Wanneer je een VPS met Windows Server bestelt, dan kun je deze via de console in het controlepaneel altijd benaderen. Omdat je wel gelimiteerd bent in de resolutie van de console en het uiteraard prettig kan zijn om niet altijd eerst in het TransIP controlepaneel in te loggen, kun je ook gebruik maken van een Remote Desktop Protocol (RDP)-verbinding. Deze optie heet in de Nederlandse versie(s) van Windows ook wel Extern Bureaublad. Je kunt dit bijvoorbeeld ook gebruiken om bestanden van en naar de server te verplaatsen.
De 'RDP'-functie staat bij nieuwe Windows Server-installaties vanwege veiligheidsredenen niet standaard ingeschakeld en zul je dan ook eerst moeten inschakelen. Hoe je dit kunt doen staat in de volgende artikelen uitgelegd:
- Microsoft Windows Server 2008
- Microsoft Windows Server 2012 & 2016
- Microsoft Windows Server 2019
- MacOS (Voor het verbinden vanaf een Mac naar een Windows Server)
Hierbij is het ook belangrijk dat je RDP ook in de firewall toestaat, anders zal deze verbinding nog niet mogelijk zijn.
Op je Windows Server VPS kun je standaard twee remote desktop sessies tegelijk uitvoeren. Wil je meer dan twee remote desktop sessies kunnen gebruiken op je Windows Server VPS dan heb je een aanvullende licentie nodig en moet je de Remote Desktop Services-role toevoegen aan je VPS. Deze onderwerpen behandelen wij in de volgende artikelen:
Mocht je aan de hand van dit artikel nog vragen hebben, aarzel dan niet om onze supportafdeling te benaderen. Je kunt ons bereiken via de knop 'Neem contact op' onderaan deze pagina.
Wil je dit artikel met andere gebruikers bespreken, laat dan vooral een bericht achter onder 'Reacties'.
@ferrytoth
Deze plek is bedoeld om over dit artikel met andere gebruikers te discussiëren. Mocht je het antwoord op je vraag niet in dit artikel terug kunnen vinden, dan helpen onze helden van support je hier graag bij! Je kunt hen benaderen door de knop 'Neem contact op' aan de onderkant van deze pagina te gebruiken.