

Hulpartikel

Ik zie een foutmelding over het verbinden naar de database op mijn WordPress website

Het kan voorkomen dat je de foutmelding 'Error Establishing a Database Connection' of 'Fout bij met maken van de database connectie' ziet wanneer je naar jouw Wordpress website gaat.

Hoewel dit ernstig lijkt, valt dit reuze mee en is het vaak heel eenvoudig te verhelpen. Deze melding vertelt letterlijk dat je website geen verbinding kan maken met de bijbehorende database. 

In dit artikel geven we verschillende oplossingen weer waarmee je deze foutmelding kunt verhelpen.


Controleer de inloggegevens van je database

Zoals vermeld zie je deze melding terug wanneer je website niet met de bijbehorende database kan verbinden. Je WordPress-website bevat een bestand waar de inloggegevens van je database in staan. Dit bestand wordt gebruikt om de verbinding met de database te maken.

Als het wachtwoord dat in dit bestand staat niet overeenkomt met het daadwerkelijke wachtwoord van de database, zul je deze melding te zien krijgen. Dit los je op door het wachtwoord uit het bestand van je WordPress-website als het daadwerkelijke wachtwoord van je database in te stellen. Dit kun je doen via je controlepaneel.


Stap 1

Ga binnen het controlepaneel naar het tabblad 'Domein & Hosting' en selecteer in de linkerkolom het betreffende domein (niet aanvinken). Klik nu op 'Jouw website beheren'.

Klik op 'Jouw website beheren'



Stap 2

Klik nu op 'SFTP Bestandsbeheer' en open hier de /www map. Zoek hier het wp-config.php bestand op klik hier op. Klik nu aan de rechterzijde op 'Openen'.

Open het wp-config bestand



Stap 3

In het wp-config.php bestand staat een wachtwoord voor de database vermeld. Deze kun je terug vinden achter de volgende regel:

/** MySQL database password */
define('DB_PASSWORD', 'voorbeeldwachtwoord');

Wat er in het voorbeeld als 'voorbeeldwachtwoord' staat vermeld, is het wachtwoord wat je voor je database wilt instellen. Noteer dit wachtwoord en volg dan de onderstaande stappen.


Wijzig het wachtwoord van je database

Nu je het wachtwoord uit het wp-config.php bestand hebt, is het tijd om deze ook voor je database te gebruiken.
 

Stap 1

Ga opnieuw naar 'Jouw website beheren' en klik op 'Databases' om in het databaseoverzicht 'Jouw databases beheren' te komen. Klik hier op de databasenaam.

Ga naar 'Databases' en klik op de databasenaam



Stap 2

Op deze pagina kun je nu het wachtwoord van je database aanpassen. Vul hier het wachtwoord in wat in het wp-config.php bestand staat en klik hierna op 'Opslaan'. Je website zal nu weer verbinding kunnen maken met je database.

Pas hier het wachtwoord aan


Controleer het wp-config.php bestand

Wordt de melding na de bovenstaande stappen nog steeds getoond? Hou dan de informatie van het databaseoverzicht 'Jouw databases beheren' in je controlepaneel bij de hand. Controleer nu het wp-config.php bestand op de volgende onderdelen.

  • Staat bij DB_HOST 'localhost' ingevuld?
  • Staat bij DB_USER dezelfde gebruikersnaam als in het databaseoverzicht?
  • Staat bij DB_NAME dezelfde databasenaam als in het databaseoverzicht?

Mochten de bovenstaande gegevens niet overeenkomen, vul dan de gegevens aan zoals deze in het databaseoverzicht 'Jouw databases beheren' staan. Dit kun je doen door het wp-config.php bestand vanuit SFTP Bestandsbeheer te downloaden en te openen met een 'plain text editor', zoals Notepad++ in Windows en SublimeText voor macOS.

Open dit bestand nooit in Word of een andere geavanceerde tekstverwerker! Hier moet namelijk géén opmaak in staan welke Word onder andere automatisch en verborgen toevoegt.

Sla na het aanpassen het bestand weer op en sleep of upload het naar de /www map binnen 'SFTP Bestandsbeheer', waar je het bestand vandaan hebt gehaald. Hierna zou de website weer moeten werken.

Meer uitleg over het gebruik van SFTP Bestandsbeheer vind je in het artikel 'Het gebruik van SFTP Bestandsbeheer in je controlepaneel'.


Controleer je plug-ins en thema's

Bevat je wp-config.php bestand de juiste informatie en is er een verbinding tussen je website en je database? Dan komt de melding vermoedelijk voort uit een verkeerd geüpdatete of geïnstalleerde plug-in.

We raden je in dat geval aan om na te gaan welke plug-ins je onlangs hebt geprobeerd te updaten. Schakel deze plug-in vervolgens uit om na te gaan of de website het hierna wel weer doet. Als je de boosdoener hebt gevonden, kun je het beste deze plug-in opnieuw updaten of opnieuw te installeren.

Kun je de boosdoener niet direct vinden? Schakel dan al je plug-ins uit en schakel ze stuk voor stuk weer in. Zo kun je op basis van uitsluiting zien welke plug-in voor de problemen zorgt.

In het artikel 'Het in- en uitschakelen van WordPress plug-ins' lees je uitgebreid hoe je je WordPress plug-ins beheert.

Mocht je aan de hand van dit artikel nog vragen hebben, raadpleeg dan onze supportafdeling middels de knop 'Neem contact op' aan de onderkant van deze pagina.

Heb je ook een goed idee?

Stuur jouw idee in! Met genoeg stemmen komt jouw idee op onze wishlist!

Heeft dit artikel je geholpen?

Maak een account aan of log in om een beoordeling achter te laten.

Reacties

Maak een account aan of log in om een reactie te plaatsen.

0
Nick Brouwer Admin 24 januari 2018 (#661)

@gideonwessels

Met het databaseoverzicht doelen we op de pagina 'Jouw databases beheren' in het controlepaneel.

Het artikel is zojuist aangepast, zodat dit nog iets duidelijker wordt :-)

0
gideonwessels 24 januari 2018 (#660)

Wat wordt bedoeld met het databaseoverzicht?

Kom je er niet uit?

Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

Neem contact op