Hulpartikel overzicht

Hulpartikel

Ik wil STACK als netwerkschijf toevoegen aan Windows Vista / Windows 7

Je kunt met STACK jouw bestanden en mappen snel en eenvoudig uploaden, openen en delen met anderen.

Er zijn verschillende manieren waarop je STACK kunt gebruiken:

Omdat STACK volledige ondersteuning heeft voor WebDAV kun je STACK ook als netwerkschijf toevoegen aan je OS. In dit artikel leggen we stap voor stap uit hoe je STACK als netwerkschijf kunt toevoegen voor Windows Vista / Windows 7.

Hoe je dit voor Windows 10Mac OS X en Linux kunt doen is terug te lezen in dit artikel.

Hoe je dit voor Windows Server 2008 / 2012 en Windows Server 2016 kunt doen is terug te lezen in dit artikel.


 

Wat is WebDAV?

WebDAV is een protocol op het Internet dat een uitbreiding is van het protocol HTTP. De afkorting WebDAV staat voor Web-based Distributed Authoring and Versioning, wat vrij vertaald neerkomt op webgebaseerd en verdeeld auteurschap met versiebeheer.

Dit zorgt ervoor dat je via een dergelijke link ook bestanden kunt wijzigen en uploaden, wat via het 'normale' HTTP protocol niet kan. Door STACK middels WebDAV als netwerkschijf te koppelen, kun je een extra schijf (zoals de C: schijf) aan je computer toevoegen.

Bestanden die je in deze schijf plaatst, zullen naar STACK geüpload worden. Hierbij vindt geen synchronisatie plaats, zoals bij het gebruik van de desktopapplicatie. Je kunt dit zien als een back-up functie; bestanden die je in deze schijf plaatst, komen ook op STACK te staan.

Als je vervolgens bestanden na de upload van de schijf verwijdert, zullen deze op STACK blijven staan. Als je bestanden na de upload van STACK verwijdert, zullen deze nog steeds in de netwerkschijf blijven staan.


 

Windows Vista / Windows 7

Open 'Deze computer' ('Computer') en klik bovenaan op 'Voeg netwerkschijf toe' ('Map network drive'). Hier voer je de volgende informatie in:

  • Station (Drive): Hier geef je aan welke letter je wilt toekennen aan de netwerkschijf (standaard Z:)
  • Map (Folder): Hier voer je de webDAV locatie toe. Je kunt deze webDAV URL altijd terugvinden en kopiëren binnen de STACK webinterface. Klik hier op je accountnaam en vervolgens op 'Instellingen'. Onder het kopje WebDav staat de benodigde link. Deze link heeft altijd het formaat https://voorbeeld.stackstorage.com/remote.php/webdav/.
  • 'Opnieuw verbinding maken bij aanmelden' ('Reconnect at logon') Dit vinkje kun je het beste inschakelen, zodat deze netwerkschijf weer opnieuw gekoppeld wordt wanneer je jouw computer (opnieuw) start.
  • 'Verbinding maken met andere referenties' ('Connect using different credentials') Dit vinkje moet ingeschakeld zijn, anders zal Windows de inloggegevens van de lokale computer gebruiken. Deze komen uiteraard niet overeen met die van STACK zelf. Wanneer je dit aanvinkt zal je een pop-up krijgen waarin je de inloggegevens van je STACK kunt invoeren.

stack webdav windows7


 

Eenmaal toegevoegd kun je je STACK net zo gebruiken als een gewone harde schijf / partitie in Windows en bestanden hier van en naar toe verplaatsen.

Mocht je problemen ondervinden met het koppelen van je STACK via WebDAV, dan kan het zijn dat de "Webclient Service" binnen je Windows omgeving uitstaat. Meer informatie over hoe je deze aan kunt zetten is te vinden via bijvoorbeeld: http://blogs.msdn.com/b/johnguin/archive/2012/06/24/enabling-the-webclient-service-in-windows.aspx.

Gevorderde gebruikers kunnen er voor zorgen dat het wachtwoord vooraf ingevoerd wordt. Je kunt dit dan mounten en het inloggen koppelen via de command prompt / powershell van Windows in een (autoexec).bat bestand.

Je kunt in dat geval bijvoorbeeld de volgende regel toevoegen aan een (autoexec).bat bestand:

C:\WINDOWS\system32\net use Z: "https://voorbeeld.stackstorage.com/remote.php/webdav/" /User:<gebruikersnaam> <wachtwoord>

 

Mocht je aan de hand van dit artikel nog vragen hebben, benader dan onze supportafdeling middels de knop 'Neem contact op' onderaan dit artikel. Wil je dit artikel met andere gebruikers bespreken, laat dan vooral hieronder een bericht achter!

Heb je ook een goed idee?

Stuur jouw idee in! Met genoeg stemmen komt jouw idee op onze wishlist!

Heeft dit artikel je geholpen?

Maak een account aan of log in om een beoordeling achter te laten.

Deel dit artikel

Reacties

Maak een account aan of log in om een reactie te plaatsen.

0
erikmeijer 1 december 2017 (#417)

Het heeft blijkbaar niets met Stack te maken, maar met Windows. Het heeft te maken met de grootte van alle file attributes van de te retourneren directoryinhoud. Die staat standaard ingesteld op 1MB, wat overeenkomt met ongeveer 1000 bestanden in een directory. Het probleem treedt dus op als er meer dan 1000 bestanden in een directory staan.

Als je de waarde in het Windows register verhoogt van 1MB naar bijvoorbeeld 20MB dan werkt het wel. Zie dit artikel voor de workaround: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/912152/you-cannot-access-a-webdav-web-folder-from-a-windows-based-client-comp

Handig om te weten voor iedereen die hetzelfde probleem ondervindt.

0
Nick Brouwer Admin 1 december 2017 (#416)

@erikmeijer

Hm, dat is gek! Ik raad je hiervoor aan even onze supportafdeling te benaderen. Zij kunnen hier dan samen met je naar kijken! Je kunt hiervoor de knop 'Neem contact op' onder dit artikel gebruiken, zij komen hier dan zo snel mogelijk op terug.

0
erikmeijer 1 december 2017 (#415)

@Nick Brouwer, Hallo Nick,

Het uploaden is al gebeurd. Het gaat om het benaderen (openen) van de directory. Heeft dit met dezelfde time-out te maken?

Groeten, Erik

0
Nick Brouwer Admin 1 december 2017 (#413)

Beste Erik,

Het WebDAV protocol (en vergelijkbare methodes) zullen het erg zwaar hebben wanneer deze aantallen tegelijk worden geüpload. De time-out is dan ook helaas niet te verhogen. We raden je daarom aan om de bestanden in kleinere batches te uploaden. Op die manier moet het gewoon goed gaan :-)

Mocht je verder nog vragen hebben, dan staan onze helden van support voor je klaar! Je kunt hen benaderen via de knop 'Neem contact op' onder dit artikel. Zij streven er naar om je vraag binnen 60 minuten van een inhoudelijk antwoord te voorzien.

0
erikmeijer 1 december 2017 (#409)

Hallo,

Ik heb Stack als netwerkschijf toegevoegd aan mijn Windows 7 computer. Dat werkt op zich goed. Maar bij grote directories met daarin veel kleine bestanden (meer dan 10.000) krijg ik na zo'n 20 à 30 sec. de foutmelding 'Geen toegang tot deze schijf'. Het lijkt op een time-out. Is die time-out te verhogen? En zo ja, hoe dan?

Groeten, Erik

Kom je er niet uit?

Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

Neem contact op