Hulpartikel overzicht

Hulpartikel

Ik krijg de melding HTTP Error 500 (Internal Server Error) te zien

In dit artikel leggen we uit wat je kunt doen als je de '500' foutmelding te zien krijgt bij het gebruik van een webhostingpakket. De 500 melding geeft aan dat er een fout in de code van je website aanwezig is. Hierdoor kan de website niet juist geladen worden. De 500 melding wordt vaak ook getoond als 'Internal Server Error'.


Controleer de Error Log in je controlepaneel

De oorzaak van de 500 melding kan je vrijwel altijd achterhalen via de Error Log in jouw controlepaneel.

Om de Error Log in te zien, ga je binnen het controlepaneel naar het tabblad 'Domein & Hosting' en selecteer je in de linkerkolom het betreffende domein (niet aanvinken).

Klik nu op 'Jouw website beheren' en daarna op het tandwiel rechtsboven. Klik hier op 'Error Log'.

Je zult hier de foutmeldingen van jouw website terug kunnen vinden. Aan de hand van deze meldingen zul je de oorzaak van de 500 melding kunnen achterhalen. Hieronder zullen we een aantal van de meest voorkomende oorzaken toelichten.


Foutief .htaccess bestand

Een .htaccess bestand bevat regels die het gedrag van je website beïnvloeden. De mogelijkheden met .htaccess zijn eindeloos, het is echter wel van belang dat de regels op de juiste manier worden opgesteld. De kleinste typfout kan er voor zorgen dat de website niet juist bereikbaar wordt, wat vaak te zien is aan een 500 melding.

In het onderstaande voorbeeld zie je een regel binnen een .htaccess bestand voor de website op site-voorbeeld.nl. De regel zou er voor moeten zorgen dat de bezoekers naar https://email-voorbeeld.nl/ worden gestuurd.

Redirect 301  https://email-voorbeeld.nl/

De bovenstaande regel mist echter een ' / ' tussen '301' en 'https://email-voorbeeld.nl/'. Hierdoor wordt de redirect niet juist uitgevoerd, wat resulteert in een 500 melding bij het bezoeken van het domein, zoals hieronder te zien.

voorbeeld 500 error htaccess

In dit geval zul je in de Error Log van je website de volgende foutmelding terugvinden:

error log htaccess

Controleer daarom de Error Log goed wanneer je een 500 melding krijgt te zien. In dit geval zie je in het Error Log dat het door een fout in het .htaccess bestand wordt veroorzaakt.

Zorg er voor dat je het .htaccess bestand op de juiste manier instelt. Op deze website kun je uitgebreide informatie vinden over het instellen van .htaccess regels.

De correcte regel voor de redirect is als volgt:

Redirect 301 / https://email-voorbeeld.nl/

Let op de / tussen 301 en het doeladres. Dit zorgt er voor dat de website op de juiste manier wordt doorgestuurd.

De / geeft aan dat hierna de waarde van de redirect volgt. Als de / wordt weggelaten, ziet de regel heel de URL niet. Dit veroorzaakt een foutieve redirect, wat resulteert in een 500 melding.


Configuratiefout van een plug-in (WordPress)

Een 500 melding kan ook voorkomen wanneer er een fout optreedt in het gebruik van een WordPress plug-in.

Dit kan komen doordat de plug-in een functie aanroept die niet aanwezig is op ons shared webhostingplatform. We raden daarom altijd aan om de specificaties van ons webhostingplatform te controleren, alvorens je een plug-in installeert. Anderzijds kan de plug-in out of date of onvolledig zijn. 

Net als bij .htaccess bestanden kunnen we dit controleren via de Error Log van het webhostingpakket. In het onderstaande voorbeeld gebruiken we de plug-in Duplicator om een back-up van onze WordPress website te maken.

We hebben hier de bestanden van de plug-in benaderd via 'SFTP Bestandsbeheer'.

Duplicator sftp

Hierin hebben we per abuis het cruciale bestand 'define.php' verwijderd. Dit zorgt er voor dat de website niet meer bereikbaar is geworden, te zien aan de HTTP Error 500 melding die we ontvangen.

http 500 error

Door de Error Log te bezoeken, zien we de oorzaak van de melding terug:

duplicator 500 error log melding

De server zegt nu dat /www/wp-content/plugins/duplicator/define.php niet geopend kan worden, terwijl dit wel noodzakelijk is op regel 32 van duplicator.php.

Om dit te herstellen is het belangrijk dat we de plug-in Duplicator van onze WordPress website verwijderen en opnieuw installeren. In dit geval zorgt de 500 melding er echter voor dat niet alleen de website zelf niet meer bereikbaar is, maar zijn we ook buiten het WordPress Dashboard gesloten. Hierdoor kunnen we de plug-in die de 500 melding veroorzaakt niet verwijderen en opnieuw installeren.

Om dit op te lossen, is het van belang dat de plug-in in zijn geheel uitgeschakeld wordt via SFTP. In het artikel 'Het in- en uitschakelen van WordPress plug-ins' wordt stap voor stap uitgelegd hoe dit gedaan kan worden.

Zodra we de plug-in via SFTP hebben uitgeschakeld, zullen we weer in kunnen loggen op het WordPress Dashboard. Via die weg kunnen we de plug-in in zijn geheel van WordPress verwijderen en hierna opnieuw installeren. Op die manier werkt de plug-in weer op de juiste manier en zal de 500 melding verholpen worden.


Andere oorzaken van de 500 melding

We hebben met de .htaccess bestanden en foutieve plug-ins de meest voorkomende oorzaken van de 500 melding behandeld. 

Als de oorzaak niet binnen een .htaccess bestand of een plug-in voor WordPress te vinden is, dan is het mogelijk dat er een andere fout in je website optreedt. Bekijk in dat geval je Error Log goed om te zien waar het exact fout gaat. 

Mocht de oorzaak niet in de Error Log te vinden zijn, dan kun je overwegen om kosteloos en eenvoudig een back-up van je website terug te plaatsen naar een moment dat de 500 error nog niet aanwezig was.

Mocht dit niet gewenst zijn, dan kun je overwegen om een handmatige update voor je website uit te voeren. Hoe dit moet kun je vinden in de handleiding voor jouw CMS, zoals hier voor Wordpress.

Heb je je website zelf gebouwd of laten bouwen zonder een CMS? Doe dan onderzoek of laat onderzoek doen naar de configuratie van je website. Wij kunnen hier helaas geen directe ondersteuning op leveren.



In dit artikel hebben we de mogelijke oorzaken van 500 meldingen op een webhostingpakket behandeld.

Mocht je aan de hand van dit artikel nog vragen hebben, benader dan onze supportafdeling. Je kunt hen bereiken middels de knop 'Neem contact op' aan de onderzijde van deze pagina.

Wil je dit artikel met andere gebruikers bespreken? Laat dan vooral een bericht achter onder 'Reacties'.

Heb je ook een goed idee?

Stuur jouw idee in! Met genoeg stemmen komt jouw idee op onze wishlist!

Heeft dit artikel je geholpen?

Maak een account aan of log in om een beoordeling achter te laten.

Deel dit artikel

Reacties

Maak een account aan of log in om een reactie te plaatsen.

1
Nick Brouwer Admin 6 april 2018 (#1071)

@studentenvoormorgen

De instructies in dit artikel zijn bedoeld voor klanten die gebruik maken van een webhostingpakket.

De domeinnamen die je in je bezit hebt, maken geen gebruik van een webhostingpakket, maar wijzen naar een externe website.

Mocht je de 500 meldingen willen verhelpen, neem dan contact op met je hostingprovider. Zij kunnen je hier ongetwijfeld bij assisteren :-)

0
studentenvoormorgen 5 april 2018 (#1070)

Hi,

Wij hebben een http 500 error en hebben de instructies gevolgd. Deze kloppen echter niet. Er is geen knop te vinden met 'error log'

0
Nick Brouwer Admin 29 maart 2018 (#1042)

@bodtje

Geen enkel probleem! We streven er naar je binnen een uur van een inhoudelijk reactie te voorzien :-)

0
bodtje 29 maart 2018 (#1041)

@Nick Brouwer,

mijn excuses... ik heb de helden ondertussen gecontacteerd. :-)

0
Nick Brouwer Admin 29 maart 2018 (#1040)

@bodtje

Deze plek is bedoeld om over dit artikel met andere gebruikers te discussiëren. Mocht je het antwoord op je vraag niet in dit artikel terug kunnen vinden, dan helpen onze helden van support je hier graag bij!

Je kunt hen benaderen door de knop 'Neem contact op' onder dit artikel te gebruiken.

0
bodtje 29 maart 2018 (#1039)

Sinds kort ondervind ik een eigenaardig probleem. Mijn stackstorage is gemapt en dat werkt prima, maar na een tijdje krijg ik, wanneer ik naar de gemapte schijf wil gaan, de volgende foutcode: Error 0x80070043 'The network name cannot be found'. Ik heb de gemapte schijf afgesloten en probeer de storage opnieuw te mappen, maar dan krijg ik het bericht: The Network folder is currently mapped using a different username and password. Maar de network folder is helemaal niet meer gemapt! Hoe los ik dit op? Met dank op voorhand.

Kom je er niet uit?

Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

Neem contact op