Hulpartikel overzicht

Hulpartikel

De mailservice instellen op een VPS met Postfix

Op een VPS bij TransIP kun je kosteloos gebruik maken van onze eigen mailservice, ook wel "Zorgeloos mailen" genoemd. Hiermee heb je de mogelijkheid om uitgaand via onze mailservers te mailen na een eenmalige configuratie binnen Postfix op jouw VPS.

Door de mailservice te gebruiken hoef je je bijvoorbeeld geen zorgen te maken over het in de spamfolder geraken van jouw mails doordat jouw reverse DNS of SPF-record niet correct ingesteld is, of dat een blacklist ervoor zorgt dat jouw mails niet aankomen.

Om dit correct in te stellen op jouw VPS zul je wel altijd enkele handelingen op jouw VPS moeten uitvoeren om er voor te zorgen dat jouw VPS en domeinnamen geauthenticeerd zijn voor het verzenden van mail via ons platform.

Let op! Je kunt de mailservice het gemakkelijkst configureren via de installatiewizard in jouw controlepaneel. Klik hier om naar de installatiewizard te gaan:

VPS mailservice Installation Wizard


Handmatig Postfix configureren

Stel je liever je mailservice handmatig in? Raadpleeg dan eerst dit artikel voor het instellen van je DNS-records en om je je gebruikersnaam en wachtwoord te achterhalen. Vervolgens doorloop je onderstaande stappen via de VPS-console in je controlepaneel, of via SSH.

 

Stap 1

Log in op de console of via SSH op jouw VPS en zorg ervoor dat je als 'root' bent ingelogd of via 'sudo' de stappen doorloopt.


 

Stap 2

Voeg het volgende toe aan het bestand /etc/postfix/main.cf (of /usr/local/etc/postfix/main.cf in het geval van FreeBSD), bijvoorbeeld door het commando nano /etc/postfix/main.cf:

 relayhost=vps.transip.email:587
 smtp_sasl_auth_enable = yes
 smtp_sasl_security_options = noanonymous
 smtp_sasl_password_maps = hash:/etc/postfix/sasl_passwd
 smtp_use_tls = yes
 smtp_tls_security_level = encrypt
 smtp_tls_note_starttls_offer = yes

 

Stap 3

Sla deze wijzigingen op en sluit de texteditor. In nano gebruik je ctrl + x > y > enter. In vi(m) gebruik je :wq! .


 

Stap 4

Creëer en open het bestand /etc/postfix/sasl_passwd, bijvoorbeeld met het commando:

nano /etc/postfix/sasl_passwd

 

Stap 5

Voeg het volgende toe aan het bestand en sla dit vervolgens weer op:

vps.transip.email:587 [gebruikersnaam]@vps.transip.email:[wachtwoord].

De gebruikersnaam en het wachtwoord kun je terugvinden in het controlepaneel onder 'VPS mailservice beheren' > 'Gebruikersnaam & Wachtwoord', zie dit artikel.


 

Stap 6

Voer nu het volgende commando uit:

postmap hash:/etc/postfix/sasl_passwd

 

Stap 7

Maak je gebruik van (oudere versies van) CentOS, ArchLinux, FreeBSD of OpenBSD, dan zul je de 'cyrus-sasl'-package (CentOS) of 'postfix-sasl'-package nog moeten installeren.


 

Stap 8

Herlaad Postfix met behulp van het commando "service postfix reload" of "systemctl restart postfix" (dit laatste commando in het geval van een OS met systemd).

De mailservice is nu ingesteld en je kunt direct gaan mailen!


 

Mocht je aan de hand van dit artikel nog vragen hebben, aarzel dan niet om onze supportafdeling te benaderen. Je kunt hen bereiken via de knop 'Neem contact op' onderaan deze pagina.

Wil je dit artikel met andere gebruikers bespreken, laat dan vooral een bericht achter onder 'Reacties'.

Heb je ook een goed idee?

Stuur jouw idee in! Met genoeg stemmen komt jouw idee op onze wishlist!

Heeft dit artikel je geholpen?

Maak een account aan of log in om een beoordeling achter te laten.

Reacties

Maak een account aan of log in om een reactie te plaatsen.

0
benbeijerdogcity 13 juni 2018 (#1414)

Heb de hele beschrijving netjes gevolgd, maar het werkte niet. Oorzaak was: de FQDN van mijn VPS stond nog op colo.transip.net. Dus FQDN aangepast (en de overeenkomende entries in main.cf van Postfix) en voila het werkt...

Beter nog je FQDN van je VPS aanpassen voordat je Postfix installeert!

Misschien als TIP vooraan de beschrijving opnemen?

Grtx, Ben

0
no1san 31 maart 2018 (#1048)

Handleiding nogmaals doorlopen maar krijg nog steeds de melding TLS required. Iemand een idee? relay=127.0.0.1[127.0.0.1]:10024, delay=349, delays=349/0.07/0.03/0, dsn=4.7.4, status=deferred (TLS is required, but was not offered by host 127.0.0.1[127.0.0.1])

0
Matthijs van Beek Admin 25 januari 2018 (#665)

@hnijhuis

Bedankt voor de toelichting. Dat klopt inderdaad: de handleiding geld voor de hele VPS. De mail van alle domeinen loopt dus inderdaad via onze relay. Je kunt domeinen excluden wanneer bij het gebruik van een relay op deze wijze, maar de uitbreiding van deze handleiding om dat toe te lichten staat nog op de planning.

0
hnijhuis 25 januari 2018 (#664)

@Matthijs van Beek, Bedankt voor je reactie. Ik snap het alleen nog niet helemaal. Mijn punt was dat je met bovenstaande handleiding volgens mij in Postfix niks per domein doet, maar voor de hele VPS. Dus ik wilde even zeker weten of de mail van alle domeinen op die VPS dan automatisch altijd via de relay-host verloopt. Want als dat zo is lijkt het me dat je ook per se voor alle domeinen de DNS records moet instellen met bovengenoemde waarden. Klopt dat?

0
Matthijs van Beek Admin 25 januari 2018 (#663)

@hnijhuis

Wanneer je al je domeinen op je VPS gebruik wil laten maken van de mail service, moet je inderdaad de DNS records voor alle domeinen aanpassen.

0
hnijhuis 22 januari 2018 (#646)

Als ik de relayhost op m'n VPS heb ingesteld, moet ik dan voor alle domeinen die ik op die server host de DNS records aanpassen? of kan ik dat ook slechts voor enkele domeinen doen? (Plesk)

Kom je er niet uit?

Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

Neem contact op