Hulpartikel overzicht

Hulpartikel

DirectAdmin: de VPS mailservice instellen

Wanneer je een VPS bij TransIP hebt kun je kosteloos gebruik maken van onze eigen mailservice, ook wel "Zorgeloos mailen" genoemd. Hiermee heb je de mogelijkheid om uitgaand te kunnen mailen na het eenmalig configureren van deze mailoplossing binnen Postfix op jouw VPS. Door het gebruik hiervan hoef je je bijvoorbeeld geen zorgen te maken over het in de spamfolder geraken van jouw mails doordat jouw reverse DNS of SPF-record niet correct ingesteld is, of dat een blacklist ervoor zorgt dat jouw mails niet aankomen.

Om dit correct in te stellen op jouw VPS zul je wel altijd enkele handelingen op jouw VPS moeten uitvoeren om er voor te zorgen dat jouw VPS en domeinnamen geauthenticeerd zijn voor het verzenden van mail via ons platform.

Let op! Je kan de mailservice het gemakkelijkst installeren via de installatiewizard in je controlepaneel. Klik hier om naar de installatiewizard te gaan:

VPS Mailservice installation wizard

Handmatige instellingen

Handmatig instellen kan uiteraard ook!

Welke gegevens heb ik hiervoor nodig?

VPS Mailservice user wachtwoord
  • De gebruikersnaam en wachtwoord voor jouw account. Deze krijg je te zien tijdens het doorlopen van de configuratie in het controlepaneel, maar kun je ook altijd los terugvinden in het controlepaneel onder 'Jouw Mailservice beheren' > 'Gebruikersnaam & wachtwoord'.


VPS Mailservice SPF
  • Het SPF-record dat nodig is om onze mailservers namens jouw domein mail te laten zenden. Mocht je al een SPF-record ingesteld hebben staan voor jouw domein, dan is "include:_spf.transip.email" toevoegen in jouw huidige SPF-record voldoende. Indien je nog geen SPF-record hebt dan kun je bijvoorbeeld "@ 5Min TXT "v=spf1 include:_spf.transip.email ~all" als record toevoegen binnen de DNS van de nameserver(s) die je gebruikt. Mocht je dit record tijdens de configuratie gemist hebben, dan kun je deze ook altijd terugvinden in het controlepaneel onder 'Jouw Mailservice beheren' > 'Domeinnamen beheren' > 'Mijn gewenste domeinnaam staat hier niet tussen' (onderaan de dropdown).


VPS Mailservice Auth
  • Het TXT-record waarin jouw authenticatie hash in terug te vinden is. Deze zul je moeten toevoegen aan de DNS-instellingen van het domein waar vanaf je wilt gaan mailen. Mocht je het record tijdens de configuratie gemist hebben, dan kun je deze ook altijd terugvinden in het controlepaneel onder 'Jouw Mailservice beheren' > 'Domeinnamen beheren' > 'Mijn gewenste domeinnaam staat hier niet tussen' (onderaan de dropdown).


VPS Mailservice DKIM
  • De DKIM-records die als extra verificatielaag dienen voor het vertrouwd verzenden vanaf ons platform. DKIM-records kun je zien als een soort sleutel waarbij de publieke (in het DNS-record) sleutel overeen moet komen met de private sleutel die de mailserver zelf verstuurt. Mocht je deze records tijdens de configuratie gemist hebben, dan kun je deze ook altijd terugvinden in het controlepaneel onder 'Jouw Mailservice beheren' > 'Domeinnamen beheren' > 'Mijn gewenste domeinnaam staat hier niet tussen' (onderaan de dropdown).


Hoe stel ik DirectAdmin op mijn VPS hiervoor in?

De configurator in het controlepaneel zal alle stappen doorlopen via de console, maar mocht je bijvoorbeeld dit via SSH willen instellen dan kun je de onderstaande stappen doorlopen:

  1. Log in op de console of via SSH op jouw VPS en zorg ervoor dat je als 'root' bent ingelogd of via 'sudo' de stappen doorloopt.
  2. Open het bestand /etc/exim.conf, bijvoorbeeld door het commando nano /etc/exim.conf.
  3. Zoek binnen het bestand naar de sectie over begin authenticators. Voeg daar het volgende toe (vervang de username en password met jouw eigen mailcluster-gebruikersnaam & wachtwoord):
    auth_login:
      driver = plaintext
      public_name = LOGIN
      client_send = : username : password
      server_set_id = $1
    
  4. Zoek binnen het bestand naar de sectie over begin routers. Voeg daar het volgende toe:
    transip_email:
      driver = manualroute
      domains = ! +local_domains
      ignore_target_hosts = 127.0.0.0/8
      condition = "${perl{check_limits}}"
      transport = auth_relay
      route_list = * vps.transip.email::587
      no_more
    
  5. Zoek binnen het bestand naar de sectie over begin transports. Voeg daar het volgende toe:
    auth_relay:
      driver = smtp
      port = 587
      hosts_require_auth = <; $host_address
      hosts_require_tls = <; $host_address
    
  6. Herstart nu exim om de wijzigingen van kracht te laten worden (/sbin/service exim restart).

Heb je ook een goed idee?

Stuur jouw idee in! Met genoeg stemmen komt jouw idee op onze wishlist!

Heeft dit artikel je geholpen?

Maak een account aan of log in om een beoordeling achter te laten.

Deel dit artikel

Reacties

Maak een account aan of log in om een reactie te plaatsen.

0
Matthijs van Beek Admin 13 februari 2018 (#759)

@msterk

Bedankt voor het compliment! In een toekomstige update gaan wij stapsgewijs SSL op de mail toelichten. Voor nu kun je voor advies contact opnemen met onze supporters via de 'Neem contact op' knop. Zou je in je bericht aan onze supporters kunnen aangeven of je bijvoorbeeld Comodo of Let's Encrypt gebruikt?

0
msterk 13 februari 2018 (#757)

Beste,

Dit is een goed artikel! Hoe is het nu mogelijk om een SSL te installeren op de mail ?

0
lexley 31 januari 2018 (#682)

@dekeijzer, Dit klopt helemaal en werkt ook beter. Hiermee voorkom je bij een update of het updaten van je config doormiddel van custombuild je instellingen verloren raken. Dit heb ik het draaien op verschillende productieservers.

Met het commando "chattr +i <pad>/<bestandsnaam>" kan je schrijfbescherming op bestanden zetten. Hiermee voorkom je dat welke applicatie dan ook een wijziging kan aanbrengen aan een bestand. Bijvoorbeeld: "chattr +i /etc/exim.conf"

0
pes 28 januari 2018 (#671)

In Custombuild 2.0 is in te stellen of de exim.conf overschreven mag worden; in ieder geval via de (gratis) (aan te raden) plugin. Hiermee is waarschijnlijk te voorkomen dat de wijzigingen overschreven worden (niet getest!).

Indien er geen wijzigingen worden doorgevoerd in de DNS-instellingen van een specifiek domein dan blijft dat domein op de oude (huidige) manier de mail verzenden? Of moeten na de aanpassingen in Exim alle domeinen worden aangepast met de nieuwe instellingen?

0
Matthijs van Beek Admin 15 januari 2018 (#624)

@dekeijzer

Bedankt voor je feedback! Wij gaan dit binnenkort onderzoeken en zullen ook eventuele impact bij updates controleren en daar het artikel op aanpassen

0
dekeijzer 13 januari 2018 (#612)

De DirectAdmin exim.conf leest nu de bestanden:

  • exim.authenticators.post.conf
  • exim.routers.pre.conf
  • exim.transports.pre.conf

waar bovenstaande stukken ingezet kunnen worden. Die zouden bij een update niet aangepast moeten worden (niet getest).

1
erulezz 14 oktober 2017 (#183)

Let wel op: Als je nu via CustomBuild de exim configs bijwerkt (./build exim_confs) voor bijvoorbeeld SpamBlocker v4.5 dan gaan je wijzigingen aan exim.conf verloren omdat dit overschreven wordt. Er zijn manieren om enkele aanpassingen te bewaren (exim.variables.conf.custom) maar volgens mij werkt dat niet voor de bovenstaande aanpassingen die je moet maken.

Kom je er niet uit?

Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

Neem contact op