Hulpartikel overzicht

Hulpartikel

De mailservice instellen op een VPS met Microsoft Exchange

Wanneer je een VPS bij TransIP hebt kun je kosteloos gebruik maken van onze eigen mailservice, ook wel "Zorgeloos mailen" genoemd. Hiermee heb je de mogelijkheid om uitgaand te kunnen mailen na het eenmalig configureren van deze mailoplossing binnen Postfix op jouw VPS. Door het gebruik hiervan hoef je je bijvoorbeeld geen zorgen te maken over het in de spamfolder geraken van jouw mails doordat jouw reverse DNS of SPF-record niet correct ingesteld is, of dat een blacklist ervoor zorgt dat jouw mails niet aankomen.

Om dit correct in te stellen op jouw VPS zul je wel altijd enkele handelingen op jouw VPS moeten uitvoeren om er voor te zorgen dat jouw VPS en domeinnamen geauthenticeerd zijn voor het verzenden van mail via ons platform.

Let op! Je kan de mailservice het gemakkelijkst installeren via de installatiewizard in je controlepaneel. Klik hier om naar de installatiewizard te gaan:

Installation Wizard Windows VPS mailservice

Handmatige instellingen

Handmatig instellen kan uiteraard ook!

Welke gegevens heb ik hiervoor nodig?

\VPS Mailservice wachtwoord
  • De gebruikersnaam en wachtwoord voor jouw account. Deze krijg je te zien tijdens het doorlopen van de configuratie in het controlepaneel, maar kun je ook altijd los terugvinden in het controlepaneel onder 'Jouw Mailservice beheren' > 'Gebruikersnaam & wachtwoord'.


VPS Mailservice SPF
  • Het SPF-record dat nodig is om onze mailservers namens jouw domein mail te laten zenden. Mocht je al een SPF-record ingesteld hebben staan voor jouw domein, dan is "include:_spf.transip.email" toevoegen in jouw huidige SPF-record voldoende. Indien je nog geen SPF-record hebt dan kun je bijvoorbeeld "@ 5Min TXT "v=spf1 include:_spf.transip.email ~all" als record toevoegen binnen de DNS van de nameserver(s) die je gebruikt. Mocht je dit record tijdens de configuratie gemist hebben, dan kun je deze ook altijd terugvinden in het controlepaneel onder 'Jouw Mailservice beheren' > 'Domeinnamen beheren' > 'Mijn gewenste domeinnaam staat hier niet tussen' (onderaan de dropdown).


VPS Mailservice Auth
  • Het TXT-record waarin jouw authenticatie hash in terug te vinden is. Deze zul je moeten toevoegen aan de DNS-instellingen van het domein waar vanaf je wilt gaan mailen. Mocht je het record tijdens de configuratie gemist hebben, dan kun je deze ook altijd terugvinden in het controlepaneel onder 'Jouw Mailservice beheren' > 'Domeinnamen beheren' > 'Mijn gewenste domeinnaam staat hier niet tussen' (onderaan de dropdown).


VPS Mailservice DKIM
  • De DKIM-records die als extra verificatielaag dienen voor het vertrouwd verzenden vanaf ons platform. DKIM-records kun je zien als een soort sleutel waarbij de publieke (in het DNS-record) sleutel overeen moet komen met de private sleutel die de mailserver zelf verstuurt. Mocht je deze records tijdens de configuratie gemist hebben, dan kun je deze ook altijd terugvinden in het controlepaneel onder 'Jouw Mailservice beheren' > 'Domeinnamen beheren' > 'Mijn gewenste domeinnaam staat hier niet tussen' (onderaan de dropdown).


Hoe stel ik Exchange op mijn VPS hiervoor in?

De configurator in het controlepaneel zal alle stappen doorlopen via de console, maar mocht je bijvoorbeeld dit via RDP willen instellen dan kun je de onderstaande stappen doorlopen (hierbij wordt er vanuit gegaan dat er een Engelse versie van Exchange gebruikt wordt):

  1. Ga naar het Microsoft Exchange Admin Center (standaard https://CASServerName/ecp) en meld je aan als een gebruiker die onderdeel uitmaakt van de 'Exchange Administrators' groep.
  2. Klik op Mail Flow uit het linker menu.
  3. Klik op Send Connectors.
  4. Klik op het plusje.
  5. Voer een naam in voor de "send connector" (bijvoorbeeld TransIP).
  6. Bij Type kies je voor Internet.
  7. Klik op Next.
  8. Selecteer Route mail through smart hosts.
  9. Klik op het plusje en voer vps.transip.email in.
  10. Klik op Save. vps.transip.email wordt nu zichtbaar in de SMART HOST box.
  11. Klik op Next.
  12. Selecteer Basic authentication, vink Offer basic authentication only after starting TLS aan en voer vervolgens je gebruikersnaam en wachtwoord voor het mailcluster in. De gebruikersnaam en het wachtwoord kun je terugvinden in het controlepaneel onder 'Jouw mailcluster beheren' > 'Gebruikersnaam & Wachtwoord'.
  13. Klik op Next.
  14. Klik op het plusje.
  15. Controleer of het 'Type' op SMTP staat, of onder 'FQDN' een * is ingevoerd en of 'Cost' op 1 staat.
  16. Klik op Save en vervolgens op Next.
  17. Klik weer op het plusje.
  18. Selecteer alle transport servers waarvan je wilt dat deze regel op van toepassing is en klik op Add. Wanneer je alle servers hebt geselecteerd, klik op Ok.
  19. Controleer of alle servers zijn toegevoegd en klik op Finish.
  20. Je zou nu een ingeschakelde "send connector" moeten terugzien voor TransIP. Alle uitgaande mail loopt nu via onze mailservice.
  21. Ondervind je toch problemen met verzenden van mail, controleer dan of de poort wel ingesteld staat op poort 587. Poort 25 is niet ingeschakeld op ons mailcluster. Gebruik de Windows Server PowerShell om de poort aan te passen via "Set-SendConnector “TransIP” -port 587".

Heb je ook een goed idee?

Stuur jouw idee in! Met genoeg stemmen komt jouw idee op onze wishlist!

Heeft dit artikel je geholpen?

Maak een account aan of log in om een beoordeling achter te laten.

Deel dit artikel

Reacties

Maak een account aan of log in om een reactie te plaatsen.

Kom je er niet uit?

Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

Neem contact op