Een registrar (provider) is te allen tijde verplicht om de verhuiscode (autorisatiecode) binnen 5 dagen af te staan aan de rechtmatige houder van de domeinnaam.
Als je de houder bent, of tekenbevoegd bent namens die houder, dan kun je de verhuiscode opvragen bij de huidige provider. Mocht deze hierin geen medewerking verlenen dan kun je overwegen een escalatieprocedure via ons op te starten.
Het hangt van de extensie van de domeinnaam af of hier een escalatieprocedure voor mogelijk is:
- Voor .nl domeinen is een escalatieprocedure mogelijk.
- Voor .be domeinen is de verhuiscode via het register DNSBelgium.be op te vragen
- Voor .eu domeinen is de verhuiscode via het register EURid.eu op te vragen
- Voor andere extensies zoals .com domeinen is er helaas géén escalatieprocedure vanuit de overkoepelende registers. Voor die extensies kunnen we alleen een escalatieprocedure aanbieden als het domein al via ons geregistreerd staat.
De houder van de domeinnaam
Om te kijken of je de houder van de domeinnaam bent kan je in de zogeheten WHOIS-gegevens kijken. De houder is sommige gevallen in die gegevens terug te vinden. In veel gevallen wordt dit echter door het overkoepelende register afgeschermd zodat je dit niet in de publieke WHOIS-gegevens terugziet. Kijk voor meer informatie hierover op: Wat is WHOIS?
Voor een .nl domeinnaam kan je bij het register SIDN de niet-publieke houdergegevens van je eigen .nl domeinnaam opvragen. Kijk voor meer informatie over het opvragen van de niet-publieke houdergegevens op: Waar vind ik de houder (eigenaar) van mijn .nl domeinnaam?.
De escalatieprocedure
Als de huidige provider niet meewerkt aan het verstrekken van de verhuiscode en het betreft een extensie waarvoor een escalatieprocedure mogelijk is: neem dan contact op met onze support afdeling via de knop 'Contact' in je controlepaneel of via het e-mail adres support@transip.nl. Zij informeren je verder over wat er nodig is voor de escalatieprocedure.