In juli 2019 starten we met de geautomatiseerde migraties van het CloudVPS XEN-platform naar het TransIP VPS-platform.
Dankzij de volledig geautomatiseerde migraties laten we de overgang van jouw VPS naar het nieuwe platform vlekkeloos verlopen, met een minimale downtime van slechts enkele minuten. Uiteraard blijft de gehele configuratie van je VPS hetzelfde, inclusief eventuele add-ons zoals extra IP-adressen e.d.
In dit artikel laten wij je zien hoe de automatische migraties er voor jou uit komen te zien en beantwoorden enkele van de meest voorkomende vragen over de migraties.
De automatische migraties
Voor de automatische migraties plaatsvinden, krijg je twee e-mails met daarin de optie om een nieuw TransIP-account aan te maken, of een bestaand account te gebruiken. Wanneer je na het opgeven of aanmaken van je TransIP-account inlogt, krijg je de specificaties van jouw VPS na de migratie te zien.
Vervolgens krijg je enige tijd voor de migraties plaatsvinden een e-mail met daarin de datum en tijd waarop jouw VPS('en) gemigreerd wordt. Je kunt datum en tijd eveneens in je controlepaneel terugvinden (op de plek onderaan de screenshot hierboven). Komt de gekozen datum en tijd toch niet uit? Je kunt dan vanuit het TransIP-controlepaneel een andere datum en tijd kiezen.
Tijdens de migraties zelf voeren onze systemen vooraf en achteraf controles uit om te controleren of jouw VPS correct werkt. Nadat de daadwerkelijke migratie voltooid is, vind je je VPS in het TransIP-controlepaneel onder 'BladeVPS'. Je krijgt na de migratie in je controlepaneel bij je VPS een bericht te zien met de vraag of de migratie succesvol is verlopen.
Waar komt mijn VPS te staan?
TransIP heeft twee availability-zones: één in Amsterdam en één in Delft. Iedere availability-zone is opgedeeld in meerdere clusters, waar binnen bijvoorbeeld automatische migraties plaatsvinden.
Alle CloudVPS VPS'en worden gemigreerd naar Delft en verspreid over twee van deze clusters. Er is verder geen performance verschil tussen de availability zones of clusters.
Wil je meer weten over ons platform? Neem dan een kijkje op onze website voor meer informatie over onze VPS-infrastructuur en ons netwerk.
Blijft mijn VPS hetzelfde?
De configuratie van je VPS blijft hetzelfde. Wel krijgt de VPS een andere kernel om op het TransIP-platform te kunnen werken.
De specificiaties van je VPS gaan er in de meeste gevallen op vooruit. Wij passen jouw VPS in een TransIP VPS-pakket dat minimaal dezelfde specificaties heeft als jouw huidige VPS. In veel gevallen betekent dit dat je extra RAM of SSD-schijfruimte krijgt bij jouw VPS.
Wordt jouw SSD groter? Dan kan de extra schijfruimte niet automatisch aan je VPS toegekend worden en moet je nog handmatig aan je VPS toewijzen. In dit artikel vind je een overzicht van documentatie waarin wordt uitgelegd hoe je dit kunt doen.
Kan ik mijn CloudVPS VPS-en naar een bestaand TransIP-account laten migreren?
Jazeker! Voor de automatische migraties plaatsvinden, krijg je twee e-mails met daarin de optie om een nieuw TransIP-account aan te maken, of een bestaand account te gebruiken.
Ik heb een nieuw TransIP-account gekregen voor de migratie, maar wil toch een bestaand account gebruiken
Voor de daadwerkelijke CloudVPS-migraties plaatsvinden, krijg je de kans om een nieuw of bestaand TransIP-account te gebruiken. Nadat je de bevestiging hebt ontvangen naar welk account wij je VPS'en gaan migreren, is het niet meer mogelijk het account aan te passen waar de VPS'en naar gemigreerd worden.
De reden hiervoor is dat er aan je nieuwe TransIP-account op dat moment aanpassingen zijn gemaakt op basis van je CloudVPS-account, om te zorgen dat je diensten en de prijzen die je ervoor betaald hetzelfde blijven.
Je kunt wel diensten van je bestaande TransIP-account overdragen aan je nieuwe TransIP-account om zo je diensten in één account te beheren. Hieronder volgt een overzicht van de handleidingen die je hiervoor kunt gebruiken:
Kortingen kunnen niet overgedragen worden. Draag dus altijd diensten over naar het account waar je CloudVPS VPS'en in zijn opgenomen.
- Een VPS overdragen aan een ander TransIP-account
- HA-IP overzetten naar een ander TransIP-account
- Big Storage overdragen naar een ander TransIP-account
- Een domein verhuizen naar een ander TransIP-account
Wat gebeurt er met licenties op mijn VPS?
Licenties die door CloudVPS beheerd werden (e.g. van je besturingssysteem), worden automatisch meegenomen met de migratie en in onze systemen geïmporteerd.
Ik ervaar een probleem na de migratie
Wij streven ernaar de migratie van je VPS('en) zo probleemloos mogelijk te laten verlopen. Mocht je toch een probleem ervaren als gevolg van de migratie dan helpen wij je daar uiteraard direct mee. Klik in dat geval in je controlepaneel bij de betreffende VPS op 'Support'.
Start je VPS wel, maar ervaar je een probleem dat niet direct tot de migratie te herleiden valt? Dit kan voorkomen doordat als onderdeel van de migratie je VPS herstart wordt. Kernel updates en de meeste software updates worden pas doorgevoerd na een herstart van je VPS / een specifieke service. Het gevolg daarvan kan zijn dat een bestaand probleem pas tijdens deze migraties boven water komt. Stuur ons in dergelijke gevallen een bericht met de volgende informatie:
- Wat voor probleem speelt er / wat werkt er precies niet (e.g. specifieke services)? Denk hierbij bijvoorbeeld aan foutmeldingen, meldingen uit logbestanden en dergelijke.
- Indien de VPS onbereikbaar is, werkt hij nog wel via de VPS-console in je controlepaneel?
- Om welke VPS(en) gaat het?
- Als het een service is die niet werkt (mail, Apache, etc), herstart de service en stuur dan de output mee van journalctl -xe -u servicenaam, voor Apache in CentOS 7 is dit bijvoorbeeld:
sudo systemctl restart httpd sudo journalctl -xe -u httpd
Mocht je aan de hand van dit artikel nog vragen hebben, aarzel dan niet om onze supportafdeling te benaderen. Je kunt hen bereiken via de knop 'Neem contact op' onderaan deze pagina.
Wil je dit artikel met andere gebruikers bespreken, laat dan vooral een bericht achter onder 'Reacties'.