Hulpartikel overzicht

Hulpartikel

Het in- en uitschakelen van WordPress plug-ins

Bij het gebruik van een WordPress website kan het voorkomen dat de inlogpagina of een ander deel van je WordPress website niet meer bereikbaar is. Dit wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door een plug-in die niet matcht met je bestaande plug-ins, thema's of algemene configuratie van je WordPress website.

Het is dan handig om na te gaan welke plug-in exact voor deze problemen zorgt. Dit kun je doen door alle WordPress plug-ins te deactiveren en deze vervolgens stuk voor stuk weer te activeren. Wanneer je website na het activeren van een plug-in opnieuw niet bereikbaar is, weet je direct welke plug-in de boosdoener is.

In dit artikel leggen we je daarom uit hoe je plug-ins in- en uitschakelt via het WordPress Dashboard en SFTP Bestandsbeheer in je controlepaneel.


Deactiveer je plug-ins via het WordPress Dashboard

Wanneer je onlangs een WordPress plug-in hebt geïnstalleerd of geüpdatet, dan kan het zijn dat deze niet helemaal matcht met je bestaande plug-ins of thema's. Hierdoor is het mogelijk dat (een deel van) je WordPress website niet goed zichtbaar is.

In dat geval raden we je aan om na te gaan welke plug-in je het laatst hebt geïnstalleerd of geüpdatet. Deactiveer deze vervolgens om te zien of dit uitkomst biedt.
 

Stap 1

Log in op je WordPress website en ga binnen het WordPress Dashboard aan de linkerzijde naar 'Plugins' > 'Geïnstalleerde plugins'.

Klik op 'Plugins'



Stap 2

Je ziet nu al je geïnstalleerde plug-ins terug. Klik nu naast de plug-in op 'Deactiveren'.

Schakel de plug-in uit



Stap 3

Nu de plug-in is gedeactiveerd, kun je controleren of je WordPress website weer op de normale manier bereikbaar is. Zo ja, installeer deze plug-in dan opnieuw, werk de plug-in bij of ga na of er een alternatieve plug-in aanwezig is die je eventueel kunt gebruiken.

Als de website na het deactiveren van deze plug-in nog steeds niet bereikbaar is, dan is er mogelijk een andere plug-in aanwezig die voor problemen zorgt. In dat geval raden we je aan om al je plug-ins te deactiveren en deze vervolgens stuk voor stuk weer te activeren.



Stap 1

Ga opnieuw naar je 'Geïnstalleerde plugins' in het WordPress Dashboard. Vink het vakje naast 'Plugin' aan om alle plug-ins te selecteren. Daarna klik je op het drop-down menu genaamd 'Acties' en kies je voor 'Deactiveren'. Klik nu naast het drop-down menu op 'Toepassen'.

Alle plug-ins uitschakelen



Stap 2

Activeer nu stuk voor stuk je plug-ins door naast een plug-in op 'Activeren' te klikken. Controleer na het activeren van elke plug-in wanneer de website opnieuw onbereikbaar wordt om de boosdoener terug te vinden. Vervolgens kun je deze plug-in opnieuw installeren, bijwerken of een alternatief gebruiken.


Deactiveeer je plug-ins via SFTP

Wanneer de inlogpagina van je WordPress website onverhoopt niet bereikbaar is, dan is het ook niet mogelijk om plug-ins te deactiveren via het WordPress Dashboard.

Je kunt in dat geval al je WordPress plug-ins direct deactiveren met behulp van SFTP. Je kunt dit binnen je controlepaneel doen via 'SFTP Bestandsbeheer', maar ook met een SFTP-programma zoals 'Filezilla' of 'Cyberduck'. In dit artikel leggen we je uit hoe je via SFTP Bestandsbeheer in je controlepaneel je plug-ins kunt deactiveren.
 

Stap 1

Maak gebruik van dit artikel om in 'SFTP Bestandsbeheer' te komen.



Stap 2

Ga nu naar de map waar jouw WordPress plug-ins in staan. Klik hiervoor op de /www map en daarna op de /wp-content map. Vink nu het vakje naast de map /plugins aan en klik aan de rechterzijde op 'Hernoemen'.

Hernoem de plugin map



Stap 3

Wijzig nu de naam van deze map, bijvoorbeeld naar 'Plugins.uit'. Je plug-ins zullen nu gedeactiveerd zijn.

Hernoem de plugins map naar plugins.uit



Stap 4

Als het probleem met een plug-in te maken had, dan zul je nu de inlogpagina weer netjes moeten kunnen bereiken. Controleer dit door in de adresbalk je domeinnaam, gevolgd door /wp-admin/ in de adresbalk in te voeren. Als je domeinnaam bijvoorbeeld site-voorbeeld.nl is, dan voer je site-voorbeeld.nl/wp-admin/ in.



Stap 5

Als de inlogpagina netjes getoond wordt, hernoem je nu eerst in je controlepaneel de map 'Plugins.uit' weer naar 'Plugins'.



Stap 6

Ga dan naar de inlogpagina van je WordPress website en voer je gebruikersnaam en wachtwoord in om weer in het WordPress Dashboard te komen. Mocht je onverhoopt je inloggegevens niet meer weten, dan kun je deze herstellen met behulp van dit artikel.

Bezoek de WordPress inlogpagina

Activeer vervolgens in het WordPress Dashboard je plug-ins weer één voor één door naast een plug-in op 'Activeren' te klikken. Controleer na het activeren van elke plug-in wanneer de inlogpagina opnieuw onbereikbaar wordt om de boosdoener terug te vinden. Vervolgens kun je deze plug-in opnieuw installeren, bijwerken of een alternatief gebruiken.


Mjin WordPress website is nog steeds deels onbereikbaar

Wanneer je de bovenstaande stappen hebt gevolgd en je WordPress website nog steeds onbereikbaar is, dan kan er worden uitgesloten dat een plug-in de boosdoener is.

Mogelijk heb je dan een aanpassing binnen de configuratie van je WordPress website gemaakt, waardoor deze niet meer bereikbaar is geworden. Je kunt er dan eventueel voor kiezen om een back-up terug te plaatsen van een moment waarop de WordPress website wel bereikbaar was. Hoe je een back-up terug van je webhostingpakket terug plaatst, kun je lezen in dit artikel.

Als ook dit geen uitkomst biedt, is er mogelijk meer aan de hand. We raden je in dat geval contact op te nemen met onze supportafdeling. Je kunt hen benaderen door de knop 'Neem contact op' onder dit artikel te gebruiken.

Heb je ook een goed idee?

Stuur jouw idee in! Met genoeg stemmen komt jouw idee op onze wishlist!

Heeft dit artikel je geholpen?

Maak een account aan of log in om een beoordeling achter te laten.

Reacties

Maak een account aan of log in om een reactie te plaatsen.

Kom je er niet uit?

Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

Neem contact op