Hulpartikel overzicht

Hulpartikel

Ik ervaar een probleem met Plesk

Plesk biedt bijzonder veel nuttige opties voor het beheer van je VPS. Het kan echter gebeuren dat door bijvoorbeeld een foutje in je configuratie er een probleem ontstaat. In dit artikel gaan wij in op enkele van de vragen die wij regelmatig krijgen en veelgebruikte oplossingen.

 

Nginx / Apache start niet automatisch

Dit probleem kan zich voordoen bij VPS'en met Plesk die zijn geïnstalleerd voor april 2018. Wij hebben onderstaande oplossing in onze Plesk image verwerkt zodat bij installaties vanaf april 2018 dit probleem niet meer ervaren.

Symptoom:

Nginx / Apache start niet meer na het herstarten van een VPS. Dit wordt doorgaans opgemerkt na het uitvoeren van een automatische update en vervolgens het herstarten van de VPS.

Oorzaak:

Wij hebben dit probleem uitvoerig onderzocht en met Plesk overlegt. Het probleem is zover wij kunnen vaststellen gerelateerd aan DAD (zie deze link voor een toelichting over DAD). Je OS (in dit geval CentOS 7) heeft geen 'is er een ipv6 address assigned' service in systemd. Wat hier gebeurt is dat je netwerkservice start, vervolgens Nginx/Apache wordt gestart, maar dat je IPv6-adres nog niet daadwerkelijk klaar is voor gebruik, waardoor Nginx/Apache er niet mee kan binden en de service vastloopt (je ziet dan een foutmelding in journalctl -xe).

Oplossing:

Stap 1

Maak het volgende configuratiebestand aan:

sudo nano /usr/lib/sysctl.d/60-transip.conf

 

Stap 2

Voeg de volgende regel toe om DAD uit te zetten en sla het bestand op (ctrl + x > y > enter)

net.ipv6.conf.eth0.accept_dad = 0

 

Stap 3

Open het nginx / apache configuratiebestand (vervang nginx.service door httpd.service als je Apache gebruikt):

sudo nano /usr/lib/systemd/system/nginx.service

 

Stap 4

pas aan het begin van de file het stukje achter 'After' aan zodat de regel er uit ziet als volgt:

After=network-online.target

Na een herstart van je VPS hoort het probleem niet meer voor te komen.


De Plesk repair tool

De meeste problemen in Plesk kunnen eenvoudig opgelost worden met de Plesk Repair tool die automatisch nagenoeg alle aspecten van Plesk controleert en repareert. Verbindt hiervoor middels commandline of de VPS console en gebruik het volgende commando:

sudo plesk repair all -y -v

Error: The license key is invalid

Wanneer je een back-up van je VPS terugzet of wanneer je een snapshot van je VPS terugzet die gebruikt maakt van een licentie, dan kun je een melding krijgen dat de licentie ongeldig of verloepn is. Ditzelfde is van toepassing wanneer je een clone van maakt van de VPS, je krijgt dan altijd deze melding te zien op de nieuwe VPS.

Je kunt dit probleem verhelpen door via SSH, of de VPS-console de volgende commando's proberen:

/usr/local/psa/bin/sw-engine-pleskrun /usr/local/psa/admin/plib/DailyMaintainance/script.php -f UpdateKeys

of:

plesk repair all -y -v
plesk bin license --retrieve 

Underscore in DNS-records (DKIM, SRV)

Als je de DNS van je domein beheert in Plesk en je wil een DNS-record toevoegen met een underscore _ (e.g. een DKIM- of SRV-record) in de naam, dan krijg je een foutmelding. Dit is het gevolg van een bug in Plesk en kun je oplossen met het volgende commando via commandline of de VPS console:

plesk bin dns --add jedomein.nl -cname transip-A._domainkey -canonical _dkim-A.transip.email
  • Vervang 'jedomein.nl' door je daadwerkelijke domeinnaam.
  • Vervang 'transip-A._domainkey' door de naam van het subdomein dat je toe wil voegen.
  • Vervang '_dkim-A.transip.email' door de waarde van het record dat je toe wil voegen.

 

De Plesk DNSSEC extensie werkt niet

Problemen met de Plesk DNSSEC extensie worden doorgaans veroorzaakt door een foutje in de license key file op je VPS. Je lost dit op door de license key file opnieuw op te halen als volgt:

 

Stap 1

Log in op Plesk en ga naar 'Tools & Settings' > 'License Management'.

plesk tools and settings license management


 

Stap 2

Klik op 'Retrieve Keys'. Je kunt de DNSSEC extensie nu wel gebruiken vanuit 'Extension Settings' > 'Plesk DNSSEC'.

plesk license management retrieve keys


 

Hierboven hebben we enkele problemen waar wij van tijd tot tijd vragen over krijgen behandeld.

Zou je graag willen dat wij nog een ander onderwerp behandelen, allicht in een apart artikel, laat het ons dan vooral weten in een reactie onder dit artikel, of aarzel niet om onze supportafdeling een bericht te sturen. Je kunt hen bereiken via de knop 'Neem contact op' aan de onderzijde van deze pagina.

 

Heb je ook een goed idee?

Stuur jouw idee in! Met genoeg stemmen komt jouw idee op onze wishlist!

Heeft dit artikel je geholpen?

Maak een account aan of log in om een beoordeling achter te laten.

Reacties

Maak een account aan of log in om een reactie te plaatsen.

Kom je er niet uit?

Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

Neem contact op