Hulpartikel overzicht

Hulpartikel

Een RDP / Extern Bureaublad connectie maken in Windows Server 2019

Je kunt een VPS met Windows Server altijd via de console in het controlepaneel benaderen. De resolutie van de console is wel beperkt, maar je kunt in plaats van de VPS-console ook gebruik maken van een Remote Desktop Protocol (RDP)-verbinding.

Met het Remote Desktop Protocol (RDP), kun je via een netwerk of het internet een verbinding maken met een Windows Server vanaf een andere computer of server. De ervaring is (visueel) bijna hetzelfde als achter je eigen Windows-computer zitten. Hoe je Remote Desktop inschakelt op je Windows Server en vervolgens gebruikt staat hieronder stap voor stap beschreven.


 

Stap 1

Ga in je TransIP controlepaneel naar 'VPS & Colocation' en klik op de naam van je VPS. Je ziet nu op de pagina die verschijnt bovenaan de VPS-console. Klik er op om de 'noVNC'-verbinding te activeren en het OS te openen.

Open de Console


 

Stap 2

Open de Server Manager (start > Server Manager) en klik links op 'Local Server'. Aan de rechterkant krijg je nu aan groot aantal opties en de status van de server te zien.

In Server 2019 is een nieuw web-based Admin Center toegevoegd, waarvan je bij het openen van de browser een melding te zien krijgt. Het gebruik hiervan valt buiten de scope van deze handleiding.

Open de Server Manager


 

Stap 3

Één van de opties die zichtbaar is, is Remote Desktop, waarvan de status standaard 'Disabled' is. Klik hier op om Remote Desktop in te schakelen.

Enable de Remote Desktop


 

Stap 4

Je krijgt nu de 'System Properties' te zien, verander hier de geselecteerde optie van 'Don't allow remote connections to this computer' naar de optie eronder, 'Allow remote connections to this computer'.

Er verschijnt een prompt over de Windows Firewall. Klik op 'Windows Firewall with Advanced Security' om naar de firewall-instellingen te gaan (dit kun je eventueel ook later pas doen).

System Properties


 

Stap 5

Klik linksboven op de 'Inbound Rules' om de firewall regels voor inkomend verkeer aan te passen. Scroll naar beneden naar de regels voor 'Remote Desktop'.

Klik vervolgens een voor een op de drie verschillende regels hieronder en aan de rechterkant op 'Enable Rule':

  • Remote Desktop - Shadow (TCP-In)
  • Remote Desktop - User Mode (TCP-In)
  • Remote Desktop - User Mode (UDP-In)
  • Remote Desktop - Shadow is optioneel en enkel van toepassing als je RDP shadowing wil gebruiken. Shadowing stelt je in staat in de sessie van een RDP-gebruiker mee te kijken zonder dat de verbinding van die gebruiker verbreekt.
  • Voor meer tips over het beveiligen van de Remote Desktop poort en beperken van toegang tot specifieke poorten, zie deze handleiding.

Klik op 'Inbound Rules'


 

Stap 6

Sluit het Windows Firewall-scherm. Het venster om RDP in te schakelen wordt weer getoond. Klik hier op 'Apply' om de RDP-connectie naar de server in te schakelen.

Het kan vervolgens een paar seconde duren, maar daarna zou de Remote Desktop-status in de Server Manager naar Enabled moeten springen.

Schakel de RDP-connectie in


 

Stap 7

Je kunt nu gaan testen of het maken van een connectie lukt vanaf je eigen Windows computer. Zie dit artikel voor het verbinden vanaf een Mac .

Open hiervoor 'Remote Desktop Connection' (in de US/EN-versie van Windows) of 'Verbinding met extern bureaublad' (NL-versie van Windows) - de applicatie heet mstsc.exe.

Test de verbinding


 

Stap 8

In de applicatie die je nu hebt geopend, wordt gevraagd om het IP-adres (dit kan ook een hostname zijn indien je deze via DNS hebt gekoppeld) en de gebruikersnaam van de VPS, voer deze in en klik op 'Connect' / 'Verbinden'.

Voeg het IP-adres van je VPS toe

Tip: Wanneer je hier op 'Show Options' en daarna op het tabblad 'Local Resources' klikt, kun je ook je lokale schijven toevoegen waar je binnen Remote Desktop dan bestanden van en naar kunt verplaatsen / kopiëren.

 

Voeg het IP-adres van je VPS toe


 

Stap 9

Je krijgt nu een prompt te zien waarbij gevraagd wordt om de log-in credentials van een user-account. In Windows 10 krijg je de eerste keer dat je met je VPS verbindt een scherm met de optie om met je Windows 10 gebruikersaccount aan te melden.

Je moet hier echter niet je Windows 10 credentials invullen, maar die van je VPS. Klik daarom op 'More choices' > 'Use a different account'. Vul daarna je gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op 'OK'.

Voer de log-in credentials van de Administrator in

Voortaan zul je als je met deze VPS verbindt met MSTSC nu het volgende scherm te zien krijgen:

mstsc enter credentials


 

Stap 10

Je krijgt nu een waarschuwing te zien omdat de VPS standaard een self-signed SSL-certificaat heeft. Dit is echter geen probleem en je kunt dan ook zorgeloos op 'Yes' klikken.

De RDP-applicatie op je computer is nu gestart en je krijgt 'full-screen' in je scherm de desktop van de Windows Server 2019 VPS te zien!

Klik nu op Yes



Mogelijke issues:
- Wanneer je de bovenstaande stappen volgt dan zet je RDP aan voor de user waarmee je bent ingelogd. In dit geval dus 'Administrator', maar mocht je een extra user hebben aangemaakt dan zul je deze via Remote Desktop Users nog moeten toevoegen.


 

Mocht je aan de hand van dit artikel nog vragen hebben, aarzel dan niet om onze supportafdeling te benaderen. Je kunt ons bereiken via de knop 'Neem contact op' onderaan deze pagina.

Wil je dit artikel met andere gebruikers bespreken, laat dan vooral een bericht achter onder 'Reacties'.

Probeer BladeVPS drie maanden uit

Maak van jouw volgende website of applicatie een succes op BladeVPS. Probeer direct of een self-managed VPS iets voor jou is; de eerste drie maanden krijg je van ons :-)!

Start nu je 3 gratis maanden

Heb je ook een goed idee?

Stuur jouw idee in! Met genoeg stemmen komt jouw idee op onze wishlist!

Heeft dit artikel je geholpen?

Maak een account aan of log in om een beoordeling achter te laten.

Reacties

Maak een account aan of log in om een reactie te plaatsen.

0
Matthijs van Beek Admin 19 maart 2021 (#5500)

@voetbalpoules, Bedankt voor je feedback! TCP en UDP zijn vereist voor RDP, maar Remote Desktop - Shadow (TCP-In) is inderdaad optioneel. We hebben dit samen met een verwijzing naar onze documentatie die het veranderen van de poort en scope van de RDP firewall regels uitlegt toegevoegd aan stap 5.

0
voetbalpoules 3 maart 2021 (#5441)

Volgens mij is alleen de 'Remote Desktop - User Mode (TCP-In)' nodig om te activeren. Extra veilig is om bij deze rule ook een Scope toe te voegen voor je eigen IP adres. Dan hebben anderen geen rechten om je remote desktop te gebruiken.

Kom je er niet uit?

Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

Neem contact op